3815
Sök

E85 - Fel bränsleblandning i pumparna!

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2014
#21
supraturbo skrev:
Inte bra åt något håll,
Men med din jämförelse så är det att tanka bensin
I en e85 bil då kommer det spika sönder smile men som sagt inte bra åt ngt håll.

Varför spikar det sönder?  Är det förresten alltid så att man har ett högre tändläge på E85 än bensin? Det kan ju lika gärna vara tvärt om av olika anledningar.  Gissar du eller vet du?  Jag vet inte säkert, men jag ifrågasätter och försöker få fram argumenten.

Finns det ett exempel på en motor som tankats fel bränsle och spikat sönder?


Det vi vet säkert så långt är att

*Det är kass att mackarna inte säljer rätt bränsle
*Man får mer för pengarna ju mer de fuskar
*Drabbar väldigt få

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

gött med mos pajjka
181 Inlägg
25 juni 2014
#22
Ta tex en sr20det motor
Den är mkt spikbenägen och man får gå ner mkt på vridpeak och tändning över lag på bensin, men på samma setup och e85 så kan du gå på med ca 5-7 graders mer tändning,vad tror du händer med 5grader mer tändning över max som bensin pallar om du tex råkar tanka fel ?
2 grader över tex max tändning i bänken på bensin får bilen och tokspika
=ras så tight kan det vara,lägg på 5 grader till på det och utgången är säkert ras.
Därimot så går man från e85 till e75 så bör det vara ok,men vid tex e60 då går det illa.

Ang tändläge så vill man utnyttja effekten höjjningrn i e85 så måste tändningen höjjas, så klart man vill samt så lägger man lambdan låg på låglast runt 1.10 1.15 för att åka så billigt som möjligt

Oktan antalet är egentligen ett värde för oss mappare hur mkt soppan klarar innan självantändning och 95 klarar mindre än e85 104 oktan
Så därför är e85 mer spik tolerant, men energin i e85 är lägre än bensin
Ca 30% där av mer bränsle åtgång för att uppnå samma effekt som bensin
Men sedan kan man misshandla bränslet mer och därav kan vi ta ut mer effekt.
Senast redigerat av supraturbo (25 juni 2014)


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2014
#24
supraturbo skrev:
Ta tex en sr20det motor
Den är mkt spikbenägen och man får gå ner mkt på vridpeak och tändning över lag på bensin, men på samma setup och e85 så kan du gå på med ca 5-7 graders mer tändning,vad tror du händer med 5grader mer tändning över max som bensin pallar om du tex råkar tanka fel ?
2 grader över tex max tändning i bänken på bensin får bilen och tokspika
=ras så tight kan det vara,lägg på 5 grader till på det och utgången är säkert ras.
Därimot så går man från e85 till e75 så bör det vara ok,men vid tex e60 då går det illa.

Så lite kan man gå ner utan det gör någonting trots att du nyss var på gränsen precis?

Du ändrar ju inte bara bränsle utan även AFR vilket för att du fettar på rejält. Var gränsen går för det spikar ändå vet jag inte, så jag undrar igen om någon har exempel och inte bara gissningar.

supraturbo skrev:
Ang tändläge så vill man utnyttja effekten höjjningrn i e85 så måste tändningen höjjas,

Det är inte alls säkert. Bara en grovyxad bonnaidé smile

supraturbo skrev:
Oktan antalet är egentligen ett värde för oss mappare hur mkt soppan klarar innan självantändning och 95 klarar mindre än e85 104 oktan
Så därför är e85 mer spik tolerant, men energin i e85 är lägre än bensin
Ca 30% där av mer bränsle åtgång för att uppnå samma effekt som bensin
Men sedan kan man misshandla bränslet mer och därav kan vi ta ut mer effekt.

Ja, du öser ju in 46% mer soppa. Soppan kyler och det är en del i effektvinsten. Höjda tändläget kompenseras en del av att bilen kommer gå fett på bensin vilket ger en sänkning av tändläget.

Åter igen inte självklart alls.

Jag gissar igen att mer etanol i soppan är farligare än mindre smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

gött med mos pajjka
181 Inlägg
25 juni 2014
#25
Går du från en mappad bil på e85 med höjd tändning
Pga att man vill utnyttja effekt ökning som är möjlig med e85
Och sedan går rätt ner på bensin och har en spikbenägen motor så ja den kommer spika och gå sönder 100% på en s14 sr20det motor
Vet med 1000% att detta hänt,pga att motorer har spikat sönder på bensin med betydligt lägre tändning än det man tar med e85.
Det är fakta punkt slut.

Om du har samma tänd kurva på din bil på bensin
Och går rätt över på etanol och kompenserar upp bränslet
Så kommer du inte få någon effekt ökning
Detta har vi provat och det ger inget nada
För att utnyttja effekt möjligeheten så måste tändningen höjjas.

Att bilen gårr fett är inte hela sanningen att du kan ge mer tändning
på bensin rätt av,lite gör det men det är inget som garanterar att det inte spikar,

mer fördelar med e85 är att det kan tillfälligt gå rätt magert utan att
haveri hinner hända ofta kan få lite misständningar innan härdsmälta.

Vidare nu som kommer jag inte argumentera mer utan du får
gå på din bana smile


En Medlem
405 Inlägg
25 juni 2014
#26
Torpis en motor som är byggd för e85 och ligger på knackgränsen för det bränslet kommer självklart börja knacka om du använder ett bränsle med lägre oktanhalt såsom 95 bensin. Vet inte om jag missuppfattat men du tror inte på det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2014
#27
-matte skrev:
Torpis en motor som är byggd för e85 och ligger på knackgränsen för det bränslet kommer självklart börja knacka om du använder ett bränsle med lägre oktanhalt såsom 95 bensin.

Jo, det stämmer det du skriver, men du glömmer andra halvan att du med din E85 mapp 25grader tändläge vid 2.5bar laddtryck och lambda 0.83 helt plötsligt på bensin hamnar på lambda 0.59 eller så.

Spikar motorn vid 20grader tändläge på bensin och lambda 0.83 så kommer den sluta spika om du öser in så mycket mera soppa. Vi byter alltså inte bara ner oss i oktan utan fetar på som satan också och då ändras förutsättningarna.

Hänger du med?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2014
#28
supraturbo skrev:
Om du har samma tänd kurva på din bil på bensin
Och går rätt över på etanol och kompenserar upp bränslet
Så kommer du inte få någon effekt ökning
Detta har vi provat och det ger inget nada
För att utnyttja effekt möjligeheten så måste tändningen höjjas.

Har vi fler som mappar bilar som håller med här tro?

Jag gör det inte smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 juni 2014
#29
torpis skrev:
supraturbo skrev:
Om du har samma tänd kurva på din bil på bensin
Och går rätt över på etanol och kompenserar upp bränslet
Så kommer du inte få någon effekt ökning
Detta har vi provat och det ger inget nada
För att utnyttja effekt möjligeheten så måste tändningen höjjas.

Har vi fler som mappar bilar som håller med här tro?

Jag gör det inte smile

Tror inte dom flesta gatbilarna har något problem med detta.

Känns mest som ett problem för rena dragracemaskiner som är mappade till gränsen att dom skulle spika på BF 95 ovansett hur fett dom går.

Hört många som gnäller men aldrig sett en motor rasat av fördåligt bränsle. Det jag därimot vet är flera haft bilar som bluddrat och tokfett pga låg etanolhalt.. vilket iofs inte är bra att dränka cylindrarna i soppa heller..

Som någon tidigare nämn skulle jag gärna också se en bättre mätmetod eller att man tar 2-3 prov ur en tankad dunk efter omskakning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

735 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#30
Jag skulle gärna använda en mer exakt mätmetod, någon som har möjlighet till detta får gärna hjälpa till istället för att klaga... Jag provade några mackar idag igen med röret. ST1 90% etanol, Jet 85%, Okq8 70%, Okq8 50%. Jet och st1 soppan stank sprit. Okq8 stank bensin. Ett prov mer än det andra. Mätmetoder kanske inte är exakt. Jag litar dock på min näsa som referens... Och det Okq8 säljer är Inte E85.
Senast redigerat av tobee (27 juni 2014)

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juni 2014
#31
tobee skrev:
Jag skulle gärna använda en mer exakt mätmetod, någon som har möjlighet till detta får gärna hjälpa till istället för att klaga... Jag provade några mackar idag igen med röret. ST1 90% etanol, Jet 85%, Okq8 70%, Okq8 50%. Jet och st1 soppan stank sprit. Okq8 stank bensin. Ett prov mer än det andra. Mätmetoder kanske inte är exakt. Jag litar dock på min näsa som referens... Och det Okq8 säljer är Inte E85.

Jag jagade runt en hel del gällande diesel och det visade sig att Statoil och Jet hänger ihop där med samma leverantör (statoil). Likaså Shell och St1 är samma där St1 gör soppan. (Jag behövde exakt info om RME-inblandningen då jag även kör jetmotorer på diesel)

E85 där emot är mig veterligen bara SEKAB som gör till Sverige. Sen vad som slinker ner i vilka tankar är nog upp till tankbilschauffören.

SEKAB web skrev:
"SEKAB levererar E85 till kunder av alla storlekar – från stora oljebolag till små ekonomiska föreningar med ett enda tankställe."

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 466 Inlägg
27 juni 2014
#32
Alla bilar som är gjorda från fabrik klarar vilken blandning av bensin och E85 som helst. Skulle det då vara för mycket bensin i bränslet så innebär det enbart att en biopower/flexifuel-bil skulle gå snålare och smörja lite bättre.
Med andra ord så tjänar så gott som alla som kör E85 på att där är mer bensin medan mackerna skulle förlora runt en tusenlapp per kubik om dom kör E70 istället för E85.

Att folk åker med bilar som är mappade för enbart E85 och inte kan hantera bensin (vilket tekniskt sett gör den olaglig så länge den inte är registrerad med etanol som drivmedel) skiter den stora massan fullständigt i. Främst för att det är ett "problem" som gynnar alla andra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

735 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#33
Jag ger mig dock inte. Hypotesen och det mest upprörande är att ST1 säljer E90-E95 vilket gör min bil omöjlig att starta på försök 1 på E85 map. Jag måste stänga av och feta på med ett andra startförsök på kall motor för att få igång bilen. Drar jag i ett par liter bensin vid varje tank slipper jag detta problem. Jag är inte ensam om att testa bränsle just nu så avvaktar andra resultat. Ska ta ett större prov också från ST1 och mäta i cl hur mycket det skiktar sig. 
Okq8 får man väl använda som mf bränsle i framtiden för som sagt jäkligt billiga mil blir det. Jag drog ur en tank av Okq8 e85 idag med min V50 T5  med steg 1 mf och den drog ca 0.95 :-) Fick ca E50 på mätglaset från det bränslet
Senast redigerat av tobee (27 juni 2014)


Sök