3452
Sök

Köpråd: Är det värt att köpa denna saab 9-3 2010?

6 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
Tjena, börjar bli sugen på att köpa en ny bil då jag orkar inte med att min gamla bil går sönder så ofta och vill ha en stabil och säker bil. Har tittat på denna Saab 9-3 2010 som verkar vara ett bra köp. Ska försöka pruta ner den till ca 100,000kr eller eventuellt ca 5000:- mindre.

Till frågan: Kommer jag göra en bra bil affär ? Är det bra att äga en saab i dagsläget? Då jag har hört en massa rykten om att saab har gått i konkurs.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 999648.htm

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 november 2014
Ingen fara med att äga dem. Slitdelar finns. Saab är en bra bil för pengarna, åtminståne mycket bil för pengarna. 9-3:an har jag ingen erfarenhet av, dock är jag väldigt sugen på en själv.

Kolla bara upp historiken på den som vilken annan bil som helst

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 november 2014
Far har en -11 ttid. Jag har funderat lite om hur den är som bil. Om man bortser att dieselmotorn i pappas bil är en lancia-klump som redan strulat så har jag lite att säga om resten av bilen. (bensinmotorn är saabs egna enhet och är en väldigt utvecklad maskin och har relativt stor effektpotential med ett chip, inte att det behövs. Vridet räcker gott och väl.)

Inredningen är kvalitativ men samtidigt billig. Det man ofta tar på såsom växelspak, ratt, stereo o.s.v. är helt okej att tafsa på, men när man tar på paneler och andra pinaler så både hör man, och känner att dom har sparat in på material.

På sedanmodellen slår bakluckan i bakrutan om man inte bromsar in den med handen.

Väghållningen original är helt okej, räcker gott för söndagskörning. Feedback från ratten lämnar lite att önska. Rekommenderar minst 17 tums-fälgar om man vill ha lite mer känsla.

Ekonomiskt så är saaben ett bra köp. Jämför med priset på en likvärdig audi a4. Reservdelar finns det gott om. När saab gick i konkan så gick rättigheterna till reservdelsproduktionen till andra företag, så delarna finns. Du får ju en "bättre" bil i en audi a4 där allt är mer genomtänkt, men priset är ju skillnaden. Om du ska sälja bilen någon gång i framtiden så tror jag du inte blir mer ledsen ekonomiskt än om du hade haft en a4, c-klass eller likvärdig volvo.

Jag som Saabägare skulle dock helre se att du köper en volvo om du vill ha ett tryggt bilägande. Finns nog inte ett bättre bilmärke för vårat klimat om du bara letar efter ett transportmedel som är bekvämt och ger dig förtroende att bilen inte kommer klappa ihop.
Senast redigerat av Eddy (12 november 2014)

6 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
Tackar för era svar! Kollade upp bilen och det visar sig att den var senast besiktad 2013-09-26. Nästa är Juli - Novemeber 2015

Är det okej att köpa en bil som är besiktad 1 år tillbaka?

Måste bilhandlaren uppge vilka fel som finns på bilen?

Handledare
1 481 Inlägg
13 november 2014
Eddy skrev:
Far har en -11 ttid. Jag har funderat lite om hur den är som bil. Om man bortser att dieselmotorn i pappas bil är en lancia-klump som redan strulat så har jag lite att säga om resten av bilen. (bensinmotorn är saabs egna enhet och är en väldigt utvecklad maskin och har relativt stor effektpotential med ett chip, inte att det behövs. Vridet räcker gott och väl.)

Inredningen är kvalitativ men samtidigt billig. Det man ofta tar på såsom växelspak, ratt, stereo o.s.v. är helt okej att tafsa på, men när man tar på paneler och andra pinaler så både hör man, och känner att dom har sparat in på material.

På sedanmodellen slår bakluckan i bakrutan om man inte bromsar in den med handen.

Väghållningen original är helt okej, räcker gott för söndagskörning. Feedback från ratten lämnar lite att önska. Rekommenderar minst 17 tums-fälgar om man vill ha lite mer känsla.

Ekonomiskt så är saaben ett bra köp. Jämför med priset på en likvärdig audi a4. Reservdelar finns det gott om. När saab gick i konkan så gick rättigheterna till reservdelsproduktionen till andra företag, så delarna finns. Du får ju en "bättre" bil i en audi a4 där allt är mer genomtänkt, men priset är ju skillnaden. Om du ska sälja bilen någon gång i framtiden så tror jag du inte blir mer ledsen ekonomiskt än om du hade haft en a4, c-klass eller likvärdig volvo.

Jag som Saabägare skulle dock helre se att du köper en volvo om du vill ha ett tryggt bilägande. Finns nog inte ett bättre bilmärke för vårat klimat om du bara letar efter ett transportmedel som är bekvämt och ger dig förtroende att bilen inte kommer klappa ihop.

Motorn i 9-3 är en GM-maskin som byggs hos Opel i Tyskland. Saab har bara anpassat motorn för turbo.
Saab lade ner sin motortillverkning 2008. Sista motorn man gjorde var 2.3l motorn till 9-5

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 november 2014
Davidedo skrev:
Tackar för era svar! Kollade upp bilen och det visar sig att den var senast besiktad 2013-09-26. Nästa är Juli - Novemeber 2015

Det är ju alltid trevligt med en helt nybes bil. Men nu har de ju följt intervallet och du kan nog inte kräva en extra bes iom att det inte är ettkrav på en så ny bil. Ja handlaren ska berätta om uppenbara defekter. Men du som köpare ska även undersöka bilen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 november 2014
Davidedo skrev:

Men du...

Det är ju en -10! tongue

Den har haft sin första besiktning tre år efter trafiktagandet, sedan dröjer det två år tills nästa besiktning, därefter varje år.
Nästa är alltså 2015. Ingen besiktning har missats.

Sök