Kolla tändstiften, är dom vita så är motorn i alla fall okej, är dom våta då har du problem... det första jag skulle byta är tändstiften om bilen går ryckigt... har du svart motorolja, byt och så fort oljan blivit svart igen byt... motoroljan ska vara klar och fin även efter några hundra mil om din motor är helt frisk.
kolla även kontakterna till tändkassetten (di-kassetten) (DI = Direct Igintion, direkt tändning) och för guds skull när du plockar av tändkassetten VÄND INTE på den, utan den ska ställas i samma ställning som den sitter i bilen, om du vänder på den riskerar du att kyloljan rinner ut ur tändrören och då kommer den garanterat inte att funka efteråt.
Och ja, är tändkassetten kass så startar inte bilen, den kan gå på 3 cylindrar ev men då skakar bilen rejält, kan kännas som en diesel.
Om inte problemet är löst skulle jag gå på turbon, kolla så att waistgaten funkar och rör sig som den ska... om den står fast i öppet läge kan du få riktigt svårt att starta den. Kolla även slangklämmorna till turbotrycksröret, det som går ifrån turbon över motorn och in på bakre toppsidan...
Är det inte felet kolla luftfilteret att det är rent o fint, öppna filter kan släppa igenom för stora partiklar som förstör oljefilmen i motorn så om du har ett sådant, kasta det i soporna, det ger ändå ingen direkt extrem effekt ökning...
Nästa grej skulle nog vara att kolla med SAAB och låta dom läsa ut ev felkoder, det kostar ju lite pengar tyvärr...
Hoppas det ordnar sig!!!
Senast redigerat av Founder (5 november 2005)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se