Köpråd: Pendlingsbil för tre personer ~30k

Redibo
1 maj 2015 · 8 Inlägg

Hej,

Har ägnat ett antal veckor på att surfa runt och försöka komma till konsensus, men inte lyckats helt och fullt. Jag är på jakt efter en bil som framförallt ska användas till att ta sig till och från jobbet då SL i samarbete med Trafikverket är allt annat än tillförlitligt. Jag och två kollegor ska samåka, varför vi kommer vara tre i bilen (85, 75, 65 kg, ungefär). Utöver det kommer jag använda bilen vissa kvällar och helger för hobbyverksamhet som äger rum rätt långt från kollektivtrafiken. Det lär dessutom bli några enstaka långresor Sthlm - Gbg och Sthlm - Karlstad.

Pendlingssträckan är ungefär 9 mil per dag, mestadels 90-100-väg största delen av sträckan. Jag prioriterar ägarkostnader framför komfort, värre än pendeltågssäte har jag svårt att tro att det kommer bli. Med andra ord uppskattas låga servicekostnader, låg skatt och låg bensinförbrukning. Total körsträcka på ett år räknar jag med blir 2500-3000 mil.

Budget satt till ungefär 30k, helst lägre men allt handlar om prisvärdhet. Dragkrok är uppskattat, då det kan komma stunder då släp är aktuellt, men framförallt för att kunna lasta på min och tjejens cyklar och bege oss ut på nya cykelleder en bit från hemmet.

Bilar jag tittat på, och ännu inte avfärdat:

Audi A2 1,4 (bensin) - Min far har en, gillar hur den är att köra, och går tämligen billigt. Dessutom uppskattar jag "nördigheten" i den, samt att typfelen verkar vara få. Stor nackdel är kamrem.

Skoda Fabia 1,2HTP (2003-2007) - Verkar gå att få tag på tämligen billigt, och verkar kunna gå billigt upp till 110 km/h enligt människor på nätet. Det jag däremot undrar är hur den ökade vikten av två människor till påverkar detta, om den kanske blir direkt oekonomisk till följd av sin lilla motor?

Ford Fiesta 1,3 - Kamkedja och liten motor som verkar gå billigt, men samma sak där. Hur reagerar den med tre personer och relativt hög hastighet?

Opel Corsa 1,2 - I princip samma som ovan. Ogillar dock utseendet fram till 2006, men något jag kan leva med om den är vettigast.

Toyota Prius - Antagligen första modellen, vilken även den verkar kunna gå billigt. Nackdel är något opraktiskt förvaringsutrymme, och att det inte går att montera på dragkrok.

Tankar? Andra tips, eller några absoluta undvik bland bilarna ovan?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Redibo (1 maj 2015)

Presidento Of World
1 maj 2015 · 3 335 Inlägg

Corsa är trevliga,men fan vad små bilar du kollar på för ändamålet? tongue

Jag kan rekommendera Astra som är klockren bil som har bra komfort för biltypen samt går billigt med 1.6an (lika billigt som dom du radat upp!)

du bör kunna få den nyare karossen från -04 för dom pengarna å det kombi.

Exempel: http://www.blocket.se/varmland/Opel_Ast … =7&w=1

Senast redigerat av opel_vectra_gts (1 maj 2015)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Knugcab
1 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Priusen är ju kanske den som är trevligast klämma in sig tre personer i om det står mellan just dessa. De andra verkar väl små?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Redibo
1 maj 2015 · 8 Inlägg

Tack för svar!

Angående bilstorlek har det väl lite med parkeringsbekvämlighet att göra, vilket jag väl i och för sig kan tumma lite på utan större problem. Just A2:an är trevlig då innerutrymmena (även baksätet) gör att man kan åka fyra personer väldigt bekvämt. Individen som är tänkt att sitta i baksätet är dessutom relativt kortväxt, så hon kommer få plats. I övrigt är det väl just en bränsleekonomisk fråga, men det kan mycket väl vara så att större motorer drar lika mycket som småttingarna i de hastigheterna det gäller.

Astran har jag tittat på, och är väl kanske ett vettigt alternativ att titta på igen. Senare karossen är ju dessutom tämligen snygg. Torde vara relativt enkel att finna med dragkrok dessutom. God notis, får ta med den i tankarna igen. Dock vill ju t.ex. Spritmonitor gärna hävda att medelförbrukningen ligger på 0.75, vilket är en bit över decilitern mer än jag vet att A2:an mäktar med, vilket var anledningen till att den försvann från första början. Men så skulle alltså inte vara fallet?

Constantine
1 maj 2015 · 679 Inlägg

Alla dina listade bilar har så små motorer att de kommer få arbeta mer med konstant 3 pers i bilen, så räkna inte med att få ner förbrukningen till några drömsiffror direkt. Har du inte övervägt att titta på några diesel alternativ istället? med tanke på din årliga körsträcka.

Presidento Of World
1 maj 2015 · 3 335 Inlägg

Redibo skrev:
Tack för svar!

Angående bilstorlek har det väl lite med parkeringsbekvämlighet att göra, vilket jag väl i och för sig kan tumma lite på utan större problem. Just A2:an är trevlig då innerutrymmena (även baksätet) gör att man kan åka fyra personer väldigt bekvämt. Individen som är tänkt att sitta i baksätet är dessutom relativt kortväxt, så hon kommer få plats. I övrigt är det väl just en bränsleekonomisk fråga, men det kan mycket väl vara så att större motorer drar lika mycket som småttingarna i de hastigheterna det gäller.

Astran har jag tittat på, och är väl kanske ett vettigt alternativ att titta på igen. Senare karossen är ju dessutom tämligen snygg. Torde vara relativt enkel att finna med dragkrok dessutom. God notis, får ta med den i tankarna igen. Dock vill ju t.ex. Spritmonitor gärna hävda att medelförbrukningen ligger på 0.75, vilket är en bit över decilitern mer än jag vet att A2:an mäktar med, vilket var anledningen till att den försvann från första början. Men så skulle alltså inte vara fallet?

Min Astra, visserligen mycket äldre (-99a) med 1.6 drar blandad 0.62 med 21 000mil på mätaren och jämt lastad i bak (används som "arbetsbil" å då ingår verktyg samt någon säck cement på 25k styck) det tycker jag är bra! relativt stark motor som orkar några större bekymmer 50km/h i 5ans växel

och det gäller alla bilar såklart att förbrukningen beror på hur den som kör är. i 120km/h konstant drar den 0,75 ungefär för mig

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2015 · 17 622 Inlägg

Redibo skrev:
Tack för svar!

Angående bilstorlek har det väl lite med parkeringsbekvämlighet att göra, vilket jag väl i och för sig kan tumma lite på utan större problem. Just A2:an är trevlig då innerutrymmena (även baksätet) gör att man kan åka fyra personer väldigt bekvämt. Individen som är tänkt att sitta i baksätet är dessutom relativt kortväxt, så hon kommer få plats. I övrigt är det väl just en bränsleekonomisk fråga, men det kan mycket väl vara så att större motorer drar lika mycket som småttingarna i de hastigheterna det gäller.

Astran har jag tittat på, och är väl kanske ett vettigt alternativ att titta på igen. Senare karossen är ju dessutom tämligen snygg. Torde vara relativt enkel att finna med dragkrok dessutom. God notis, får ta med den i tankarna igen. Dock vill ju t.ex. Spritmonitor gärna hävda att medelförbrukningen ligger på 0.75, vilket är en bit över decilitern mer än jag vet att A2:an mäktar med, vilket var anledningen till att den försvann från första början. Men så skulle alltså inte vara fallet?

Fiesta osv. kan du glömma. Ska du pina dessa små motorer på motorvägen drar de en del. Plus att du kommer och hamna på mentalavdelningen inom 4 veckor pga motorljudet.

Audi A2 har jag aldrig suttit i men den "ser" bekväm ut. Även här kan problemet ovan vara detsamma?

Prius gen1? Ja, Jag har Gen2 och Evildan har Gen3 med HUD som jag är avundsjuk på... Vi är inbitna Prius-förespråkare vilket brukar bli en hetsig diskussion ibland med -oftast- yngre herrar i forumet. Den steglösa patenterade växellådan innehåller enbart 21 delar jämfört med en konventionell automatlåda som innehåller hela 700 delar. Den lägger INTE av!

