Bra stryktålig bil.
Då det är en bil för ägare med lite mer sportigare ambitioner är den inte sällan kamikazeväxlad vilket kan göra synkroniseringsringarna till tvåans växel slitna, det ska gå att växla ned utan skorr annars är dom dåliga.
Rost i bakre hjulhus är som vanligt en svaghet på Japanska bilar från den perioden.
Maskinellt håller den bra, men ändock är ett verifierbart välservat exemplar givetvis att föredra.
Är du lång och som jag inte ligger när du kör bil behöver du förmodligen antingen klippa dig eller vänja dig vid att håret ständigt smeker innertaket likt i en Peugeot 205GTi eller Mercedes-Benz SLK med taket stängt.
Bilen saknar fönsterramar så kör ut på motorvägen för att kontrollera att det är tätt även då. Inte något vanligt fel men ack så irriterande.
Du söker huvudsakligen efter en genVII skrev du, för den budgeten hittar du inte något fint exemplar, men det finns några bilar med diverse skavanker utannonserade för strax över 30000kr. Kan du leva med något klarlackssläpp eller skrapad skärmkant är det en bra förstabil, speciellt som ens förstabil inte sällan får någon törn här och där och då kanske ett snorfint exemplar vore synd att "kantstöta".
Min tidigare ägda -87 ST162 2.0 GTi 140hk. Rostfri och i ett övrigt ypperligt skick.
Svåra att hitta idag.
(En snorfin ST160 hade jag i dagsläget ställt i förvar).