Köpråd: Bil till 2 vuxna och 1 barn

Kimpan90
8 juni · 103 Inlägg

Hej

Jag söker nu en ny bil efter att jag sålt min Ioniq Hybrid 2017.
Jag prioriterar stabilitet och trygghet. Jag kan inte göra mycket med bilar men jag gillar egentligen teknik och vill egentligen ha en elbil. För referens, båda våra bilar köpte vi direkt efter att testat dem i 30 minuter. Vi testade inte oss runt då. Riddarmark och sånt får oss att tveka och köper heller från någon mer "känd för enkelheten om något går fel handlare".


Vi får vårt första barn i december och behöver en bil som klarar av det. Jag tänkte leasa en mg4 men vill inte binda upp mig i 3 år. Man vet aldrig hur ekonomin ser ut med ett barn så därför köpa. Skulle det helt skita sig kan man alltid sälja bilen.

När det gäller priset är det så himla svårt. Vi kollar på en bil och sen tänker vi, men för 40tkr så får vi X istället... sen tänker vi, för bara 20 tkr till så har vi det här. Så vips är vi högt uppe.

Vi kan inte ladda hemma men vi kan ladda utanför affärerna, gym och så vidare. Om elbil / plugin blir akutellt.

Pris: Jag vet inte. Jag tänker omkring 150-200 eller en månadskostnad runt 2500 - 3000 med lån. Mycket beror också på om vi får ett lån eller inte då vi precis köpt vår BRF.
Leasa eller köpa: Köpa
Hur länge ska vi äga den?: Cirka 3 år är tanken. Därefter blir min sambo klar med sin utbildning och vår ekonomi kommer öka markant.
Typ av bil: Inga preferenser.
Växellåda: Automat.
Vad ska den användas till?: Familjebil. Helgbil. Dagligt körande. Vi kommer inte pendla till arbetet med den förutom i få undantag (Jag bor 800m från jobbet och sambon har 4mil men tar tåget. Enbart när tåget är inställt kommer den användas men eftersom hon blir föräldrarledig i november är det ett mindre problem därefter).
Hur mycket kör vi dagligen?: Skulle säga att vi kör drygt 20-30mil i veckan.
Must have: Vi är inte direkt kräsna. Men AC, Bluetooth, ISO-Fix.
Vilja ha?: Förarstol med minne. Carplay/Android Auto.




Jag har kollat på:
Toyota Corolla / C-HR
Kia Ceed
Nissan Leaf El
Ioniq 2020 El / Plugin
MG ZS EV

Toyota verkar ha grymma garantier.

Vad skulle ni rekommendera?

Senast redigerat av Kimpan90 (8 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 17 667 Inlägg

Jag har kollat på:
Toyota Corolla / C-HR
Kia Ceed
Nissan Leaf El
Ioniq 2020 El / Plugin
MG ZS EV

Jaså, du sålde bilen.
C-HR kan du stryka. Trång bil med ett baksäte som troligen påminner om en isoleringscell med sina högt dragna linjer. Lillen kan inte se ut innan han/hon fyller sådär 12 år.. Men visst är den pålitlig! Samma drivlina som i Prius som då är ett bättre val. Men dyr. Men rejält bagage!

Elbilar som du laddar utanför hemmet blir en dyr historia. Går aldrig att räkna hem ekonomiskt.
Leaf är en pålitlig bil om jag nu ska kommentera eventuell elbil. Pruta! Finns massor med osålda Leaf!
MG kan jag exakt ingenting om.

Kia Ceed av nyare snitt är bra bilar. Automat är väl inte jättevanligt. Diesel/bensinvärmare är inte ovanligt! Eftersom den inte kommer köras korta sträckor rekommenderar jag en 1.6 CRDi aut. Det ska finnas paketet som heter GT-Line. BT finns i dessa men Android auto är jag tveksam till. Androidstereos finns att köpa som eftermarknadsval. Vi har själva bytt ut till en sådan i fruns bil. Trådlös androidskärm som fungerar utmärkt.