I en Prius saknas Koppling, generator, startmotor och momentomvandlare, då kommer vi till nästa punkt: Prius taxibilar i Sverige som rullat över 40 000 mil och några uppåt 70 000 mil utan några större problem med hybrid-drivlinan. Taxi 020 har i ett uttalande sagt att totalkostnaderna för deras Priusar ligger i snitt ca 70 000 kr lägre per år och bil jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor.

Atkinsonmotorn har dessutom en insugport med en ny form av virvelkammare, kyld återcirkulering av avgaserna samt ett avancerat ventilstyrningssystem (VVT-iE, Variable Valve Timing-Intelligent Electric).
De går inte sönder vilket retar en del :-) Drivlinan i Gen1 som du är intresserad av är i princip samma som i den Gen2 jag har. Evildan hade en sådan innan också. Det är hans fel att jag köpte en! Inte ångrat en sekund! Haft den i 1.5 år nu och vill inte byta, nåja, mot en nyare då såklart... Så man får HUD.

De är inga vackra bilar, i synnerhet inte Gen1. Men du rullar ledigt på cirka halvlitern per mil på motorvägen. Gör om det med en Fiesta... Den drar nog det dubbla. Sen är det väl inte tråkigt att få automat & ACC? Jag hade dock tagit ett lån och köpt en Gen2 Business 2006-
Då ingår nyckellöst system och JBL-stereo med plats för 6 MP3-skivor. Mycket praktiskt att bara ha nyckeln i fickan... Dessutom tänds bilen upp när du närmar dig den.

http://www.garaget.org/video/148866

Frågor på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Redibo
1 maj 2015 · 8 Inlägg

Tack för alla svar, återigen, rena guldgruvan! Låter helt klart som att jag ska överge klenmotorerna. A2 får finnas med som en joker trots allt, den har jag kört på diverse 90 och 110-vägar utan några anmärkningsvärt höga förbrukningar, låg vikt och 75 hk tillsammans med lådans utväxling verkar fungera helt ok. Dock har jag enbart testat detta med max två personer i bilen.

Constantine: Det har jag definitivt övervägt, allt är väl en fråga om inköpspris/skatt/driftskostnadskalkylen. I egenskap av konsult kan min arbetsplats ändras med relativt kort varsel, varför jag på ett sätt föredrar lägre fasta kostnader. Men miljöklassad diesel är definitivt ett skarpt alternativ, har helt enkelt inte ramlat på några intressanta objekt i min prisklass.

Herr Vectra: Det är helt klart imponerande siffror. Min lillebror har en Astra -06 1.6, ska försöka få ur honom lite motorvägssiffror.

Hybridsmurfen: Jag hör nog till den yngre (25) delen av befolkningen som snarare lovordar Priusens förmågor, dock bara provkört en. Men du har så rätt, på avdelningen problemfritt ägande verkar den svårslagen, vilket är precis vad jag är ute efter. Såpass låg förbrukning på motorväg är dessutom inget annat än imponerande, och jag har sett liknande siffror från andra förare. Så jag ska helt klart sätta mig in ytterligare i dem. Automat tycker jag personligen är tråkigt, men är något jag kan leva med. wink

Några frågor kan du ju få, när du så snällt erbjuder dig. wink

Vad ska man se upp med på Gen 1 och 2? Slitdelar som har en tendens att gå sönder, specifikt lättangripna rostpunkter? Gen 2 finns det så vitt jag vet även en specialutformad cykelhållare till, vilket hade motiverat det mesta. Så, när jag går och tittar på en Prius, vad ska jag se upp med? Ska googla mig fram till en liknande lista, men du som kännare kanske har några specifika tips?

Tack alla för att ni tar er tid så här på demonstrationsdagen! wink

Presidento Of World
1 maj 2015 · 3 335 Inlägg

Redibo skrev:
Tack för alla svar, återigen, rena guldgruvan! Låter helt klart som att jag ska överge klenmotorerna. A2 får finnas med som en joker trots allt, den har jag kört på diverse 90 och 110-vägar utan några anmärkningsvärt höga förbrukningar, låg vikt och 75 hk tillsammans med lådans utväxling verkar fungera helt ok. Dock har jag enbart testat detta med max två personer i bilen.

Constantine: Det har jag definitivt övervägt, allt är väl en fråga om inköpspris/skatt/driftskostnadskalkylen. I egenskap av konsult kan min arbetsplats ändras med relativt kort varsel, varför jag på ett sätt föredrar lägre fasta kostnader. Men miljöklassad diesel är definitivt ett skarpt alternativ, har helt enkelt inte ramlat på några intressanta objekt i min prisklass.

Herr Vectra: Det är helt klart imponerande siffror. Min lillebror har en Astra -06 1.6, ska försöka få ur honom lite motorvägssiffror.

Hybridsmurfen: Jag hör nog till den yngre (25) delen av befolkningen som snarare lovordar Priusens förmågor, dock bara provkört en. Men du har så rätt, på avdelningen problemfritt ägande verkar den svårslagen, vilket är precis vad jag är ute efter. Såpass låg förbrukning på motorväg är dessutom inget annat än imponerande, och jag har sett liknande siffror från andra förare. Så jag ska helt klart sätta mig in ytterligare i dem. Automat tycker jag personligen är tråkigt, men är något jag kan leva med. wink

Några frågor kan du ju få, när du så snällt erbjuder dig. wink

Vad ska man se upp med på Gen 1 och 2? Slitdelar som har en tendens att gå sönder, specifikt lättangripna rostpunkter? Gen 2 finns det så vitt jag vet även en specialutformad cykelhållare till, vilket hade motiverat det mesta. Så, när jag går och tittar på en Prius, vad ska jag se upp med? Ska googla mig fram till en liknande lista, men du som kännare kanske har några specifika tips?

Tack alla för att ni tar er tid så här på demonstrationsdagen! wink

Är det mellan en Astra och prius så tror även jag mer på Priusen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
2 maj 2015 ·

Jag instämmer gällande godisbilen från Aichi. big_smile

Svårslagen gällande driftsäkerhet kontra driftkostnad och storlek.

Kan budgeten pressas lite till skulle jag föredra en genII.

Att kontrollera vid Priusköp är bakbromsar, dom kärvar gärna då dom inte används så ofta.
Annars är det som vilken begagnad bil som helst att gå igenom alla funktionerna.
GenII har ofta skrapade stötfångare, pga bilens design och ovan förare blir det gärna så. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2015 · 17 622 Inlägg

Evildan skrev:
Jag instämmer gällande godisbilen från Aichi. big_smile

Svårslagen gällande driftsäkerhet kontra driftkostnad och storlek.

Kan budgeten pressas lite till skulle jag föredra en genII.

Att kontrollera vid Priusköp är bakbromsar, dom kärvar gärna då dom inte används så ofta.
Annars är det som vilken begagnad bil som helst att gå igenom alla funktionerna.
GenII har ofta skrapade stötfångare, pga bilens design och ovan förare blir det gärna så. big_smile

Jo, tyvärr är det så. Folk kan tydligen inte köra bil längre. "Den är svårparkerad". Men snälla... Jag blir bara irriterad! Prova min 300C och försök klämma in DEN på en ruta... Jag har inte ens ett dörrupplslag i bilfan.

MEN: Det finns faktiskt en svag punkt! GenII är tung bak. Det enda felet på denna är därför fjädrar bak. Jag fick byta en fjäder för några månader sedan. Mycket irriterande! Sen går de i 10 år till... Jobbigt... Service på min GenII gjordes i samband med fjäderbyte (den var lite hängig där bak) och Servicen inklusive fjäderbyte gick på hutlösa 2733:- svenska kronor... Jag har fakturan hemma för den som tvivlar :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
2 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Rövtransportör från A-B för resor till och från arbete är det tråkigaste som finns. Att då åka problemfritt och tämligen billigt gör väl eländet något bättre. En Prius är ju det enda tänkbara valet i det avseendet.

Med det sagt, jag blir nästan sugen på att byta jobb för att få längre resor så jag kan köpa en Prius jag också. Oslagbart!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang