4351
Sök

B230et går knappt.

257 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Tjena! Tjejen har skaffat sig en gammal 745a med en b230et. Motorn är förvisso en ft men sprutet är kvar sen et. Den har gått hur fint som helst men sen gick topplockspackningen. Då renoverade vi toppen och bytte hela sotningssatsen. Nu går den knappt framåt. Upptäckte igår att vi hade pluggat in en knacksensor som satt på blocket men som jag misstänker inte används på en et då den sladden passade betydligt bättre på tempgivaren under 3ans insugsrör. Min tanke lutar snarare åt luftmängdmätaren. Ena stiftet under locket har ingen kontakt med kortet. Trycker man däremot ner det stiftet så det får kontakt så tvärdör bilen. Den blir svårstartad om det är kontakt men då går det varva iaf. Eller ja i ca 2-3 sekunder innan pumpen under bilen börjar skrika och bilen dör. Har ca kvarts tank och står i bakåtlut.

så mina funderingar då jag bara skruvat med b230 e, f och a-motorer innan är följande.
Knacksensorn hör till ft-motorn va och ska inte vara inpluggad?
Går det byta till en luftmassemätare istället typ från 850 då det är samma kontakt?
Nån som vet ifall något av stiften i luftmängdmätaren inte ska vara inkopplad.
Förpumpen i tanken hel/trasig? Isf byte till högtryckspump där och skippa främre pumpen?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

4 586 Inlägg
18 juni 2014
Det är inte så att du har en spricka i toppen. Har du planat och provtryckt den ?

Komptestad ?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juni 2014
Det är ju en bra början om alla kablar sitter på rätt ställe. Försäkra dig om att du har bränsle tändning och att kamrem sitter rätt innan du börjar laborera. Längesedan jag skruvade motronic men jag tror att det är knacksensor på de oxå

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

257 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Som sagt, renoverat toppen. Kamremen sitter rätt. Tändning har jag. Ska kolla bränsletrycket nu men hon sotar skapligt mycket så verkar inte vara nån brist på bränsle. Snarare tvärt om.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juni 2014
Beaverus skrev:
Som sagt, renoverat toppen. Kamremen sitter rätt. Tändning har jag. Ska kolla bränsletrycket nu men hon sotar skapligt mycket så verkar inte vara nån brist på bränsle. Snarare tvärt om.

Det där är ju symptom som skulle kunna härledas till avsaknad av knacksensor och tempgivaren. Som du skrev va du inte säker på att allt satt rätt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

257 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Därför jag ville veta om det ska sitta nån knacksensor där på sidan av blocket under 2ans  insugsrör på en b230et. Hittar nämligen ingen kabel till den.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 juni 2014
Har du kikat vevaxelgivaren ? satt sån på min ET motor iaf.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

257 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Sitter två givare där. Nån som vet vilka värden dom ska ligga på när man mäter upp dom?

257 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
vet förmodligen redan svaret på denna frågan men skulle det gå att montera dit en 0280202031 luftmängdmätare istället för en 0280202035? hur mycket kan skilja? är ju halva priset på dom tänkte jag.

664 Inlägg
18 juni 2014
jag har både triggergivarn och en hel luftbox med LMM ifrån Motronic sprut , om dina prylar skulle vara pajj!!

257 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Var två kontaktstift i luftmängdmätaren som böjt sig. Skruvade loss kontaktplattan och böjde dessa så dom fick kontakt igen. Nu går hon som hon ska. Tack för alla tips ändå. Hopoas det kan hjälpa nån annan med samma problem.
ps. Mina spridare hade hängt  sig i öppet läge men det åtgärdades snabbt med hammare. Därför den dog när pumpen byggde tryck. Ds.

lås tråd

Sök