Tjena! (osäker på om detta är rätt delforum, men jag gjorde så gott jag kunde! ) Har en 740 tic med motor som knackar och rasslar.. Det hela började med att topppackning hade dragit, när toppen var av så visade det sig vara två sprickor i den... Bytte till en 530 som jag bonnportade lite... När provturen sedan skulle göras så drog vevhusventilations slangen av och vips så var det inte så mycket olja i bilen... Knack brak rassel, aa ni fattar.. Jag har nu hittat en b230et motor i närheten för rimlig summa, men den har stått ett år och sitter därför fast.. Dock så har han som säljer den har gått med på att få den att gå runt innan jag köper den och då är frågan, är det en bra idé att köpa den motorn, eller ska jag köpa en fk och flytta över givare osv? alternativt byta till 940 sprut och köra på fk? eller kanske vänta på att någon annan et motor dyker upp? Tacksam för svar!
Ja det är ju bara själva motorkroppen med block och topp du behöver flytta över, givarna sitter ju i toppen och går ju att flytta över.
tror inte det ska vara några konstigheter. Om du nu har kört motorn med dåligt oljetryck alt. inget oljetryck då finns det ju risk att lagrena i turbon också har tagit stryk, speciellt om den va riktigt beggad/använd/gammal redan före.
Precis, har hittat en fk med turbo grenrör och alltihopa för relativt bra pris. Så lyfter ner alltihopa då, då får man oljekylt också, kan ju inte skada! (Y)