2898
Sök

Bilen känns tröttare med större fälgar.

237 Inlägg
24 maj 2016
Trådstartare
#1
Häromdagen klippte jag till på en uppsättning feta fälgar av dimensionen 18x8 tum med 225/40 däck framtill och 245/40 baktill. Gjorde sig riktigt bra på bilen, speciellt 245:orna baktill som var mulliga och fyllde upp hjulhuset rejält utan att ta i någonstans. Däcken fram var Nankang och baktill Nokian, alla helt slut.

När jag sedan provkörde bilen blev jag lite besviken. Visst blev bilen stadigare i kurvor och i högre fart men i övrigt kändes bilen allmänt tröttare och tungkörd. Tröttare på så sätt att den upplevs aningen mindre accelerationssnabb och markant högre rullmotstånd. Styrservot orkar inte rotera framhjulen utan jag måste ta i med handkraft. Att det skulle vara extra bullrigt och stötigt jämfört med standard 205/55 R16 var jag beredd på men inte att bilen skulle upplevas tyngre på alla sätt. Kan nämnas att Civic av 8:e generationen är typgodkänd med 225/45 däck och 17x7 fälgar så mina nyförvärv till fälgar är inte extrema om man säger så.

Nu till mina frågor:

Är det normalt att större fälgar påverkar bilen på det sätt som jag beskrivit ovan? Eller beror det på däckens fabrikat samt framvagnsinställning? Innan körde jag med 205/55 R16x6,5 och bilen rullade lätt och fint.

Kan tyngden i ratten motverkas om man väljer smalare fälgar, 7 tum till exempel? Då tänker jag mig att bilen reser sig mindre på grund av castervinkel och fälgbredd vid fulla rattutslag.

Bidra gärna med era erfarenheter! Mvh Erik
Senast redigerat av Bwonka (24 maj 2016)


5 686 Inlägg
24 maj 2016
#2
Mer ofjädrad vikt pga större fälgar.
Större rullmotstånd pga bredare däck.
Högre utväxling pga större rullomkrets.

Så ja inte konstigt att bilen känns tröttare och mer tungstyrd med dina nya hjul.


237 Inlägg
24 maj 2016
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Mer ofjädrad vikt pga större fälgar.
Större rullmotstånd pga bredare däck.
Högre utväxling pga större rullomkrets.

Så ja inte konstigt att bilen känns tröttare och mer tungstyrd med dina nya hjul.

Rullomkretsen på de drivande framhjulen skiljer marginellt med de nya hjulen, endast 0,8% enl. uppgift. Jovisst ger bredare fälgar större rullmotstånd men bilen blev helt annorlunda med de nya hjulen. Ni som kör med större fälgar, lider ni verkligen så mycket pin för att vara fin eller är det nåt knas med mina däck, framvagnsinställningen el. dylikt?


5 686 Inlägg
24 maj 2016
#4
Bwonka skrev:
simlar skrev:
Mer ofjädrad vikt pga större fälgar.
Större rullmotstånd pga bredare däck.
Högre utväxling pga större rullomkrets.

Så ja inte konstigt att bilen känns tröttare och mer tungstyrd med dina nya hjul.

Rullomkretsen på de drivande framhjulen skiljer marginellt med de nya hjulen, endast 0,8% enl. uppgift. Jovisst ger bredare fälgar större rullmotstånd men bilen blev helt annorlunda med de nya hjulen. Ni som kör med större fälgar, lider ni verkligen så mycket pin för att vara fin eller är det nåt knas med mina däck, framvagnsinställningen el. dylikt?

Jag märkte då stor skillnad när jag gick från 17" 225/45 till 16" 205/55 på min Passat, känns inte som stor skillnad i vikt eller bredd när man ser/känner på hjulen men märktes tydligt på bränsleförbrukning och körkänsla då bilen kändes markant piggare och mer lättrullat med 16".
Hjulinställning gjordes först med 17", var dock väldigt spårkänslig då när jag satte på 16" så gjorde hjulinställning igen.


2 327 Inlägg
24 maj 2016
#5
Har själv erfarenhet av detta, och det är precis som simlar säger
Min bil blev dessutom väldigt spårig
Min lärare sa en klok sak då jag gick i skolan
"Man kan aldrig förbättra en bil, vad du än gör så blir något sämre"


Trucker
1 414 Inlägg
24 maj 2016
#6
Bwonka skrev:
simlar skrev:
Mer ofjädrad vikt pga större fälgar.
Större rullmotstånd pga bredare däck.
Högre utväxling pga större rullomkrets.

Så ja inte konstigt att bilen känns tröttare och mer tungstyrd med dina nya hjul.

Rullomkretsen på de drivande framhjulen skiljer marginellt med de nya hjulen, endast 0,8% enl. uppgift. Jovisst ger bredare fälgar större rullmotstånd men bilen blev helt annorlunda med de nya hjulen. Ni som kör med större fälgar, lider ni verkligen så mycket pin för att vara fin eller är det nåt knas med mina däck, framvagnsinställningen el. dylikt?

Jag har 19" med 235/35 på min V70n, tycker inte bilen är mer tungstyrd eller tröttare alls, visst det drar lite mer sås och är stötigare (mycket tack vare 60/40 sänkningen) och spårar mer än mina 16" vinterdäck, men klart värt det... Skulle inte byta neråt i storlek för något i världen smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

296 Inlägg
24 maj 2016
#7
Xebers76 skrev:
Har själv erfarenhet av detta, och det är precis som simlar säger
Min bil blev dessutom väldigt spårig
Min lärare sa en klok sak då jag gick i skolan
"Man kan aldrig förbättra en bil, vad du än gör så blir något sämre"

Det är en markant skillnad i ofjädrad vikt att byta hjul,
kan tänka mig att det inte var lättviktsfälgar heller.

Men det där yttrandet var märkligt, bilar är rullande kompromisser,
vill man ha en kompromisslös bil så är det någon riktig lyxbil eller supersportbil som gäller,
annars har de i princip alltid rum för förbättring då de måste anpassa sig till regler och krav.
Det finns Corvetter med 144hk, om man skulle slänga i en frisk 383 stroker med M22, är det en försämring?
Lamborghini Countach är väl det närmaste kompromisslös bil jag kan tänka mig, 1987 och tidigare för att slippa katalysator naturligtvis, och sex stycken Weber 45 rätt upp i atmosfären som slukar soppa som om det är förlegat,
även där finns det rum för lite förbättring, om än väldigt lite.


Avstängd
10 388 Inlägg
24 maj 2016
#8
3milius skrev:
Xebers76 skrev:
Har själv erfarenhet av detta, och det är precis som simlar säger
Min bil blev dessutom väldigt spårig
Min lärare sa en klok sak då jag gick i skolan
"Man kan aldrig förbättra en bil, vad du än gör så blir något sämre"

Det är en markant skillnad i ofjädrad vikt att byta hjul,
kan tänka mig att det inte var lättviktsfälgar heller.

Men det där yttrandet var märkligt, bilar är rullande kompromisser,
vill man ha en kompromisslös bil så är det någon riktig lyxbil eller supersportbil som gäller,
annars har de i princip alltid rum för förbättring då de måste anpassa sig till regler och krav.
Det finns Corvetter med 144hk, om man skulle slänga i en frisk 383 stroker med M22, är det en försämring?
Lamborghini Countach är väl det närmaste kompromisslös bil jag kan tänka mig, 1987 och tidigare för att slippa katalysator naturligtvis, och sex stycken Weber 45 rätt upp i atmosfären som slukar soppa som om det är förlegat,
även där finns det rum för lite förbättring, om än väldigt lite.

Fast, att bara få upp motoreffekt är inte per automatik en förbättring för alla och/eller på alla sätt och vis.

Då jag haft "äran" att köra en Countach kan jag bara säga; där är gott om utrymme när det gäller att förbättra den bilen (precis som med de flesta andra). Och att säga att man inte kompromissat är att ta i, eller stirra sig blind på få saker och inte helheten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

296 Inlägg
25 maj 2016
#9
it_mutt skrev:
3milius skrev:
Xebers76 skrev:
Har själv erfarenhet av detta, och det är precis som simlar säger
Min bil blev dessutom väldigt spårig
Min lärare sa en klok sak då jag gick i skolan
"Man kan aldrig förbättra en bil, vad du än gör så blir något sämre"

Det är en markant skillnad i ofjädrad vikt att byta hjul,
kan tänka mig att det inte var lättviktsfälgar heller.

