Hallå jag undrar vart man får tag på 12 kants torx ? Googlade lite fick upp nån gamal tråd härifrån som nämde att biltema hade men hittar inge 12kants torx på deras hemsida ? så gärna tips vart man kan få tag på
Jag är också ute efter en tolvkants torx eller XZN som det heter. Men jag är inte ute efter bits utan hylsa. Och helst krafthylsa. Bulten till drevet på vevaxeln är en XZN-bult. Ska byta den bulten vid kamremsbytet i helgen så är i akut behov av en XZN-hylsa! Kamremsbytet ska göras på min Caddy 1,9 TDI -02.
En vanlig tolvkants-hylsa är inte så vanlig att hitta
Sen får det inte vara rundade hörn på taggarna i hylsan.
Du menar "Rounded Corner"? Helt rätt att så "gammaldags" hylsor är svåra att uppbringa nu för tiden. Vissa säljställen har lösa hylsor, speciellt större TORX.
Går det inte att komma åt med en 12-kant ringnyckel eller lednyckel? Ofta passar de bra.
Kan tillägga att XZN hylsor är aningen grövre verktyg för storlekarna än vanliga ringnycklar/gamla hylsor. Jag skulle ta loss topplocken på en mercedes 12,8L diesel. Hade inget annat än ringnycklar i storlek 17mm till hands. Jag avverkade två st på detta. Det kändes verkligen att det var fel storlek på verktyget.
Så vid montage krävdes säkerligen grövre grejor. En verkstad för mercedes lastbilar hade ett specialverktyg för att dra topplocken. En XZN 17mm. Det stod inte ens storlek på det, endast ett mercedes art.nr. Gick lite bättre med 3/4" fäste, momentförstärkare 1:4 och långt 1/2" spärrskaft.