3206
Sök

Skoda Fabia 1.4 MPI dålig tomgång/reagerar ej på gasen

3 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
Hej,

Skaffade mig en Skoda Fabia 1.4 16v MPI -03 gått ca 7500 mil med lysande motorlampa, ASR och ESP (blinkar ibland). Symptomen är orolig tomgång och när motorn blir varm så kan den börja hoppa mellan 700-1400rpm och reagerar inte alls på gasen.

Jag tänkte såklart först att det skulle vara kabelstammen som är ett vanligt problem, den har även varit inne på Skodaverkstad där det påstod att det skulle vara kabelstammen. Efter att ha kontrollerat de vanliga ställena där det brukar vara dåligt kabel så misstänker jag att det inte är problemet, alla kablar ser hela och fina ut. Har haft en tidigare som såg riktigt dålig ut, den här verkar inte alls ha drabbats av samma sak. Men jag vågar inte utesluta det helt!

De felkoder jag får fram just nu är:
P0106 Manifold Absolute Pressure Circuit Range/Performance
P0107 Manifold Absolute Pressure Circuit Range/Low input
P0170 Fuel Trim (Bank 1)
P0404 Exhaust Gas recirculation "A" Control Circuit Range/Performance

De åtgärder jag gjort är egentligen ganska få, jag har rengjort och kontrollerat Map-sensorn (Manifold pressure sensor) den får 5 volt i kablarna och har bra jord.
EGR-ventilen är rengjord, inte direkt kontrollerat någon funktion på den däremot, den ser utbytt ut sedan tidigare.
Spjällhus och insug rengjort.

Någon som har några idéer på vad jag kan gå vidare med? Tips på hur man kontrollerar funktion till EGR? Är det möjligt att ECU/Motorstyrdon är problemet?

http://i.imgur.com/0cNCCqD.jpg

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2014
Hade samma problem på min fabia och då bytte dom detta :

o2 sensor.
Kamaxel givare

Sen gick den igen wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

198 Inlägg
29 november 2014
Eftersom du har två olika felkoder på MAP sensorn så ligger felet troligtvis i den.
Du har ju konstaterat att plus och minus fram till den är ok.

3 Inlägg
29 november 2014
Trådstartare
BudgetDunkaren skrev:
Hade samma problem på min fabia och då bytte dom detta :

o2 sensor.
Kamaxel givare

Sen gick den igen wink

Tack för infon, hade ni samma felkoder eller samma symptomer? 

Highway_Outlaw skrev:
Eftersom du har två olika felkoder på MAP sensorn så ligger felet troligtvis i den.
Du har ju konstaterat att plus och minus fram till den är ok.

Ja, det kan absolut vara ett andra steg att gå till. Hade varit smidigt att veta några värden på sensorn så att man hade kunnat mäta upp den.

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2014
Felkoder vet jag inget om mer än att dom sa på verkstan att detta och detta behöver bytas och det gjorde dom, sen hade jag inget mer problem med den bilen wink

Hoppas du får rätt  med dina bekymmer wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

198 Inlägg
1 december 2014
Mätvärden är svårt.
Allt mellan 0-5 v beroende på undertrycket i insuget.
Du kan inte se värdet i styrdonet med diagnosutrustningen?

Peter

3 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Har testat att byta ut mappsensorn nu utan någon skillnad. Skaffade mig även ett bättre OBD-program och får endast fram felkod: P0106 Manifold Absolute Pressure Circuit Range/Performance.

Fortfarande dålig tomgång och när bilen börjar bli varm så hoppar den mellan varven och reagerar inte på gasen.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 106/000262
Har kollat så att kammen står rätt vilket är lite svårt att se exakt, kamremmen är gammal och ska bytas så kan väl inte säga att det är helt omöjligt att den kan ha hoppat en kugg, men ser ganska rätt ut.
Kablaget är OK till sensorn och kan inte direkt se något insugsläckage.

Läste om någon som hade löst det med nytt spjällhus vilket jag skulle kunna tänka är en lösning, det enda jag då funderar på är hur jag ska göra inlärningen av den utan VCDS.
Några fler idéer?

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
13 december 2014
Det låter som att du har problem med bränsletryckregulatorn

Sök