Nu går ni ifrån en bil med klimatanläggning. Gjort det själv och köpte en bil med manuell AC och vanliga rattar i. Det misstaget gör jag inte om igen! Trodde att det "spelar ingen roll" Jo, det gjorde det! Nästa bil som kommer levereras till mig nästa vecka har klima...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
8 juni · 103 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Jag har kollat på:
Toyota Corolla / C-HR
Kia Ceed
Nissan Leaf El
Ioniq 2020 El / Plugin
MG ZS EV

Jaså, du sålde bilen.
C-HR kan du stryka. Trång bil med ett baksäte som troligen påminner om en isoleringscell med sina högt dragna linjer. Lillen kan inte se ut innan han/hon fyller sådär 12 år.. Men visst är den pålitlig! Samma drivlina som i Prius som då är ett bättre val. Men dyr. Men rejält bagage!

Elbilar som du laddar utanför hemmet blir en dyr historia. Går aldrig att räkna hem ekonomiskt.
Leaf är en pålitlig bil om jag nu ska kommentera eventuell elbil. Pruta! Finns massor med osålda Leaf!
MG kan jag exakt ingenting om.

Kia Ceed av nyare snitt är bra bilar. Automat är väl inte jättevanligt. Diesel/bensinvärmare är inte ovanligt! Eftersom den inte kommer köras korta sträckor rekommenderar jag en 1.6 CRDi aut. Det ska finnas paketet som heter GT-Line. BT finns i dessa men Android auto är jag tveksam till. Androidstereos finns att köpa som eftermarknadsval. Vi har själva bytt ut till en sådan i fruns bil. Trådlös androidskärm som fungerar utmärkt.

Nu går ni ifrån en bil med klimatanläggning. Gjort det själv och köpte en bil med manuell AC och vanliga rattar i. Det misstaget gör jag inte om igen! Trodde att det "spelar ingen roll" Jo, det gjorde det! Nästa bil som kommer levereras till mig nästa vecka har klima...

Tack för råden. Ja, vi fick ett för bra pris på bilen för att slippa krångla med ACn. Speciellt eftersom att verkstaden inte kunde garantera att det skulle lösa problemet utan de "misstänkte".

Bilen kommer snarare köra mer korta sträckor. Många flera 5km sträckor än flera mil. Dock snitt per vecka blir cirka 20-30mil.
Tack för rådet om C-HR. Jag var inne på den men skippar den.

ACn är bra att påpeka, vi kommer inte köpa en manuell AC.

Leafen är jag orolig över den sega laddningen. Vår bostadsförening pratar om möjligheterna att ladda men har inte installerat ännu. Det kommer antagligen i framtiden.

Har du råd på andra bilar att titta på?

Senast redigerat av Kimpan90 (8 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 17 667 Inlägg

Hyundai i30 är exakt samma bil som Kia Ceed. Lite kosmetiskt som skiljer bara. Jag tycker Hyundai känns mer premium men det är jag det. I utlandet så är det så. I vårt land är det lite av en doldis så fyndläge finns.

Hyundai i40 är en stor bil. Systern heter Kia Optima. På tal om Optima så finns en bensindriven variant som heter bara GT. Den går friskt! Länk:
https://www.blocket.se/annons/1001244308

Optima PHEV finns ju med. Ladd-hybrid. Nackdel på dessa är att värmepump saknas. bensinmotorn startar för att värma kupén. Men bra bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
8 juni · 7 329 Inlägg

Föreslår att du kollar Honda Jazz, Toyota Aygo och Suzuki Swift.
Tre erkänt driftsäkra kvalitetsbilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 17 667 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår att du kollar Honda Jazz, Toyota Aygo och Suzuki Swift.
Tre erkänt driftsäkra kvalitetsbilar.

TS ska ha barn i december... Ska de ha en släpkärra med blöjor och barnvagn hängande efter bilen torsen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
8 juni · 6 595 Inlägg

ZS är billig i inköp och har liknande ljudisolering som trillingbilarna Aygo, C1 och 107

Om de inte förbättrat mjukvaran sedan jag slutade skruva dessa så har de en tendens av att stanna under körning, sluta ladda snabbladdning om för många felkoder registreras i OBCCn (vilket sker lite hur som helst när laddning kopplas ur)

Torkarna tål inte att borsta av snön ifrån rutan, ska inte göras oavsett men länkaget kommer separera

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 17 667 Inlägg

xXSammy skrev:
ZS är billig i inköp och har liknande ljudisolering som trillingbilarna Aygo, C1 och 107

Om de inte förbättrat mjukvaran sedan jag slutade skruva dessa så har de en tendens av att stanna under körning, sluta ladda snabbladdning om för många felkoder registreras i OBCCn (vilket sker lite hur som helst när laddning kopplas ur)

Torkarna tål inte att borsta av snön ifrån rutan, ska inte göras oavsett men länkaget kommer separera

Kinaburken MG ZS är skräp för oss i Norden alltså?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328 Diagnostekniker
8 juni · 2 444 Inlägg

Auris/Corolla hybrid.

