20 juli 2016
Trådstartare
Har lite problem med min 9-3, Trionic 5.5, 1998, B204L.
Jag får inte laddtryck över 0.39bar, så in short så åker jag runt på grundladd.
Testat 3 olika magnetventiler, ena från en fullt fungerande bil.
Kablarna till magnetventil är ok. Spänning till magnetventil är ok. Slangar till magnetventil är ok.
Testat 3 olika programvaror i ECU, inklusive Saab original.
PWM output till magnetventil är 98% vid wide open throttle, som den ska vara.
Med nuvarande programvara är target boost och boost request 1.15 bar.
Jag har inte testat med annan ECU, men det ska inte behövas i och med att PWM_output (Duty cycle på magnetventil) är 98%. Det betyder att ECUn gör allt den kan för att höja laddtrycket.
Input air temp är ok, inga knockings eller andra fel/felkoder finns. AFR går ner mot 12.4 vid fullgas/belastning.
Kan wastegateklockan (eller dess fjäder) vara så jävla kass att det räcker med minsta lilla tryck för att öppna wastegate så mycket att jag bara får grundladd?
Testade att skita i magnetventilen och bara sätta en slang mellan kompressor och wastegateklocka, med ett öppet 4mm T-kors på mitten. Inte ens med en sån jävla öppning får jag upp laddtrycket mer än till 0.46.
EDIT: Problem löst! Förstärkarna (eller en av dem) till magnetventil/APC valve i ECU hade bränt. Testade med annan ECU med samma programvara, fungerar nu klockrent och jag har 1.09bar stabilt mellan 2500-5000rpm ungefär.
Senast redigerat av Glenn9K (21 juli 2016)
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.