2448
Sök

Drar min Saab 9-5 -01 mycket olja?

221 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
Hej!
Jag är inte helt säker på om det är extremt mycket olja då jag kört ganska mycket korta sträckor och då drar ju bilen mer olja. (Dock har jag skaffat en cykel förra månaden och har slutat med korta sträckor med bilen, tar den enbart om jag ska storhandla eller åka långa sträckor)
Hur som helst, jag servade den vid 22 000 mil, nu har den gåt 22 7** mil, dvs cirka 700 mil.
Jag fyllde på med 4 liter GM's olja och under dessa 700 mil har jag fått fylla på med den sista litern också för att det började bli dåligt.

Och nu behövs det fyllas på olja igen då det är på minimum. Jag vet inte hur mycket olja som skiljer mellan max och minimum? Men den har ju åtminstone gått ner från max till min, fått 1 liter mer olja och gått ner på min igen på dessa 700 mil.

OM det nu är onormalt mycket, vad ska jag kolla? Turbon är bytt för cirka 5000 mil sedan och verkar inte vara några konstigheter med den. Och om den drar mycket så har den vart såhär senaste året så turbon borde ju hunnit rasa isf.
Vevhusventilationen är uppgraderad enligt han jag köpte bilen av (han sa det utan att jag frågade).
Senast redigerat av kwamex (25 juni 2014)

tummen mitt i handen
176 Inlägg
26 juni 2014
Jag har en 2,0t -99 som gått 17500 mil på ett ungefär o den drar i princip ingen olja alls. Bytte olja för ca 700 mil sedan (Mobil 1 New Life 0w-40) o nivån på sticken har knappt förändrats under dessa 700 mil.

Vet faktiskt inte om jag har originalturbo men jag tror det. Likaså vad beträffar vevhusventilationen förutsätter jag att den blivit uppdaterad då den servats på samma SAAB aukt verkstad sedan den såldes ny.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

1 749 Inlägg
26 juni 2014
Är även backventilen bytt i samband med byte av vevhusventen?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

221 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
patrikke skrev:
Är även backventilen bytt i samband med byte av vevhusventen?

Det har jag faktiskt ingen aning om. Är det ett svårt ingrepp att byta backventilen och vad kostar en sådan?
Jag måste beställa hem ny olja, så kan ju beställa backventil i samma veva om det är ett snabbt ingrepp.

Oturen själv
593 Inlägg
26 juni 2014
Hejsan! Byt olja från GM´s olja till Mobil 1 new life eller likvärdig med beteckningen GM LL A 025.

Jag kör med Castrol Magnatec C3 och tycker den får motorn att gå mjukare och låta lenare.
Men Mobil 1 New life är det många som föredrar!

Kolla även om Backventilen mellan insug och vevhusventilation fungerar! lägger in Bild på ventilen. Den orsakar alla möjliga problem, även för högt tryck i vevhusventilation då du luftar ur laddtryck rakt in i ventilationen.

http://i.imgur.com/qFI3GOI.jpg?1
Senast redigerat av Mreque89 (26 juni 2014)

Brum

221 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
Ok, ska ordna bild!
Kan jag blanda Mobil 1 new life med GMs olja? Tänkte onödigt o tappa den på 4 liter redan nu, och ska ju inte byta olja o filter föränns om 1200 mil (dvs då den gått 2000 mil)

Är det denna jag ska ha?
http://www.oljaonline.com/mobil-1/mobil … liter.html

0w-40?
Senast redigerat av kwamex (26 juni 2014)

Oturen själv
593 Inlägg
26 juni 2014
kwamex skrev:
Ok, ska ordna bild!
Kan jag blanda Mobil 1 new life med GMs olja? Tänkte onödigt o tappa den på 4 liter redan nu, och ska ju inte byta olja o filter föränns om 1200 mil (dvs då den gått 2000 mil)

Är det denna jag ska ha?
http://www.oljaonline.com/mobil-1/mobil … liter.html

0w-40?

Ja den oljan är det, Nej ut med skitoljan och i med ny! Du ska ej serva så sällan som 2000mil utan helst köra med samma olja i 1000mil som längst. och ORGINAL oljefilter ska du även ha. Finns på mekonomen för 88kr.
Kolla vevhus ventilen, super enkelt. ska bara gå å blåsa åt ett håll och det finns en pil.

Brum

221 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
Haha, trodde faktiskt du skrev först att jag skulle lägga upp en bild på backventilen.
Hur kollar jag om den är fungerande?

Vet du något ställe jag kan köpa billig sån där olja förövrigt?

Oturen själv
593 Inlägg
26 juni 2014
kwamex skrev:
Haha, trodde faktiskt du skrev först att jag skulle lägga upp en bild på backventilen.

Sidan du precis länkade var billig ! Du blåser i den, ska bara gå åt de hållet pilen pekar. Bara dra loss ventilen och testa!

Brum

221 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
Mreque89 skrev:
kwamex skrev:

Sidan du precis länkade var billig ! Du blåser i den, ska bara gå åt de hållet pilen pekar. Bara dra loss ventilen och testa!

Ok! Är det bara dra loss den eller behöver man göra nå speciellt? Något annat jag behöver tänka på när jag gör det? är extremt okunnig när det gäller bilar.

Oturen själv
593 Inlägg
26 juni 2014
kwamex skrev:
Mreque89 skrev:
kwamex skrev:

Ok! Är det bara dra loss den eller behöver man göra nå speciellt? Något annat jag behöver tänka på när jag gör det? är extremt okunnig när det gäller bilar.

Bara dra loss den smile vicka lite om den sitter hårt. Kolla så inte andra slangar är söndriga när du är igång. bara å rota runt, är någon av/fnöskig bara åk te mekonomen och köp lite slang å byt.

Brum

tummen mitt i handen
176 Inlägg
26 juni 2014
Den här oljan - Mobil 1 New Life 0W-40 har jag kört med sedan jag köpte min 9-5 för 3 1/2 år sedan o bilen går som en klocka.  smile

http://forumbilder.se/images/b40201223441Ade78.jpg

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

221 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Är oljemagasinet det bästa stället att köpa Mobil1 New Life 0W-40?
Alltså så farligt kan det väl inte vara att blanda den oljan med GM?
Tänkte blanda i 1L och köra 200 mil för att sedan utföra ett komplett oljebyte, ska även vara noga med att kolla hur mycket olja bilen drar dessa 200 mil för att sedan jämföra efter oljebytet. Så kan jag jämföra hur pass mycket mindre/mer denna oljan drar.

221 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
Har kollat backventilen och det gick att suga dvs borde den va trasig?
Är det denna jag ska köpa?
http://www.skruvat.se/Slang-vevhusventi … 92181.aspx

Borde de va pga backventilen den drar mycket?

Sök