Bmw e6x 535d serviceintervaller?

audia4gt35 [HOONIGAN]
17 oktober 2015 · 168 Inlägg

Ja bilen ifråga är en 06a, och jag undrar ifall någon vet vilka intervaller det är på motorolja givetvis filter, och bakaxelolja och andra oljor ska bytas i låda m.m vilka intervaller dom har?

Kanske lite konstig fråga, men vill vet i princip all service intervall ink filter och glödstift :-)

Tack på förhand.

Mvh Johan

Drift is The Shit!!!!
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

Du har behovsanpassad service, dvs bilen säger till oftast. Oljan bmw häller i är en longlife olja som enl dom ska bytas en gång per år eller 3000mil. cupefilter byts ut vartannat oljebyte. vxl låds olja säger dom är en lifetime olja (köp grejerna själv och låt en verkstad utföra bytet - annars kommer bmw råna dig..) När bmw läser av din nyckel så ser dom vad som behövs bytas.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Tja...Det är "behovsanpassat" som sagt....Men, jag skulle byta motorolja+filter efter typ 1500 mil. Automatoljan bör/skall bytas runt 15000 mil, sen att BMW säger att det är en "lifetime olja" kan man ignorera då de inte definierat vad "liftime'n" är för lådan, dvs förväntad livslängd. De nyare automatlådorna från ZF är även de "liftime" fyllda enligt BMW, men tillverkaren ZF däremot rekommenderar att man byter olja...Vem skall man lita på? Olja är billigare än att byta låda...Glödstift har inget bytes intervall. Bränslefilter skulle jag byta senast efter 10000 mil eller 6 år. Kupefilter/luftfilter typ var 5000:e mil. Men som sagt, service är behovsanpassad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Constantine
18 oktober 2015 · 679 Inlägg

Har en 330d och det är ju i grund samma maskin som i de tidigare x35d. Jag byter olja och oljefilter var 1000e mil och redan då är oljan mättad, så då är det verkligen dax att byta. Kör med Castrol Magnatec. Kör ca 3k mil/per år så jag byter alla filter samtidigt vartannat år - ca 6000mil.

Jag byter även filtret till vevhusventilationen som man måste byta - Oil breather/crank case breather på eng. Du har en "Vortex breather" i x35d som ska vara "underhållsfri" men det är dem inte, så man får byta dem lite då och då för att vara säker. Jag byter min kanske var 4:e service. Om den täpps till så börjar bilen dra hutlösa mängder olja.

Om jag hade automat i min hade jag bytt oljan efter 10-15k mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang