3877
Sök

Låt bildatorn starta upp först?

551 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Men för i...Släp det där med svärföräldrarna, de har INGET att göra med detta. Det är bara ren slump/otur/whatever. Det har inget med "metod" att göra heller för den delen. Vi vet nu att "kopplingens styrenhet" är känd för att knasa. Elektroniken är inte trög, den är kass/buggig/whatever. Det kan även vara ett mekaniskt fel på "den automatiska kopplingsmekanismen" vad vet jag. Du får nöja dig med att du vet orsaken till felet o dessutom har fått flera förslag på hur man kan åtgärda problemet, vissa mer tillfälliga andra kanske mer permanenta. Asså helt ärligt, det känns som om att min brorson som fyller 9 i vinter hade dragit snabba och korrekta slutsatser av denna diskussion för länge sedan. Detta ämne är färdigdiskuterat, med eller utan svärföräldrar, diverse olika "metoder" eller allehanda häxkonster eller vad man nu kan tänkas hitta på...

Ja man måste tänka mer, kan det verkligen vara slumpen att det bara händer med dom här, när bilen annars används minst 2 ggr per dag året runt sedan 4 år? Märklig slump i så fall och omöjlig. Däremot stressas både min fru och jag av att ha dem här så de är snudd på portförbjudna. Mer tänkbart är att hon i affekt inte gör som vanligt med bilen när käften går på dem ihärdigt, det handlar om enkel psykologi som även hon läst, är högutbildad och med på som förklaring våra små barn även kan begripa.

Annars hade vi skickat bilen nu och har redan köpt en annan i reserv. Vi står ut med bilen för den har små yttermått men är rymlig, alla andra liknande är större och även på jobbet har hon trångt att parkera i garaget för 1300/månad.

Ska ta bilder på vad han gjorde, gå ner och se om jag kan hitta kontakterna.
Senast redigerat av Auto-man (27 oktober 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 oktober 2015
Du borde kräva dina svärföräldrar på någon form av vite. De har ju uppenbarligen kostat dig en väldig massa pengar. Förresten hur lång är din svärfar? Är han längre än du är?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2015
Auto-man skrev:
Ja risken är att det kostar massvis på verkstad så jag sa till att jag vet vad det är för fel.
Tror vi köpte bilen för 4 år sedan på KVD, köp den inte sa dom efter felet, men vi hade hyrt en likadan och den passar perfekt i garaget så vi chansade, vann bud på en dyrare Caddy också som är större, bättre, dyrare och hade gått längre.
SOpel är billiga och enkla, så jag haft och sålt många. Verkar bättre än ex. Ford.
Efter 4 år kom jag på det märkliga att efter köpet hände det bara en gång med svärfar i bilen, en gång när svärmor varit i bilen och sist med svärfar i bilen, flera år mellan första och sista men 2 ggr i år, så det såg ut som en förbannelse eller trolldom, så jag låste och tog nyckeln till vår senaste bil när svärfar skulle komma.

Min fru använder bilen till jobbet etc. Vad är då denna märkliga skillnad att det aldrig hänt annars men 3 ggr med dem, det kan bara förklaras med fel metodik just då och då bilen lagas med dator kan jag tänka mig att elektroniken är trög som behöver ta tid.

Auto-man skrev:
Ja man måste tänka mer, kan det verkligen vara slumpen att det bara händer med dom här, när bilen annars används minst 2 ggr per dag året runt sedan 4 år? Märklig slump i så fall och omöjlig. Däremot stressas både min fru och jag av att ha dem här så de är snudd på portförbjudna. Mer tänkbart är att hon i affekt inte gör som vanligt med bilen när käften går på dem ihärdigt, det handlar om enkel psykologi som även hon läst, är högutbildad och med på som förklaring våra små barn även kan begripa.

Annars hade vi skickat bilen nu och har redan köpt en annan i reserv. Vi står ut med bilen för den har små yttermått men är rymlig, alla andra liknande är större och även på jobbet har hon trångt att parkera i garaget för 1300/månad.

Bilen har alltså startats minst 2917 gånger -utan- problem? (minst två gånger varje dag i fyra år minus de tre gångerna svärföräldrarna varit med).

Du tycker inte att du gör det hela till ett lite större problem än vad det är?

Omöjlig slump? Inte alls. 0,1% av gångerna startar alltså inte bilen. Chansen (eller risken ska vi kanske säga) att träffas av blixten en gång under sitt liv (80 år) är 0.1...promille. men det blir folk iaf. Så omöjliga odds på din släde?Inte då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
caromania skrev:
Du borde kräva dina svärföräldrar på någon form av vite. De har ju uppenbarligen kostat dig en väldig massa pengar. Förresten hur lång är din svärfar? Är han längre än du är?

Knappast då det antagligen är hustruns fel. Han försöker laga bilen men misslyckas. Jag betalar inte ett öre för hennes bil men vill ha valuta in natura för mitt jobb, jag sänder en fuck-tura tonguelolrollcoolbig_smilewink

Vi är lika långa men han väger 122 så först undrade jag om det kan ha med saken att göra.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Auto-man skrev:
Ja risken är att det kostar massvis på verkstad så jag sa till att jag vet vad det är för fel.
Tror vi köpte bilen för 4 år sedan på KVD, köp den inte sa dom efter felet, men vi hade hyrt en likadan och den passar perfekt i garaget så vi chansade, vann bud på en dyrare Caddy också som är större, bättre, dyrare och hade gått längre.
SOpel är billiga och enkla, så jag haft och sålt många. Verkar bättre än ex. Ford.
Efter 4 år kom jag på det märkliga att efter köpet hände det bara en gång med svärfar i bilen, en gång när svärmor varit i bilen och sist med svärfar i bilen, flera år mellan första och sista men 2 ggr i år, så det såg ut som en förbannelse eller trolldom, så jag låste och tog nyckeln till vår senaste bil när svärfar skulle komma.

Min fru använder bilen till jobbet etc. Vad är då denna märkliga skillnad att det aldrig hänt annars men 3 ggr med dem, det kan bara förklaras med fel metodik just då och då bilen lagas med dator kan jag tänka mig att elektroniken är trög som behöver ta tid.

Auto-man skrev:

Bilen har alltså startats minst 2917 gånger -utan- problem? (minst två gånger varje dag i fyra år minus de tre gångerna svärföräldrarna varit med).

Du tycker inte att du gör det hela till ett lite större problem än vad det är?

Omöjlig slump? Inte alls. 0,1% av gångerna startar alltså inte bilen. Chansen (eller risken ska vi kanske säga) att träffas av blixten en gång under sitt liv (80 år) är 0.1...promille. men det blir folk iaf. Så omöjliga odds på din släde?Inte då.

Det har varit jävla problem.
Kunde inte hämta bilen vid leverans, fick åka långt 2 ggr och avråddes att köpa.
Felsökning och fix tog en massa tid nästa gång.
I somras på semester var det värst då vi måste hem inom några dagar men räddades av verkstad.
Igen hemma skulle hon iväg på morgonen med gubben, ingen växel så jag jagades upp för att lösa deras problem igen som tog en massa tid, då min mjukvara inte ville så jag fick leta rätt på en ny.

Själv har jag fått grava hälsoproblem, bara med pesten här, så någon slump är det inte, därför kom jag på att min fru antagligen också kunde påverkas till det sämre och inte startar som vanligt. Orsak och verkan.

Båda kommer på fredag 9 dagar så jag får säga till frun att starta som vanligt när de ska med.
Märkbart att det alltid händer där vi bor. Så det är pyskologi, inte satan på besök fast man kan tro det ibland.
Den jäveln fixade en av mina bilar så den kunde provköras, sedan fortsatte han så den inte kan startas igen, då blir man något irriterad.

Noterat att ringa till Opel, dom vägrar att svara på mail.

551 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Nedan lösningen på ditt problem. Verkar som EasyTronic är ett buggigt/känsligt/kasst system med en del "lustiga fel som inte är mer än spökfel"...

Inte ett dyft stämde med vår bil men nu vet jag vad han gjort och frågar vidare.

Forummoderator
18 149 Inlägg
27 oktober 2015
Alltså... Suck. Auto-man! Skit i svärföräldrarna nu. De flesta som har googlat, även jag, inser att lådan är högkvalitativt skräp och troligen aldrig går att få ordning på. Sälj/skrota bilen eller lev med det.

HS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

551 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Alltså... Suck. Auto-man! Skit i svärföräldrarna nu. De flesta som har googlat, även jag, inser att lådan är högkvalitativt skräp och troligen aldrig går att få ordning på. Sälj/skrota bilen eller lev med det.

HS

Ja tänk om man kunde skita i dom, jag har bett dom att inte komma men det hjälpe inte. Problemet är att hitta en likvärdig bil med bra automat, varje bil vi hittar är för stor= en bil mindre i garaget, kanske får ta det. Denna låda säljs än idag i nya bilar, möjligen förbättrad. Jag ville egentligen ha en Caddy men den är större.

Nu ska vi se om våra teorier håller och stannar lådan hemma är det ingen större katastrof, en reservbil står redo och användes senast. Det är faktiskt kul att laga en bil med dator, man hör lådan när den lagas med ett musklick. Men kan bli tjatigt och det kan kanske hända på fel ställe.

Förslag är att byta bil annars, kanske en likadan med manuell låda eller en Toyota, så kan bilen gå till Afrika när den är slut.

Sir
935 Inlägg
27 oktober 2015
Men Opel är ju världens bästa bil har jag hört. Dom blir aldrig sämre, dom är lika dåliga hela tiden tongue

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

551 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:
Men Opel är ju världens bästa bil har jag hört. Dom blir aldrig sämre, dom är lika dåliga hela tiden tongue

Men vår Renault Scenic ska vara ännu sämre vad jag läst, så förhoppningsvis fungerar 1-2. Våra favoritbilar har varit Kadett, Manta och en GT men den var sunkig. Valiant Cab var inte dum heller, lagom liten med V8 aut. Vår Opel är gjord i Spanien men just denna typ finns inte att köpa där, vi hyrde en liknande först och letade här att köpa.

Gamla Oplar var bättre än Ford minns jag, men kallades SOpel. Kända som Gevalia också.

Frun kom just med en teori från svärfar, som givetvis inte gillar att bilen rasar bara med honom och frun. Han tror att den har extra batteri för datorn. Kan knappast fallera bara med just dom i bilen. Får googla på det.

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2015
Auto-man skrev:
Hybridsmurfen skrev:

HS

Ja tänk om man kunde skita i dom, jag har bett dom att inte komma men det hjälpe inte.

Men för i...Tänk! Lite! Nån gång! Det HybridSmufen säger är inte att du bokstavligt talat skall skita i dina svärföräldrar, absolut INTE. Han menar att dina svärföräldrar har INGENTING att göra med att din bil inte startar när de sitter i den. Oavsett dina "bad kharma" teorier eller vad de nu må vara. Kan du inte be din högutbildade fru om hjälp att förstå, snälla?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 397 Inlägg
27 oktober 2015
Inte dags att..låsa den här tråden..typ..snart?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
27 oktober 2015
Ett enkelt sätt om tråden känns jobbig, läs inte, svara inte och avprenumerera så är problemet genast löst och Rory, förlåt Auto-Man kan fortsätta grotta ned sig i den ambivalenta spanjorens motsträvighet till sin ägares genbank med dom som är intresserade av de vilda äventyren kring TS bilägande.

Vi andra kan njuta av en kopp te och läsa en god bok som enligt väl initierade källor faktiskt är meningen med livet.

551 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
Slut på tramset och OT tack, lösningen kom från en annan ägare som haft samma fel och koder. Han hade växlat för fort, precis som det vi varnats för vid köpet och på KVD jobbar ett antal tekniker. Frågan är om man kan komma ihåg det. Lådan får alltså sammanbrott om man rör spaken för fort, den hinner inte med.

Däremot har jag inte hittat snabbfixen under huven än, i vår bil som är en diesel.

Inte så dålig ändå, har bara bytt klossar och torkarmekanism på 4 år annars. Kvar är hål i dämp som inte hörs och att växelvisaren på panelen lagt av. Sprakaren kom det felanmälan på också men det är inte så kallt än.
Senast redigerat av Auto-man (28 oktober 2015)

4 474 Inlägg
28 oktober 2015
Nej lösningen är INTE att han hade växlat för fort, utan möjligtvis orsaken till att problemet uppstår. Lösningen är alltså att "växla långsammare", eller så inser man att EasyTronic är ett skitsystem med diverse olika krämpor. Jag "gissar" på att problemet uppstår endast när bilen startas, dvs EasyTronicens "självkontroll" tar tid o dessutom finns det nån bugg i programeringen(?) vilken kan göra att skiten låser sig i ovanliga fall om man "pillar på spaken" precis  vid start ögonblicket. Det är ju lätt att bekräfta denna teori, bara ute o testa o "stressa" bilen, hur många gånger får du fram felet av 20 försök? Kör sedan samma test men med svärföräldrarna i bilen, någon större skilland på resultatet? Om inte så kan vi utesluta svärföräldrarna en gång för alla big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

551 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Nej lösningen är INTE att han hade växlat för fort, utan möjligtvis orsaken till att problemet uppstår. Lösningen är alltså att "växla långsammare", eller så inser man att EasyTronic är ett skitsystem med diverse olika krämpor. Jag "gissar" på att problemet uppstår endast när bilen startas, dvs EasyTronicens "självkontroll" tar tid o dessutom finns det nån bugg i programeringen(?) vilken kan göra att skiten låser sig i ovanliga fall om man "pillar på spaken" precis  vid start ögonblicket. Det är ju lätt att bekräfta denna teori, bara ute o testa o "stressa" bilen, hur många gånger får du fram felet av 20 försök? Kör sedan samma test men med svärföräldrarna i bilen, någon större skilland på resultatet? Om inte så kan vi utesluta svärföräldrarna en gång för alla big_smile

Lösningen på varför det händer vet vi alltså nu, är inte att starta för fort, utan att växla för fort och kan vara så att den behöver värmas upp som du skriver. Man växlar inte snabbt under färd och det har något med kallstart att göra. Att provocera fram fel som hänt 4 ggr på 4 år kan nog vara möjligt men har sina risker. Faktum kvarstår att när en viss person åker med andra vissa personer händer detta, inte annars. Alltså är hon lite för snabb och gör fel bara i olämpligt sällskap, aldrig annars.

Så det blivit tillsägelse och får bli påminnelser, ska lära gubben också. Samma kanske hände på semestern, råkade växla för fort efter start.

Så var det löst och börja med nästa, nu kan tråden låsas om någon vill det.

OT:Ser att du liksom jag har en förnuftig kombination, en combi och en cab, det försöker jag lära in här smile
Senast redigerat av Auto-man (28 oktober 2015)

4 474 Inlägg
28 oktober 2015
Automan: Var skriver jag att "den behöver värmas upp"? Jag skriver "Lösningen är alltså att "växla långsammare", eller så inser man att EasyTronic är ett skitsystem med diverse olika krämpor".

Jag har betydligt fler bilar än de jag skyltar med här smile.

551 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Automan: Var skriver jag att "den behöver värmas upp"? Jag skriver "Lösningen är alltså att "växla långsammare", eller så inser man att EasyTronic är ett skitsystem med diverse olika krämpor".

Jag har betydligt fler bilar än de jag skyltar med här smile.

Man ska ta det lugnt vid start ja då elektroniken är trög, det har aldrig hänt vid varmstart och den säljs som ny nu med samma låda.

Jag har haft 40 bilar utomhus på gatumark, när de var mer eller mindre gratis, det fanns en tid när man fick betalt för att hämta även körbara. Sedan hälften inomhus men nu går max. 3 in som inte får vara för stora och vi har 4.

Sök