Lite partisk kanske, men har verkligen fått upp ögonen för dessa bilar sedan jag började arbeta med dem… och då kämpar jag verkligen emot det här med att växa upp.
Kanske inte världens bekvämaste bilar, men jag sitter å andra sidan sällan bra i de flesta bilarna.. det är subjektivt.

Senast redigerat av Jesper328 (8 juni )

Up the RA
Muskelbil
8 juni · 610 Inlägg

Jag håller med om auris
Pålitliga och säkra bilar
En auris hybrid kombi är inte rolig men den tar föraren dit man vill varje gång

MG som det funderas på är skräp
Mycket problem och långsamt laddning

Leaf är en bra bil men appen slutar snart fungera när nätet stängs
Snabb ladda går en gång under en resa sedan är batterier för varma
Bilen saknar CCS och har CHAdeMO så det blir svårare att hitta snabb laddning på resan
Adapter finns att köpa cirka 8000kr
Laddning på stan behöver inte vara jätte dyrt med abonnemang eller efter jämnföra leverantör
men hemma är billigast
Chr fungerar bra för ett litet barn eftersom det sitter bakåt vänt i framsätet men bilen är inte lika praktiskt som en auris och drar lite mer soppa pga breda däck
15tum auris är snålast

Kimpan90
8 juni · 103 Inlägg

Vi var.och klämde på ett par bilar. Men vi testkörde inga.

Nissan Leaf. Kändes ok! Men även säljaren var skeptisk till att inte kunna ladda hemma. Dock mycket teknik som jag gillade. Bagaget var dåligt. Väldigt djupt och inte optimalt för en vagn.

Mg zs ev. Aldrig i livet. Absolut sämsta stolen jag suttit i. Dock är jag lång och tjock men ändå! Helt värdelös.

Mg4. Helt okej men ingen backkamera och sånt känns fel i den prisklassen.

Nissan Kuga. Skön som fan att sitta i och kändes bra.

Nissan Qashqai. Skönaste vi satt i och är absolut högt på listan.

Volvo v60. Skön men man satt typ i marken / lite utrymme vid huvudet.

Renault Megane. Inget speciellt men inget negativt.

Toyota Aygo. Nej.

Toyota CHR. Kändes helt okej. Jag fattade vad ni menade med instängd bak.

Toyota rav4. Gillade den mest. Dock tycker sambon att den är allt för stor.

Toyota Corolla. Väldigt skön och mycket utrymme. Inget speciellt men inget negativt heller.


Corolla är högst upp på vår list just nu pga garantierna.

Vi ska besöka ett par till handlare i veckan och sen boka in ett par testkörningar nästa helg.

Muskelbil
8 juni · 610 Inlägg

Utan laddning hemma blir det lite mer att planera med hel el bil
Corolla och Auris är bra bilar
Bra att ni väljer bort mg det är tyvärr fortfarande dåliga bilar
Rav4 är mycket bra men dyrare att äga än Corolla

torsen
8 juni · 7 329 Inlägg

Beakta att säkerheten ökar med storleken på bil.
En hög bil av SUV-typ skonar ryggen då barnet ska i och ur bilbarnstolen.

Kimpan90
8 juni · 103 Inlägg

torsen skrev:
Beakta att säkerheten ökar med storleken på bil.
En hög bil av SUV-typ skonar ryggen då barnet ska i och ur bilbarnstolen.

Jo men den ska också vara möjlig att parkera och navigera i.


Om ni skulle köpa en Corolla, vilken årsmodell skulle ni köpa?
Jag vill helst inte köpa för ny utan kollar på 3 år gamla. Så 2019,2020 eller 2021. Dock är min "egentliga" gräns 200tkr och flera 2020 - 2021 ligger lite över.

