2696
Sök

T-Grön owners of Sweden

1 638 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#21
Zwudda skrev:
Munkis skrev:
Tillägger lite där i Zwudda´s text smile Gröna T-5R gick att beställa i Sverige men däremot gröna R verkar till 99% vara import. Har faktiskt aldrig sett en Svensksåld grön R.

Enligt utsago så ska enbart R ha sålts i färgerna svart och röd samt att några demo ex som var vita kom ut.

"Enligt utsago"?
850R modellen tillverkades i minst 6 olika färger. Röd, Svart, Grön, Vit, Titangrå och Turkos
T-5R modellen tillverkades i minst 4 olika färger. Gul, Svart, Grön och vit.

Nu syftar jag på Svensksålda bilar.

saxat från NordicR:

"1996 kom efterföljaren till den populära T-5R:en. Nu hette modellen bara R.
Den nya modellen fick 10 extra hästar till den manuella växellådan, vilken även utrustades med en så kallad "viscodiff".  Detta åstadkomms genom att optimera ECM:en (Engine Control Module) samt en större turbo. Även denna bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar som kallades "Volans". Sedan-modellen fick också en speciell R-vinge, som endast medföljde den modellen. Modellen fanns att köpa i färgerna "flamröd" & svart. Den fanns även i färgerna Grön, Vit, Grå & Turkosgrön. Dessa är med största sannolikhet importbilar."


Refined
1 770 Inlägg
2 december 2013
#22
Munkis skrev:
Zwudda skrev:
Munkis skrev:
Tillägger lite där i Zwudda´s text smile Gröna T-5R gick att beställa i Sverige men däremot gröna R verkar till 99% vara import. Har faktiskt aldrig sett en Svensksåld grön R.

Enligt utsago så ska enbart R ha sålts i färgerna svart och röd samt att några demo ex som var vita kom ut.

"Enligt utsago"?
850R modellen tillverkades i minst 6 olika färger. Röd, Svart, Grön, Vit, Titangrå och Turkos
T-5R modellen tillverkades i minst 4 olika färger. Gul, Svart, Grön och vit.

Nu syftar jag på Svensksålda bilar.

saxat från NordicR:

"1996 kom efterföljaren till den populära T-5R:en. Nu hette modellen bara R.
Den nya modellen fick 10 extra hästar till den manuella växellådan, vilken även utrustades med en så kallad "viscodiff".  Detta åstadkomms genom att optimera ECM:en (Engine Control Module) samt en större turbo. Även denna bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar som kallades "Volans". Sedan-modellen fick också en speciell R-vinge, som endast medföljde den modellen. Modellen fanns att köpa i färgerna "flamröd" & svart. Den fanns även i färgerna Grön, Vit, Grå & Turkosgrön. Dessa är med största sannolikhet importbilar."

Jaha, det är klart smile Då är vi på samma sida wink

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 december 2013
#23
Finns två  vita bilar vilka bägge två ägs av Volvo.

Finns förövrigt någon 740 med 5a och drivning i "felände" istället för RWD. Det enda man ser utvändigt är lite annan spårvidd. Om dessa skrotades eller fortfarande ägs av volvo är en gåta.


1 638 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#24
Extrazz skrev:
Finns två  vita bilar vilka bägge två ägs av Volvo.

Finns förövrigt någon 740 med 5a och drivning i "felände" istället för RWD. Det enda man ser utvändigt är lite annan spårvidd. Om dessa skrotades eller fortfarande ägs av volvo är en gåta.

Finns fler vita R , dyker upp på blocket titt som tätt smile

740 med femma känner jag mycket väl till. Dessa byggdes 1987 och fick en T5a monterad för långfärdstest blandannat. Ett tränat öga kunde se att främre hjulhusen var lite framflyttade, i övrigt så var det ingen skillnad på karosserna. Alla gick dock i pressen när testerna var slut som vanligt när det gäller Volvo personvagnar.

Bilarna var stationerade på Volvo prototyp i Köping och testades bland annat på Arboga flygfält m.m.


904 Inlägg
2 december 2013
#25
Kompisen hade en märklig R USA import, automat halv trimmad, en 95 såg ut som en röd R men Ren kom ju 96 konstigt, omlackad i USA från vit till T-röd. Obd uttag i mitten facket som s/V70 har plus det vanliga kodläsaren som 850 har. Den bilen hade mycket som kom sen i s/v 70 modellerna

AUTOTECH S60 power

1 638 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#26
Blyfot_Racing skrev:
Kompisen hade en märklig R USA import, automat halv trimmad, en 95 såg ut som en röd R men Ren kom ju 96 konstigt, omlackad i USA från vit till T-röd. Obd uttag i mitten facket som s/V70 har plus det vanliga kodläsaren som 850 har. Den bilen hade mycket som kom sen i s/v 70 modellerna

Kan ha vart ett gammal testmula smile Har själv haft en gammal 760 USA import med massa konstigheter som inte ska finnas på den årsmodellen. Volvo körde många av sina tester i USA på den tiden.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 december 2013
#27
Munkis skrev:
Extrazz skrev:
Finns två  vita bilar vilka bägge två ägs av Volvo.

Finns förövrigt någon 740 med 5a och drivning i "felände" istället för RWD. Det enda man ser utvändigt är lite annan spårvidd. Om dessa skrotades eller fortfarande ägs av volvo är en gåta.

Finns fler vita R , dyker upp på blocket titt som tätt smile

740 med femma känner jag mycket väl till. Dessa byggdes 1987 och fick en T5a monterad för långfärdstest blandannat. Ett tränat öga kunde se att främre hjulhusen var lite framflyttade, i övrigt så var det ingen skillnad på karosserna. Alla gick dock i pressen när testerna var slut som vanligt när det gäller Volvo personvagnar.

Bilarna var stationerade på Volvo prototyp i Köping och testades bland annat på Arboga flygfält m.m.

Att det finns ett gäng Vita R är en sak men inte T-5R. Det "ska" inte finns några sen om några benämns som R fast det "egentligen" är en T-5r kan ju alltid undras över.

Volvo har haft mycket för sig. bla 960 med turbo/dubbel turbo osv. Ryktas att det gjordes 5st men att värmen var ett problem för lacken bla. Har hört att någon ska ha hittat ut i trafik men det tar jag med en nypa salt.


Dieselgypsy
538 Inlägg
2 december 2013
#28
Dom vita T-5R testmulorna har diskuterats väldigt länge av R-fantaster, men ingen har kommit med något konkret bevis på att dom finns.

Just nu är dom därför klassade som "urban myth"

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Refined
1 770 Inlägg
2 december 2013
#29
TheDeadDorkster skrev:
Dom vita T-5R testmulorna har diskuterats väldigt länge av R-fantaster, men ingen har kommit med något konkret bevis på att dom finns.

Just nu är dom därför klassade som "urban myth"

Det låg ute en vit 855 T-5R på blocket för ett år sedan ungefär, som enligt transportstyrelsen var svensksåld och registrerad som en T-5R. Vill dra mig till minnes att den hade de fula fyrkantiga knapparna i kupen och ett överliggande tryckrör i motorutrymmet, original som på -94 T5/Turbo.

Så nog finns det bevis för att de finns där ute.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 januari 2014
#30
Då får jag väl ställa mig i ledet som äger en Grön då smile Några som håller till i Jönköping?


1 638 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#31
Extrazz skrev:
Då får jag väl ställa mig i ledet som äger en Grön då smile Några som håller till i Jönköping?

Härligt! smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
11 Inlägg
8 maj 2014
#34
Vad jag vet är min gröna 850R sv-såld:)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 maj 2014
#35
Skoj skoj.. Måste vara en av få då troligtvis. För T-5R grön såldes la aldrig i sverige och R en måste isf varit ett fåtal likaså.


11 Inlägg
8 maj 2014
#36
Lite synd att det inte finns dokumentation om hur många som är sålda överhuvudtaget, men det låg väl aldrig i Volvos intresse eller förstod de inte vilken succé dessa bilar skulle vara t.o.m 20 år efter de rullades av bandet:|


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 maj 2014
#37
Det värsta är att Jag har hört allt ifrån 500 Gröna till över 2500 som vissa nämner etc.  Tror att siffrorna stämmer till hyfsat. Det beror nog på hur de räknar. Tex att T-5R och R är samma eller viss utrustning eller modellår. Det finns ju faktiskt en Svensksåld Grå T-5R. Det måste ju varit en chef på Volvo som special special beställt en kärra i fel färg.
Läser man Bilsport så är det felaktiga siffror om tex modellår. För min T-5R ska ju inte finnas enligt vad de skriver iaf.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 maj 2014
#38
Förresten. Kan ni Inte göra T-Grön Owners of Sweden public så att man inte behöver vara inloggad eller ha facebook för att läsa?



Sök