Jag tolkar ditt inlägg som att motorn går runt.
Sista gången så startade du motorn men stängde snabbt av den.
Jag har några gånger råkat ut för att oljefiltret läckt p g a att det varit dåligt/felaktigt fastskruvat (så att O-ringen krupit ut med läckage som följd).
I ett fall hade jag sådan tur att det bara var att skruva lossa filtret med handkraft, peta O-ringen i läget/spåret och därefter återmontera filtret.
Oljefiltret ska inte dragas för hårt. Endast med handkraft. Om man skruvar in oljefiltret så känner man när det får kontakt med motorblocket. Därefter endast cirka 1/4 till ½ varv.
Om du nu bytt eller låtit byta olja och filter.
Medverkande till oljeläckage vintertid kan bero på för tjock olja och/eller igensatt vevhusventilation. Har även varit med om att vevhusventilationens slang sprängts bort p g a ispropp. Då töms motorn snabbt på olja. På äldre bilmotorer kunde inte detta hända eftersom de inte hade sluten vevhusventilation utan i stället släppte ut gaserna från vevhuset fritt i naturen.
Orsak, förutom för tjock olja, kan vara att motorn ett flertal gånger inte uppnått full driftstemperatur.
Att tempmätaren visar varm motor betyder inte att ev isproppar är upplösta.
Nånting som kan leda till övertryck är "majonäs" i oljan, som i sin tur kan bero på för korta körsträckor.
Kan för det mesta konstateras om du skruvar bort oljepåfyllningslocket och kollar på det samt även tittar i hålet och ser "majonäs". "Majonäsen" påskyndar bildandet av isproppar.
En generell rekommendation är att köra 5W40 (hel)syntetolja. Jag använder Biltemas olja. Den är varken sämre eller bättre än andra motoroljor, endast billigare.
Lycka till med felsökningen och hoppas det inte är något allvarligt.