Har tröttnat på skiftnycklar och tänkte köpa mig ett set med fasta nycklar för allmänt bruk, dvs inte specifikt för att mecka bil utan lite hemmasnickrande, skruva på cykel, skidor osv men visst bilbruk ingår givetvis i användningsområdet.
Kollade på Clas Ohlson resp Conrad efter lämpliga nyckelset och prisskillnaden var överraskande stor. Och det är min huvudsakliga fråga. Dessa två set är ganska lika, Conrad-set:et är något mindre:
Men Conrad-set:et kostar nästan fem gånger så mycket! Är Clas Ohlson skräp? Eller överprissätter Conrad å det grövsta? Är prisskillnaden av någon anledning motiverad? Prisskillnaden mellan dessa två är inte unik utan så ser det ut över hela produktkategorin.
Jag betalar gärna om priset är motiverat. Jag hoppas detta är en grej man köper en gång i livet och aldrig mer, så därför kan det vara värt att lägga pengar på bra grejor.
För övrigt, hur ska man tänka inför valet mellan blocknyckel och "dubbelnyckel"?
Tror knappast att Clas Ohlsson är skit, med 10-års garanti så bör det hålla hyffsad kvalitét. Skillnad är det säkert om man använder dom varje dag, men som hobbymekare tror jag inte det spelar så stor roll.
Men som ovanstående talare säger. Biltemas 10års är riktigt bra, har våldat mycket med dessa blocknycklar genom åren. Kan även rekomendera att komplettera några av de vanligare storlekarna med spärrfunktion på ringdelen. Guldvärt i trånga utrymmen
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk