3936
Sök

Långloppsbil volvo 850GLT med mycket kolfiber!

Fölg bygget av sveriges ballaste 850GLT. BTCC delar, kolfiber tak,huv och front.

11 058 Visningar
Uppdaterades senast 18 januari 2013
300 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
Vi är ett gäng goa gubbar från borås som bygger och kör långlopp med en 850 glt.
förra året körde v i princip en orginal glt motor, bara 3" avgassytem och öppen filter.
chassiet är ganska optimerat så vi kommer inrikta oss på bur och att flytta/ta bort så mycket vikt från framhjulen som möjligt. detta medför ju lite fräck ändringar som att man t.ex. kommer sitta 30cm längre bak än vanligt, dvs bakom B-stolpen.

Spec på bilen som den står:
FRAM:
delrin i: subfram, länkarmar, motorfästen, spakställ och även i motorkuddar.
motorn är stumt monterad.
K-sport coilovers med Race fjädrar
Alulänkarmar med spindelleden utflyttat ett hål.
Filade fjädertorn för mer Camber. 3-5*
Ombyggd till 5-bulltsnav då de har 4 orginal 92-93
orginal skivor och Ok
PFC 97 långlopps belägg

BAK:
Uniballs i de stora bakvagns fästena
Uniballs i tvärstags bussningen i bakvagnen.
K-sport coilover dämpare
Racefjäder
Ombyggd till 5-bullt
orginal skivor och Ok
Skimsat bakhjulsnav för mer camber (ca 2-3*)

ALLT är Blästrat och GuldGalvat, ser jävlig gött ut.

9,25" * 17 BBS motorsport C30 STCC fälgar.    
Breddad 17"Thetys till 9" yokohama Slicks från STCC


Även skurna slicks/Intermidiates vid lättare regn.

Interiör / Inredning    
Sparco PRO2000
Sabelt 6P bälten

   
Avgjutning av en Äkta TWR BTCC 850 frontspoiler. (har gjutformen om jag skulle Sopa av.)

TWR volvo 854 1996 spec rear wing.




Nu till saker vi ska göra. massa fräna saker ;D

( ) Bygga Bur, från torn till torn med en massa extra stag samt svetsa extra runt torn
( )Byta till Kolfibertak
( )Byta till Kolfiber huv
( )Bygga Ny hård sugfemma. Blir BMW M3 E46 ventiler, enem kammar , vevhusfräst block samt portning av toppen.
( )Adapterplatta till STCC Kolfiber insuget.
( )Laserskära nya fötter till vingen
( )sen ska alla delar galvas om igen då blivit lite vissna i färgen.

nu Får ni lite bilder på en del saker vi gjorde förra sommaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-96e62e6e03c5e444f5582cd28acb7489.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-c187fbd1e73f7919a1b3d62d07e16e16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-cb0fec4926f8fabae60bc6c0b2e96235.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-79efdb23c5cb24f4255a751f398fe1e1_large.jpg

Missa inte att "GILLA" oss på Facebook --> http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget

Nu vad vi har för goa grejjer till bilen.
STCC C30 Kolfiber insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-e3d6744a755958f3b2b57316044833a8.jpg

Aim MXL pista Dashlogger
http://media.racedatasystems.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/300x300/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/a/i/aim-mxl-pista-dash-data-logger.jpg

Sponsorer för 2013 är http://speeding.nu/ De har fixat fram ett grymt Pedalställ till oss.
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/v/711555_10151656228499782_1375952860_n.jpg?oh=0f439a85de9daff1a01ef0e86ab8d81b&oe=50FA1EF3&__gda__=1358561307_3c73cc4e98fae272a641b23912449b79

sähär ser bilen ut i dagens läge. burbygget är i fullfärd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79623/79623-3ea5f5aff1c76e6fc24551998deb1ce4.jpg
Senast redigerat av Bjornhall (17 januari 2013)

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

17 Inlägg
17 januari 2013
#2
Nice! gött med lite lokala händelser wink

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
17 januari 2013
#3
Woho!

Här är ett klipp från Anderstorp korta bana



Björn, redovisa sponsorerna också wink
Senast redigerat av MadeByMe (17 januari 2013)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 januari 2013
#5
Ball bil ni har fått till Björn! Men kunde inte justerbara krängare också vara något att satsa på inför i år? Och vad fan är racefjädrar? wink Vad har ni för egenfrekvens på den fjädrade massan?

Vilka tävlingar är det ni kör? Jag är jävla sugen på något liknande, eventuellt får ni lite mer konkurrens sommaren 2014 wink

Och en sak till! Hur mycket effekt planerar ni att plocka ur motorn? Hårig sugis är jävligt ballt!

Lycka till i vår, jag ser fram emot att se slutresultatet!

300 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#6
Vi har 160kg/mm fjäder 140mm lång och 60mm i diameter runt om.
Jo ett par kvänivkrängare hade kanske hjälpt en del men de känns som ett 3-vägs justerbart öhlinschassie är mer prio isf. Kust nu så är våra dämpare för ojämna. Om vi kör en för dämparna mer krävande bana Tex nya Rudskogen så kom vi ca 7 i fullt racetempo innan vi kände att dämparna tappar och blir som skumm. Detta har vi inte känt på anderstorp, än...

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
19 januari 2013
#7
Jävlar, det låter stumt tycker jag, men jag har ju å andra sidan ingen koll på utväxlingen mellan hjul och dämpare på de här bilarna. Vad väger ni?

Är inte trevägs justerbara lite overkill? Det låter jävligt dyrt om inte annat. Att designa egna dämparkurvor är ingen magi, och det känns som att man kan spara mycket pengar på att shimsa in en lite billigare 2-vägs justerbar. Rolig läsning: http://www.optimumg.com/technical/technical-papers/ wink

Men du svarade inte på mina frågor om effekt och vilka tävlingar ni kör wink

534 Inlägg
26 maj 2014
#8
Kul projekt. Har samma tanke med min Glt. Lär höra av mig i framtiden smile Har du/ni några saker att sälja? Med vänlig hälsning Christian

138 Inlägg
8 april 2016
#9
grymt projekt!!
kolla gärna min btcc



Sök