3664
Sök

Passat variant 1998 1,8T - Ett ylande ljud vid acceleration

24 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte för cirka en månad sedan en passat -98 variant med 27k mil på mätaren. Automatväxlad. Trevlig bil, har fungerat utmärkt medan jag övningskört och för 7000 spänn kände jag att man inte kunde göra mycket fel smile. Jag märkte redan i början att det vid acceleration i låga farter (upp till 40km/h) uppstod ett "ylande"/squeal- ljud när man tryckte ner gaspedalen. Detta ljud försvann när man kom upp i 3:an/4:an och över 40-50km/h.

Idag när jag var ute och körde i stan märkte jag dock att ljudet började uppträda vid farter över 40-50km/h - det uppträder nu alltid när man trycker ner gaspedalen och verkar vara direkt kopplat till hur starkt man trycker ner gaspedalen - inte till motorns RPM, inte växel, inte hastighet. Bara till hur kraftigt man har foten nedtryckt på pedalen. Släpper jag pedalen försvinner ljudet omedelbart. Om jag "håller" en hastighet blir ljudet väldigt tyst, men accelerar jag uppträder det alltså väldigt kraftigt igen.

Har läst runt på lite Passat-sidor som beskriver liknande - då oftast att det är bilens turbo eller kamrem som är smutsat med sot, eller t.o.m sönder. Ofta beskrivs det också att bilen fortfarande är helt ok att köra, och folk som har kört med det ljudet i 3000-4000 mil.

Tänkte höra om någon kunnig här hade lite input. Om turbon måste ersättas blir ju det en ganska dyr historia - delarna verkar gå på en 4000-5000 spänn med montering. Då skrotar jag faktiskt hellre bilen och köper en ny, med tanke på mitt inköpspris. Lite synd vore det dock, för i övrigt är alltså bilen i toppskick för att vara en 17-årig kärra.

All hjälp och alla förslag uppskattas!

Avstängd
10 388 Inlägg
25 april 2015
#2
Bara för sakens skull; du skriver att det alltid är så när du trycker ner gaspedalen. Även när du står "på gården" med lådan i neutral (och bilen står helt stilla då givetvis)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#3
Står man stilla och i N eller P så är ljudet något djupare i tonläge, men även om man gasar i stillastående så hörs det något..."konstigt", ja.

24 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#4
Spelade in det hela också smile.

https://www.youtube.com/watch?v=GsiTFM2tcMI

Är alltså det ljudet - en variation av det hörs när man står still i P/N, dock inte samma, och det ökar i frekvens ju hårdare man trampar ner gasen. Släpper man gasen något blir det mindre, går man bort från gasen försvinner det.

Inget annat fel kan skönjas. Den växlar fortfarande felfritt, varvtalen löper inte amok eller något annat konstigt. Bara ljudet.
Senast redigerat av Sebastian_85 (25 april 2015)

84 Inlägg
25 april 2015
#5
låter som kass turbo, ryker bilen mkt?

kan vara läckage med men tror mer på att lagrena är dåliga
Senast redigerat av insen (25 april 2015)

24 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#6
Antar att du menar från avgasröret - och nej, ryker inte mer än när jag köpte den (och den var okej).

Planen är att ta den till verkstan om ungefär en vecka, se vad han säger och hur mycket det kan kosta. Verkar ju som en Fabriksny BorgWarner K03 Turboagg-kopia går på en 3500 spänn på Biltema. Sen tillkommer ju monteringskostnader, och kanske se om något annat i bilen behöver lagas. Ingen rolig räkning, men kanske bättre än att behöva köpa ny bil ifall det låter bilen rulla en 5-10k mil till.

Tack för tipset, och om någon annan vet något mer, bara att svara - appreciate it!
Senast redigerat av Sebastian_85 (25 april 2015)

Forummoderator
18 047 Inlägg
26 april 2015
#7
Sebastian_85 skrev:
Antar att du menar från avgasröret - och nej, ryker inte mer än när jag köpte den (och den var okej).

Planen är att ta den till verkstan om ungefär en vecka, se vad han säger och hur mycket det kan kosta. Verkar ju som en Fabriksny BorgWarner K03 Turboagg-kopia går på en 3500 spänn på Biltema. Sen tillkommer ju monteringskostnader, och kanske se om något annat i bilen behöver lagas. Ingen rolig räkning, men kanske bättre än att behöva köpa ny bil ifall det låter bilen rulla en 5-10k mil till.

Tack för tipset, och om någon annan vet något mer, bara att svara - appreciate it!

VÄLDIGT skumt ljud! Turbon brukar vina rätt högljutt om det nu är den, men jag tycker ljudet är för lågt/dovt. Hur ser remmarna ut? Kamrem bytt? Spånar nu...

Går bilen som den ska?

Mycket trevligt att du övningskör i en bil med automat. Varför växla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
26 april 2015
#8
En fråga bara, ljudet kommer inte från dina högtalare?

24 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#9
Ljudet är ganska högfrekvent vid låga hastigheter, men försvinner mer och mer sedan vid högre hastigheter, försvinner alltså sedan helt om man släpper gasen. I övrigt går bilen felfritt växlar utmärkt, accelerar bra och allt går som det ska. Kamremmen är bytt för inte alls länge sedan (för ungefär 500 mil sedan).

Ute och körde i 3 timmar idag, inga problem - förutom just ljudet då smile.

Hah, tack! Övningskör och tar automatkörkort dels för att jag tycker det är enklare men också för att jag tycker det är säkrare för mig - mindre saker att fokusera på i trafiken, vilket gör att jag känner mig mer självsäker. Farsan, som är min handledare, tycker nu också plötsligt om automatlådor efter 40 år av manuellt tongue. Nästa bil han köper kommer också bli automat.


Och nej, kommer inte från högtalarna hmm. Kommer typ, höger från motorn om man sitter på förarplatsen (dvs vänster om motorn om man tittar framifrån). Är ju där turbon sitter om jag inte missuppfattat det helt.
Senast redigerat av Sebastian_85 (26 april 2015)

Forummoderator
18 047 Inlägg
26 april 2015
#10
Sebastian_85 skrev:
Ljudet är ganska högfrekvent vid låga hastigheter, men försvinner mer och mer sedan vid högre hastigheter, försvinner alltså sedan helt om man släpper gasen. I övrigt går bilen felfritt växlar utmärkt, accelerar bra och allt går som det ska. Kamremmen är bytt för inte alls länge sedan (för ungefär 500 mil sedan).

Ute och körde i 3 timmar idag, inga problem - förutom just ljudet då smile.

Hah, tack! Övningskör och tar automatkörkort dels för att jag tycker det är enklare men också för att jag tycker det är säkrare för mig - mindre saker att fokusera på i trafiken, vilket gör att jag känner mig mer självsäker. Farsan, som är min handledare, tycker nu också plötsligt om automatlådor efter 40 år av manuellt tongue. Nästa bil han köper kommer också bli automat.


Och nej, kommer inte från högtalarna hmm. Kommer typ, höger från motorn om man sitter på förarplatsen (dvs vänster om motorn om man tittar framifrån). Är ju där turbon sitter om jag inte missuppfattat det helt.

Hjälpte en tjej att ta just automatkort och hon fick det 9:e april i år. Så nöjd.
Vi kör bara automatbilar numera. Sedan länge. Dessutom finns det ingen i släkten som ens äger en manuell bil... Har kört automat sedan min första bil som var manuell -92. Automat kom in med ett uppköp till en Mercedes S-klass -93. Sen var jag fast även om det har passerat några manuella (som jag ångrat).

Men åter till problemet: Ta av multiremmen (fläktremmen) och kör sen. Försvinner ljudet osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

24 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#11
Kul att höra att automatlådor går framåt! Förutom min körskolelärare (Som på helgerna kör Rallycross) och gett mig tummen upp för mitt val har det mest varit motstånd wink.

Angående fläktremmen - är det något jag kan fixa själv? Har aldrig riktigt hållt på med bilar, och googlade lite. Verkar ju som om man måste lossa en hel del för att komma åt fläktremmen i en passat, eller iaf komma underifrån med lite verktyg, vilket för en lekman som mig låter som något mekanikern kan göra när jag sedan kör in den.

Forummoderator
18 047 Inlägg
26 april 2015
#12
Sebastian_85 skrev:
Kul att höra att automatlådor går framåt! Förutom min körskolelärare (Som på helgerna kör Rallycross) och gett mig tummen upp för mitt val har det mest varit motstånd wink.

Angående fläktremmen - är det något jag kan fixa själv? Har aldrig riktigt hållit på med bilar, och googlade lite. Verkar ju som om man måste lossa en hel del för att komma åt fläktremmen i en passat, eller iaf komma underifrån med lite verktyg, vilket för en lekman som mig låter som något mekanikern kan göra när jag sedan kör in den.

Jag vet. Folk är idioter. De flesta nya bilar som säljs har automat. De andra som inte har råd att köpa nytt och kör runt i antika slädar som knappt kostar 20 papp blir irriterade :-)

Nej, lossa remmen är nog inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

24 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#13
Har fått verkstadstid på Torsdag - ska åka in för att felsöka och se vad kostnaden blir för eventuell reparation samt att killen då (VW-specialist) ska uppskatta bilens övriga skick. Återkommer med svar om vad det var smile.


Sök