2236
Sök

Hur mycket e85 för att få samma oktan som 98?

115 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#1
Tänkte tanka 95okt + e85. Hur mycket e85 ska jag blanda ut med för att uppnå samma oktan som mackens 98?

241 Inlägg
22 januari 2015
#2
nu hade du nog otur när du tänkte

Wärmland
943 Inlägg
22 januari 2015
#3
volyota skrev:
nu hade du nog otur när du tänkte

Om han ens tänkte...roll

Ööööööööööööh.....

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 januari 2015
#4
hade han ? kan dock inte svara på frågan
e85 har ett oktan tal på 104
Senast redigerat av CHEEVA (22 januari 2015)


Wärmland
943 Inlägg
22 januari 2015
#5
CHEEVA skrev:
hade han ? kan dock inte svara på frågan
e85 har ett oktan tal på 104

I stand corrected, jag som blandar ihop termer. Dags att sova.

30-35% ger ca. 98 oktan.

Ööööööööööööh.....

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2015
#6
St3v3 skrev:
Men det blir ju ändå inte samma sak som 98 oktan från macken

Jodå, men man måste öka mängden då energiinnehållet är mindre. Hur mycket mer kan inte jag men det kan någon annan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 137 Inlägg
22 januari 2015
#7
95 oktan bensin med 10% etanol ger runt ca 97 oktan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

424 Inlägg
22 januari 2015
#8
Bör tas med i beräkning att etanolen är e85 eller e75 nu på vintern alltså 15% respektive 25% bensin i etanolen vilket gör att oktantalet sänks gentemot e100.
Enligt mina beräkningar så om du blandar 45% E75 men 55% bensin 95 så hamnar man på 98 oktan ganska exakt.
Och E85 räcker det med om du blandar 40% med 60% bensin
Senast redigerat av meatos (22 januari 2015)

424 Inlägg
22 januari 2015
#9
Det funkar om styrboxen själv klarar av att kompensera med mer soppa eller att man kompenserar själv genom att öka bränslestryck tex. Såklart vore det bästa att mappa om motorn på det bränslet man tänkt köra. Jag själv har kört 50/50 i min Audi 1,8ts-99 i snart 2 år och har perfekta värden på bilprovningen. Alltså klarar motorn av att kompensera på låglast iaf hur det ser ut på höglast vet ja inte men det har funkat länge än

424 Inlägg
22 januari 2015
#10
St3v3 skrev:
Ligger man på gränsen så man måste köra 98 istället för 95 ska man nog inte köra en sån där blandning. Vad som funkar på ett avgastest på bilprovningen är inte så intressant

Nej det håller jag med om har bara svarat på vad som krävs för att komma upp i 98 sen om det är lämpligt är en annan sak. Och som sagt jag tror min inte klarar av att kompensera på höglast men på låglast funkar det bra enligt lambavärdet.

4 137 Inlägg
22 januari 2015
#11
Många bilar som är byggda för 98oktan kan köras på 95 oktan om knacksensor finns

hade en VW golf från 2004 som skulle ha 98 oktan men den kunde även köras på 95 oktan
med reducerad effekt/vridmoment

men tog man E85/etanol för 100:-  resten BF95 gick den minst lika fint som på 98/99 oktan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

115 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#12
Tack för alla svar. Kanske ska tillägga att bränslet är till en chipad 940 turbo med uppställt ladd till 0.9
Måste köra på 98 för att undvika spikningar. Där av tänkte jag om det går att blanda lite e85 till 95okt för att få samma resultat, men detta kanske inte är bra då?
Ingenting är gjort som större spridare eller värre bränsletryck.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2015
#13
St3v3 skrev:
caromania skrev:
St3v3 skrev:
Men det blir ju ändå inte samma sak som 98 oktan från macken

Jodå, men man måste öka mängden då energiinnehållet är mindre. Hur mycket mer kan inte jag men det kan någon annan.

Då är det ju inte samma sak eller hur? Om man har en motor som man brukar köra på vanlig 98 funkar det inte med en sån blandning

Jo egentligen är det precis samma sak. 98oktan är 98oktan och det var det som efterfrågades. Det betyder att blandningen är lika motståndskraftig mot detonation/spikningar som "riktig" 98. Att en blandning skulle påverka så mycket så att motorn gick magert och överhettade i daglig trafik t ex är inte rimligt om man kör några tiondelar E85.

St3v3 skrev:
Ligger man på gränsen så man måste köra 98 istället för 95 ska man nog inte köra en sån där blandning.

I princip håller jag helt med dig, jag skulle inte hålla på att experimentera. Dessutom blir det ju ett fasligt slabbande. Hellre ställa tändningen lite senare för att undvika teoretiska problem som alkoholens magrare blandning skulle kunna ge och tanka 95. Samtidigt ska man veta att när man går WOT så kommer 99 av 100 bilar skyffla in alldeles för mycket soppa mot vad som egentligen behövs, och då är man sannolikt helt på den säkra sidan "när det gäller".
Senast redigerat av caromania (22 januari 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

saab93-56
20 Inlägg
23 januari 2015
#14
E 85 e ju samma som dynga från en kossa , så dom som kan tanka det gör det men vi med gamla motorer så säger då jag vi kör på bensin, jag pröva med en B18 som var frisk men blev ju dyrare att blanda allt om man ser på tid om man åker och vill stå på det som en gammal B18 kan så jag gör då tummen ner för E85 och jag sänkte tändning, nä kör det som ska vara tycker då jag,,,, mitt ord mvh Ronny, B


Sök