Men det där yttrandet var märkligt, bilar är rullande kompromisser,
vill man ha en kompromisslös bil så är det någon riktig lyxbil eller supersportbil som gäller,
annars har de i princip alltid rum för förbättring då de måste anpassa sig till regler och krav.
Det finns Corvetter med 144hk, om man skulle slänga i en frisk 383 stroker med M22, är det en försämring?
Lamborghini Countach är väl det närmaste kompromisslös bil jag kan tänka mig, 1987 och tidigare för att slippa katalysator naturligtvis, och sex stycken Weber 45 rätt upp i atmosfären som slukar soppa som om det är förlegat,
även där finns det rum för lite förbättring, om än väldigt lite.

Fast, att bara få upp motoreffekt är inte per automatik en förbättring för alla och/eller på alla sätt och vis.

Då jag haft "äran" att köra en Countach kan jag bara säga; där är gott om utrymme när det gäller att förbättra den bilen (precis som med de flesta andra). Och att säga att man inte kompromissat är att ta i, eller stirra sig blind på få saker och inte helheten.

Absolut, det är inte bara effekt det gäller.

Men om du jämför en Countach med en trött japansk ekonomiburk som jag har som tillfällig vardagsbil,
en Micra 1994 med skivbromsar bak och en faktiskt rätt bra drag för att vara en 1.3 med remdrift
som enda plus över en mopedbil, vilken känner du har flest kompromisser? Lite så jag tänkte.
Du har rätt, i princip ingen bil är kompromisslös. Jag tänkte mera på vilken som är närmast,
sedemera finns det ju kategorier av kompromisslöst också, Mest effekt innebär att man får prioritera bort lyx,
och så vidare. Det är ju också visserligen en kompromiss i sig, men du förstår nog hur jag tänker.


42 Inlägg
25 maj 2016
#10
Tillbaka till ämnet:

http://www.tuneruniversity.com/blog/201 … rformance/

Där står mycket information i detta ämne!


792 Inlägg
25 maj 2016
#11
Slängde nyss på besiktningsfälgarna på Miatan (originalfälg med däck) 14x5.5" med 185/60 sulor. Jämnfört med mina andra fälgar som är 15x10" med 205/50.

Fyfan vilken skillnad, den känns massor lättare och roligare att köra med originalfälgarna. Men ser tokfult ut! smile


6 123 Inlägg
25 maj 2016
#12
Hej!
Personligen tycker jag att breda däck (för breda...) ser kitschit ut på vanliga personbilar, på Porsche Carrera, Cayman och liknande, helt ok med breda däck eftersom det finns kraft som måste ner i asfalten, men på "vanliga" bilar...Nej!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 maj 2016
#13
Det är stor skillnad på vilka hjul man åker på. Vintertid åker jag på 215/65-16 och på sommaren 235/50-18. Trots rätt stöddig profil blir bilen markant stötigare och även mer spårkänslig. Att bilen drar typ 1 dl mer per mil med sommarhjul är ett annat glädjeämnen...

Sommarbilen rullar på 215/35-18 tills de däcken är slut. Det är snyggt, men går fan inte att åka på...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 maj 2016
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Personligen tycker jag att breda däck (för breda...) ser kitschit ut på vanliga personbilar, på Porsche Carrera, Cayman och liknande, helt ok med breda däck eftersom det finns kraft som måste ner i asfalten, men på "vanliga" bilar...Nej!

Jag är en såndär grottmänniska som inte tror att däck kan vara för breda...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
25 maj 2016
#15
Kör med 275/30zr19 bak och 235/35zr19 fram och bmwn är klart segare och stötigare än med tex 17" originalhjulen trots samma rullomkrets. Det skiljer ca 4kg per hjul mot originalhjul.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök