Tjena hej! Går i tankarna om att köpa en gammal golf 3a. Har kollat runt på nätet efter svar om hur mycket dom drar i snitt utan att hitta några direkta svar. Så då frågar jag er som har koll på vad en golf 3 med 1,4/6/8L motor drar.
Jag låg oftast runt 0,8l/mil. Oftast mer men ibland aningen under men inte mycket. 0,74 var bästa noteringen, sämsta 0,98. Enbart motorväg 120-140km/h resulterade i 0,79.
Jag körde på 17" hjul och det hade nog varit billigare på 13".
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Komiskt. Var precis på väg att citera just detta.
Eller vänta nu... Vadå, heter det inte "nyservad" när man har fyllt på lite olja?
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Precis, och precis som jag skrev, nått folk oftast glömmer bort, dem 1000:- som man brände på nya delar (NGK kablar, Bosch stift, BERU fördelarlock å rotor) tjänar man igen ganska snabbt på skillnad i förbrukning.
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Komiskt. Var precis på väg att citera just detta.
Eller vänta nu... Vadå, heter det inte "nyservad" när man har fyllt på lite olja?
Sen ska man också se till att fylla på med oljan som man har på hyllan, viskositet, och hel/delsyntet spelar ingen roll.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Komiskt. Var precis på väg att citera just detta.
Eller vänta nu... Vadå, heter det inte "nyservad" när man har fyllt på lite olja?
Sen ska man också se till att fylla på med oljan som man har på hyllan, viskositet, och hel/delsyntet spelar ingen roll.
Vadå syntet? Helst ska det vara en blandning av gräsklipparolja och fuldiesel, alternativt gammal minrealolja som stått öppen i 15 år. Sen en skopa sågspån i växellådan för att slippa det där rasslande oljudet som blir när man lägger i tvåan.
EDIT: För det sa min grannes kompis brorsas kusin förut, att det mår motorn bra av.
Har en Golf III som vinterbil för säsongen, kör mestadels korta sträckor, och lite landsväg, oftast blir det ca 70% korta sträckor med kall motor, resterande landsväg i 90-100, högsta uppmätta förbrukningen såhär långt var 0.78, ligger oftast runt 0.71-0.75.
Lägsta uppmätta förbrukningen var 0.58 vid två tillfällen, då körde vi landsväg ca 40 mil tur/retur, körde 5-10 kmh över skyltad hastighet hela vägen. Så dem kan gå verkligen billigt om man kör mycket landsväg, samt kör som "folk". Sen värt kanske att påpeka att har nyligen bytt tändstift, kablar, rotor, fördelarlock, något folk oftast glömmer bort.
//EDIT// Glömde visst att skriva att det är en med 1.8l motor.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Komiskt. Var precis på väg att citera just detta.
Eller vänta nu... Vadå, heter det inte "nyservad" när man har fyllt på lite olja?
Min Vento hade gått 9754 mil när jag köpte den. Vid 10004 mil gjorde jag en rejäl service på den då jag bytte olja, oljefilter, luftfilter, spolade ur kylsystemet, bytte tändkablar, stift, rotor och lock. Efter det drog den aningen mer bränsle och toppnoteringen på 0,98 kom då. Att köra på 17" hjul tar en hel del extra när man har en så klen motor. Men framförallt tror jag att jag körde lite hårdare ju längre jag hade haft den då jag i början bara tyckte det var en skitbil som skulle gå billigt från a till b. Alla delar jag bytte var original.
Det är just det där som spelar roll ja. Annars kan de dra vad som helst.
Komiskt. Var precis på väg att citera just detta.
Eller vänta nu... Vadå, heter det inte "nyservad" när man har fyllt på lite olja?
Min Vento hade gått 9754 mil när jag köpte den. Vid 10004 mil gjorde jag en rejäl service på den då jag bytte olja, oljefilter, luftfilter, spolade ur kylsystemet, bytte tändkablar, stift, rotor och lock. Efter det drog den aningen mer bränsle och toppnoteringen på 0,98 kom då. Att köra på 17" hjul tar en hel del extra när man har en så klen motor. Men framförallt tror jag att jag körde lite hårdare ju längre jag hade haft den då jag i början bara tyckte det var en skitbil som skulle gå billigt från a till b. Alla delar jag bytte var original.
Själv kör jag på original hjulen till vinter, sommar var väl 14-15 tum (kommer inte ihåg då tjejen körde den i höstas innan R-en gick till vinter vila), dock ingen högre förbrukning då hellre - hade gått kanske något billigare om jag körde då bilar oftast drar mer när tjejen kör även om det är hon som kör betydligt lugnare. Med R-en märkte jag ingen skillnad i förbrukning med 18 tums fälgar, dock där pratar vi annan typ av bil också där förbrukningen inte spelar nå roll. Men, ja, byta ut 13 tums fälgar mot 17 tums, lär öka en del i förbrukning, dock höger foten som oftast avgör den slutliga förbrukningen.