Presidento Of World
8 juni · 3 336 Inlägg

Jag kör en berlingo multispace med diesel och automat. Drar 0.45 i snitt..
Årskatt 1100

Ligger i spannet på 120-150000
Sant nya modellen från 180 000

Sällan fel på dom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
8 juni · 5 916 Inlägg

Är Toyota C-HR verkligen så dåliga? Jag har två arbetskamrater som kör sådana och de verkar nöjda i alla fall. Den ena samåkte ett bra tag ihop med två andra och den ena fick då sitta bak. Hörde aldrig att det skulle varit något problem. Sedan ser ju bilen ut som något slags insekt men det gör ju tyvärr många bilar numera.

Muskelbil
8 juni · 610 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är Toyota C-HR verkligen så dåliga? Jag har två arbetskamrater som kör sådana och de verkar nöjda i alla fall. Den ena samåkte ett bra tag ihop med två andra och den ena fick då sitta bak. Hörde aldrig att det skulle varit något problem. Sedan ser ju bilen ut som något slags insekt men det gör ju tyvärr många bilar numera.

Dom är toppenbra
Lite trångt bak med baby skydd eller barnstol när barn ska lyftas in och bakrutan är låg hög hur man nu vill utryka det
Liten med hög sido kant
Bagage räcker till barnvagn och lite matkassar
Det är en jättebra bil men inte lika praktiskt som en corolla kombi

Muskelbil
9 juni · 610 Inlägg

Kimpan90 skrev:

torsen skrev:
Beakta att säkerheten ökar med storleken på bil.
En hög bil av SUV-typ skonar ryggen då barnet ska i och ur bilbarnstolen.

Jo men den ska också vara möjlig att parkera och navigera i.


Om ni skulle köpa en Corolla, vilken årsmodell skulle ni köpa?
Jag vill helst inte köpa för ny utan kollar på 3 år gamla. Så 2019,2020 eller 2021. Dock är min "egentliga" gräns 200tkr och flera 2020 - 2021 ligger lite över.

19 20 21 är det ingen skillnad på
Face lift kom 22
Leta efter en privatägd bil som är fullt servad och har mycket utrustning
Det blir mindre tråkigt med kul grejer i bilen
Förslag

https://www.blocket.se/annons/1001444430

Exekutiv och pano och hud och med tvålitern är det fortfarande inte någon räser bil men mycket trevligare karaktär

Senast redigerat av Muskelbil (9 juni )

Muskelbil
9 juni · 610 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår att du kollar Honda Jazz, Toyota Aygo och Suzuki Swift.
Tre erkänt driftsäkra kvalitetsbilar.

torsen skrev:
Beakta att säkerheten ökar med storleken på bil.
En hög bil av SUV-typ skonar ryggen då barnet ska i och ur bilbarnstolen.

Är ni flera personer som skriver i ditt namn???

Kimpan90
9 juni · 103 Inlägg

Muskelbil skrev:

Kimpan90 skrev:

torsen skrev:
Beakta att säkerheten ökar med storleken på bil.
En hög bil av SUV-typ skonar ryggen då barnet ska i och ur bilbarnstolen.

Jo men den ska också vara möjlig att parkera och navigera i.


Om ni skulle köpa en Corolla, vilken årsmodell skulle ni köpa?
Jag vill helst inte köpa för ny utan kollar på 3 år gamla. Så 2019,2020 eller 2021. Dock är min "egentliga" gräns 200tkr och flera 2020 - 2021 ligger lite över.

19 20 21 är det ingen skillnad på
Face lift kom 22
Leta efter en privatägd bil som är fullt servad och har mycket utrustning
Det blir mindre tråkigt med kul grejer i bilen
Förslag

https://www.blocket.se/annons/1001444430

Exekutiv och pano och hud och med tvålitern är det fortfarande inte någon räser bil men mycket trevligare karaktär

Absolut! Vill dock helst få lite mindre mil på bilen men annars hade den varit intressant.

Det som verkar inte vara super stora skillnader mellan Style och Executive förutom typ panorama, HUD, lite starkare motor och sånt.

Vad skulle du valt mellan en 2021 bas med 4k mil (Active) eller 2019 med nästa steg utrustning (Style) och 6k  mil på sig?
De kostar omkring lika mycket som den du länkade men mycket mindre mil på sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang