3745
Sök

BMW 540 slamrar ordentligt i motorn!

149 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#1
Jag har en 540ia 1998 som jag fått problem med.

De började med att den ibland vid kallstart kunde ryka grått/blått och låter som att den inte går på alla cyl, men när den börjar bli varm så går den bra igen.

Men en morgon så gjorde den som vanligt men efter några hundra meter så blev den orkeslös och rök mer än vanligt och började slamra å låta ordentligt från motorn, jag stannade givetvis direkt å lät den gå på tomgång några sekunder å sen började oljelampan lysa.

Dagen efter så kollade jag oljestickan och märkte att den hade tryckt ur sej all olja.
Jag fyllde på olja igen å startade, oljelampan slocknade men den låter som ett tröskverk, de låter mer som ordentligt skrammel än knack så jag tror varken på lager eller ventiler.

Kan också tillägga att den inte drar nåt vatten och blandar inte olja i vattnet eller tvärtom.

Så mina frågor är
Var tog oljan vägen?
Vad är de som skramlar?

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Yawn...
3 151 Inlägg
12 december 2014
#2
Angående ljudet... Kan det vara kedjespännaren som håller på att ge upp? Förklarar dock inte var oljan tog vägen, men läcker det någonstans?

Turbo lover
555 Inlägg
12 december 2014
#3
Det är väl glidskenor i plast till kamkedjan på de där motorerna (M62 med och utan Vanos) som brukar ge sig vid höga miltal.


149 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#4
Ok kedjespännaren är väl lätt att byta eller?
Men glidskenorna är väl värre antar jag :-/

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Skåning
739 Inlägg
12 december 2014
#5
Är det inte ett typfel på dessa motorerna att bultarna till oljepumpen brukar lossna?
Det kanske kan vara det om den inte sitter riktigt på plats och oljetrycket saknas.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

149 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
#6
Jag var ute å startade den nu igen å börjar mer å mer tro att den är helt skrot :-/ jag har hört hur kassa motorer låter förr men de låter ungefär som att kolvarna slår i ventilerna, för ett jävla liv kan man säga :-/ de konstiga är ju bara att den fortfarande går ganska jämnt och fint annars

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

1 798 Inlägg
13 december 2014
#7
Skruva loss det lilla oljetråget o kolla att oljepumpen sitter kvar som den ska vanligt med lösa bultar eller att de helt lossnat. Om de inte redan har gått sönder

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer


Sök