3622
Sök

Clio 1.4rt är törstig

6 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej hej!

Min första fråga på detta forum sedan jag reggade mig för snart ett sekel sedan:cool:.


Jag har införskaffat mig en liten bil som frugan ska ha att köra med men denna bilen har jag haft mer problem med än någon annan bil som jag ägt och det är många. Vad är det för bil undrar ni..Jo, det är en Franskt med namnet Renault Clio 1.4RT med 75 trötta kusar från 1998. Bilen har gått 8000 mil.

Problemet är att den surplar i sig soppa och det spottar ut blöt vätska ur röret bärbak!
Nej, det är inte kondens. Det kan inte vara konden för när jag har kört X-antal mil och låter den sedan stå på tomgång så blir det fuktigt på backen.

Öppnar jag luftburken syns hur tydligt bensinen sprutar på gasspjället.

Bilen startar fint i alla väder som vinter och sommar....tja, om man kan kalla det för sommar när man tittar ut genom fönstret.
Kolla felkoder? Jo, vi har en svindyr Autel maxi tjofräs på jobbet men den tar onte Clion.
Har någon en uppfattning vad felet kan vara? Jag vill misstänka lufttemperatur sensorn som sitter jämte instrutaren som kan vara defekt. Är det någon som har koll vilket motstånd den ska ha?

3 235 Inlägg
7 juni 2015
#2
Vad ligger förbrukningen på, 0.8, 1 liter milen?
Pendlar man med en liten bil (som t ex Clito) upptäcker man att den varvar typ 3500 rpm i motorvägsfart=hög förbrukning. Att den spottar ut kondens även efter några mils körning är inte så ovanligt. Försvinner det vätskor?


512 Inlägg
7 juni 2015
#3
En liten motor som får jobba hårt blir ej så bränslesnål som det var tänkt. Är det motorvägskörning kanske det stämmer.

Du kan väl inte ha bensin på gasspjället? Motorolja från vevhusventilationen kanske..

Är det torrt runt spridarna?

Hur ser tändstiften ut?

Hur ser syresensorn ut?

6 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#4
Renault 1.4 rt är en singlepoint injecktion dvs. 1 spridare. Insuget ser ut som en förgasare men spridaren sitter uppe på gasspjället som sprutar in soppa samtidigt som luften sugs in i motron.

bilen drar runt 1 liter per mil och stiften är kolsvarta. Ja, kolsvarta.
Jag pendlar inte med bilen och den går lite varstans, motorväg, söndagskörning och all sorts körning. Har en V70 som dricker mindre som också går i samma sorts körningar. Men dricker mindre.

Inga vätskor försvinner förutom bensinen:)

3 235 Inlägg
7 juni 2015
#5
Jag vet inte vilken typ av styrsystem bilen har, men drar den för mycket bensin kan det bero på fel på lambdasonden eller fel på tempgivaren.


512 Inlägg
8 juni 2015
#6
Är tändstiften kolsvarta är det pga att bilen går med en fet luft/bränsle-blandning eller dåligt tändsystem.

Jag misstänker att även syresensorn är kolsvart och kanske ger felaktiga värden. Pröva rengör med en propanbrännare om så är faller då nya är dyra.

Andra grejer att kolla är luftmassemätaren. Drar du ur kontakten till den bör bilen gå sämre/dö, händer det inget är den nog kass.

Och kolla så du har ordentlig gnista!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 juni 2015
#7
_Thor_ skrev:
Är tändstiften kolsvarta är det pga att bilen går med en fet luft/bränsle-blandning eller dåligt tändsystem.

Jag misstänker att även syresensorn är kolsvart och kanske ger felaktiga värden. Pröva rengör med en propanbrännare om så är faller då nya är dyra.

Andra grejer att kolla är luftmassemätaren. Drar du ur kontakten till den bör bilen gå sämre/dö, händer det inget är den nog kass.

Och kolla så du har ordentlig gnista!

Gnista ja.... När jag jobbade med att kränga bildelar hade vi alltid 4 tändspolar hemma till Renault. Jävla smörja som är kass jämt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök