2623
Sök

Startproblem Saab 9-5 2,3!!!! snabba svar!

King Of The Road
154 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#1
Den är svårstartad när den är lite varm, den rycker lite ibland när man kör . Det kan gå en vecka i mellan startproblemen. vad kan det vara för fel? tacksam för snabba svar /mvh henke

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!

379 Inlägg
4 november 2005
#2
Har du kollat DI:n? Kan vara den som spökar

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

King Of The Road
154 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#3
vad är DI:n(direktinsprutning)?? / henke
Senast redigerat av vikingpower (4 november 2005)

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!

8 Inlägg
4 november 2005
#4
DI=Tändkasetten
Det är ett känt saab problem eventuellt kan du få den bytt på goodwill av saab men det beror på årsmodell och bilmodell samt körsträcka, hör med din lokala saab verkstad dom vet!


King Of The Road
154 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#5
på saab i örnsköldsvik så säger dom att DI:n fungerar eller inte alltså borde inte bilen starta överhuvudtaget enligt dom.....vet du om man kan kolla den själv och hur? / henke

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!

10 287 Inlägg
4 november 2005
#6
Sådana här fel är nästan helt omöjligt att pricka med Remote-Support. Tyvärr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
4 november 2005
#7
Bäst att åka till saab och be dom kolla med tech-2:an efter eventuella felkoder!
Det kan vara grymt svårt att hitta felet om det bara uppstår när bilen e varm eftersom matrial har en tendens att ändra "form" vid värme resp kyla.
Men om du har någon du kan låna en DI av e det ju lätt att utesluta den om bilen går bra med den lånade!
Det e ju lätt att byta bara 4 torx skruvar + en kontakt att lossa.

Lycka till //Martin


128 Inlägg
4 november 2005
#8
De kan inte vara DI ,,då hade bilen inte startat alls ,,,
Byte på min DI när bilen inte ville starta !! smile

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

King Of The Road
154 Inlägg
5 november 2005
Trådstartare
#9
vad ska det då vara om det inte är DI:n?

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!

35 Inlägg
5 november 2005
#10
CrazyBone skrev:
De kan inte vara DI ,,då hade bilen inte startat alls ,,,
Byte på min DI när bilen inte ville starta !! smile

Bilen kan visst starta om di kasetten är trasig, den kan däremot gå väldigt ryckigt om den är trasig!

Mvh Malin

Kör snart lastbil!!! =)

764 Inlägg
5 november 2005
#11
Malinbabe skrev:
CrazyBone skrev:
De kan inte vara DI ,,då hade bilen inte startat alls ,,,
Byte på min DI när bilen inte ville starta !! smile

Bilen kan visst starta om di kasetten är trasig, den kan däremot gå väldigt ryckigt om den är trasig!

Mvh Malin

Instämmer där.....

TeQuilla

1 414 Inlägg
5 november 2005
#12
Kolla tändstiften, är dom vita så är motorn i alla fall okej, är dom våta då har du problem... det första jag skulle byta är tändstiften om bilen går ryckigt... har du svart motorolja, byt och så fort oljan blivit svart igen byt... motoroljan ska vara klar och fin även efter några hundra mil om din motor är helt frisk.

kolla även kontakterna till tändkassetten (di-kassetten) (DI = Direct Igintion, direkt tändning) och för guds skull när du plockar av tändkassetten VÄND INTE på den, utan den ska ställas i samma ställning som den sitter i bilen, om du vänder på den riskerar du att kyloljan rinner ut ur tändrören och då kommer den garanterat inte att funka efteråt.

Och ja, är tändkassetten kass så startar inte bilen, den kan gå på 3 cylindrar ev men då skakar bilen rejält, kan kännas som en diesel.

Om inte problemet är löst skulle jag gå på turbon, kolla så att waistgaten funkar och rör sig som den ska... om den står fast i öppet läge kan du få riktigt svårt att starta den. Kolla även slangklämmorna till turbotrycksröret, det som går ifrån turbon över motorn och in på bakre toppsidan...

Är det inte felet kolla luftfilteret att det är rent o fint, öppna filter kan släppa igenom för stora partiklar som förstör oljefilmen i motorn så om du har ett sådant, kasta det i soporna, det ger ändå ingen direkt extrem effekt ökning...

Nästa grej skulle nog vara att kolla med SAAB och låta dom läsa ut ev felkoder, det kostar ju lite pengar tyvärr...

Hoppas det ordnar sig!!!
Senast redigerat av Founder (5 november 2005)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Ölbryggare
339 Inlägg
9 november 2005
#13
Om bilen går bra när det är kall men misständer lite men distingt väldigt sällan och är svårtstartad när den är varm så har du problemet i en liten ask. Iof kan man aldrig vara säker. Men jag tippar på att din rova gått över 11000+ mil??

Min höll nämligen på att fula sig förra sommaren. Gick knappt att få igång den när den va varm ibland. Och den misstände brutalt, distinkt men väldigt kort då man körde. Detta hände med kanske 10-30 minuters mellanrum. Kom undefär en eller två tre korta misständningar i rad, sen gick det lite tid. Och detta oftast på helt jämt gaspådrag.

Till lösningen: Jag bytte vevaxelgivare efter några veckor med problem.
Den går även att mäta ifall den fungerar, men det behöver inte visa sig på så sätt eftersom den oftast ändå fungerar när den är kall. Så ska man ohm mäta den ska man hellst göra det när motorn är varm.
Givarn sitter på framsidan av motorn precis brevid klockan till wastegaten på blocket. Kabeln går till ett kontaktstycke bak på motorn, men på kortsidan så det är lätt att komma åt, precis en böj på tryckröret.
Den kostar ca: 730:- på Saab.

Om du ska mäta den så gör du så att du mäter mellan stift 1 och 2 på den blåa kontakten från vevaxelgivaren. Det ska vara ca: 890 +/- 90 Ohm. Men som sagt, det är inte säkert att det visar sig. Men det är lätt att mäta iaf!

Jag sättre mina slantar på vevaxelgivaren pga. att den går bra när den är kall. DI verkar inte ta ngn som hellst hänsyn till det och då går bilen gruvligt mycke sämre oftast. För övrigt är väl nya DI på väg till alla saabar runt -00

MVH Peter!


5 710 Inlägg
11 november 2005
#14
Founder skrev:
Kolla tändstiften, är dom vita så är motorn i alla fall okej, är dom våta då har du problem...

Okey motor med vita stift.......är stiften vita tyder det på mager bränsleblandning och det är ingen "hitt" att köra med.
En motor som mår bra skall ha gyllenbruna stift.

Däremot är det en bra ideé att byta stift för att utesluta en möjlig felkälla.
Founder skrev:
har du svart motorolja, byt och så fort oljan blivit svart igen byt... motoroljan ska vara klar och fin även efter några hundra mil om din motor är helt frisk.

Bara för att motoroljan är svart betyder det INTE att den är dålig.
Oljan SKALL bli svart annars gör den sitt jobb ganska dåligt.
Dessutom kan jag inte få ihop att den skulle starta sämre när motorn har drifttemperatur bara för att oljan är svart??

Founder skrev:
Om inte problemet är löst skulle jag gå på turbon, kolla så att waistgaten funkar och rör sig som den ska... om den står fast i öppet läge kan du få riktigt svårt att starta den.

Det där förstår jag inte heller.....hur kan en öppen wastegate påverka att bilen blir svårstartad?? Förklara gärna....


Jag lägger min röst på Pepe:s förslag: -Vevaxelgivaren-

MVH Jonas
..............


Sök