Kan få tag på ett par krängningshämmare till min volvo 740, dock så e dom endast 2mm grövre jämfört med orginal (17-19mm bak och 19-21mm fram). Lär det märkas någon skillnad i väghållningen med denna setup? Skulle lite vilja minska understyrningen och krängningen lite.
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade. Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)
På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.
Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt. Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen ).
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade. Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)
På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.
Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt. Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen ).
Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på.
Volvo 940 SE finns med 23-millimeters krängare fram vill jag minnas. Om man vill ha tag i ännu grövre.
Tidiga 960 har ofta 24mm främre krängare, har en sån i min 740
Annars äre 24mm från australiska Whiteline eller 25 från amerikanska IPD som gäller. Ev kanske någon mer tillverkare har något (malaysiska Ultra Racing?).
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade. Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)
På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.
Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt. Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen ).
Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på.
Prova att montera en åt gången och åk runt och "känn" lite på styrning, platthet i kurvor osv. Märks ganska stor skillnad. Se även till att åtminstone skaffa polybussningar till stabilisatorstagen fram, det tyckte jag gjorde mycket
På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.
Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt. Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen ).
Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på.
Prova att montera en åt gången och åk runt och "känn" lite på styrning, platthet i kurvor osv. Märks ganska stor skillnad. Se även till att åtminstone skaffa polybussningar till stabilisatorstagen fram, det tyckte jag gjorde mycket