4420
Sök

Första bil, rekommendationer och åsikter! (Toyota Celica)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 april 2015
#21
tkd_rille skrev:
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:

Den är billigare. Men s60 är en bil byggd för pygmeer och inte en rejäl man.   Speciellt inte om du vill ta med kompisarna i baksätet.
Den är alltså liten och obekvämare än en S80.

De rullar många v40 med från 98 ungefär men de var en rejäl skrotbil.

Du har fattat galoppen!!

wink
Har ju ändå fått lägga någon mil i vardera.  Och s60 vs s80 är enorm skillnad.  S80 är liksom mer "kvalitetskänsla" i.
Köper han en S80 så har han en bättre bil än celican dessutom då den bara är jätteliten och opraktisk till tusen.

Men sen kan de klart vara dyrt i försäkring men de är ju inviduellt.

Helt riktigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 201 Inlägg
13 april 2015
#22
Tror att det är celica som ts är ute efter. jämföra dessutom en volvo o celica, hmm 2 olika bilar. celican är både snyggare, roligare o sportigare än volvon. o antagligen inte lika törstig.

Till TS, hur går det med celica letandet?

76 Inlägg
14 april 2015
#23
Kör själv celica från '87. Rolig att köra, låter lagom mycket när man drar på och rymmer trots det en 29" mountainbike av modell större i bakluckan om man fäller sätet och tar av framhjulet. För övrigt är den ball att ha som första då den drar en del brudar som tycker det är coolt att åka "sportbil"

Och som sagt, toyotakvalitet. Min bil har fungerat som räddaren i nöden till 20-milaresor med hela familjen på 4 pers när vår skodadiesel inte velat fungera, och detta utan problem wink (Nej baksätet är inte bekvämt, men det fungerar)


Evildan
14 april 2015
#24
Bra stryktålig bil.
Då det är en bil för ägare med lite mer sportigare ambitioner är den inte sällan kamikazeväxlad vilket kan göra synkroniseringsringarna till tvåans växel slitna, det ska gå att växla ned utan skorr annars är dom dåliga.
Rost i bakre hjulhus är som vanligt en svaghet på Japanska bilar från den perioden.
Maskinellt håller den bra, men ändock är ett verifierbart välservat exemplar givetvis att föredra.

Är du lång och som jag inte ligger när du kör bil behöver du förmodligen antingen klippa dig eller vänja dig vid att håret ständigt smeker innertaket likt i en Peugeot 205GTi eller Mercedes-Benz SLK med taket stängt.
Bilen saknar fönsterramar så kör ut på motorvägen för att kontrollera att det är tätt även då. Inte något vanligt fel men ack så irriterande.

Du söker huvudsakligen efter en genVII skrev du, för den budgeten hittar du inte något fint exemplar, men det finns några bilar med diverse skavanker utannonserade för strax över 30000kr. Kan du leva med något klarlackssläpp eller skrapad skärmkant är det en bra förstabil, speciellt som ens förstabil inte sällan får någon törn här och där och då kanske ett snorfint exemplar vore synd att "kantstöta". wink

Min tidigare ägda -87 ST162 2.0 GTi 140hk. Rostfri och i ett övrigt ypperligt skick.
Svåra att hitta idag.
(En snorfin ST160 hade jag i dagsläget ställt i förvar).

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/290354/290354-2733517.jpg
Senast redigerat av Evildan (14 april 2015)


Sök