18 juni 2014
Trådstartare
Tjena! Tjejen har skaffat sig en gammal 745a med en b230et. Motorn är förvisso en ft men sprutet är kvar sen et. Den har gått hur fint som helst men sen gick topplockspackningen. Då renoverade vi toppen och bytte hela sotningssatsen. Nu går den knappt framåt. Upptäckte igår att vi hade pluggat in en knacksensor som satt på blocket men som jag misstänker inte används på en et då den sladden passade betydligt bättre på tempgivaren under 3ans insugsrör. Min tanke lutar snarare åt luftmängdmätaren. Ena stiftet under locket har ingen kontakt med kortet. Trycker man däremot ner det stiftet så det får kontakt så tvärdör bilen. Den blir svårstartad om det är kontakt men då går det varva iaf. Eller ja i ca 2-3 sekunder innan pumpen under bilen börjar skrika och bilen dör. Har ca kvarts tank och står i bakåtlut.
så mina funderingar då jag bara skruvat med b230 e, f och a-motorer innan är följande.
Knacksensorn hör till ft-motorn va och ska inte vara inpluggad?
Går det byta till en luftmassemätare istället typ från 850 då det är samma kontakt?
Nån som vet ifall något av stiften i luftmängdmätaren inte ska vara inkopplad.
Förpumpen i tanken hel/trasig? Isf byte till högtryckspump där och skippa främre pumpen?
En katt ska man ha i knät och inte under bilen.