3341
Sök

Kamremsbyte VAG (Audi), åldersrelaterat byte eller inte?

85 Inlägg
3 augusti 2016
Trådstartare
Det är lite rörigt det här med kamremsbyte på Audi (och vag-bilar i allmänhet).

I handboken står det att den ska bytas vid 18k mil och ingen tidsintervall alls finns angiven. När jag har ringt runt till lite olika verkstäder så är det ingen som känner till något annat heller, inte ens Bilmetro som är närmaste audiverkstaden kände till något om åldersrelaterade byten. Bilmetro menar att de absolut inte byter remmar på bilar bara på grund av ålder utan de förlitar sig på visuell inspektion av remmen och byter den bara när den ser sliten ut. Samma sak sade mekonomen också till mig.

När jag läst runt lite på nätet så har jag fått många bud, men många menar istället att 5-8 år är max ålder för hur länge en rem bör sitta på medan en del säger samma sak som verkstäderna jag snackat med säger. Remmen är ju av gummi och slits ju även om den inte används, och vattenpumpen är ju också en grej att tänka på.

Bilen min (Audi S3) har gått 5800 mil och är en årsmodell 2008. Remmen är således ganska gammal men är troligen i bra skick då ingen anmärkt på det vid tidigare service såvitt jag kan se.

Köpte bilen rätt nyligen och en del av mig tycker vore rätt skönt att byta den nu direkt för att kunna köra vidare i lugn och ro men samtidigt kanske det inte behövs? Jag menar, Volvo kör ju med 10-års intervall på deras remmar. Så mycket annorlunda kan ju inte en Volvorem vara jämfört med Audi?

Tankar om det? tongue Hade ni bytt snarast möjligt för att vara säkra?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2016
Audi S3 2008 (BHZ och/eller BZC) enligt AutoData; 120.000Km / 60:e månad (5e år); kamrem

En rätt vanligt förekommande angivelse för vag-kärror.

ELSA har jag inte tillgång till här hemma dock.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

85 Inlägg
3 augusti 2016
Trådstartare
Tack för svaret!

Jag var faktiskt i kontakt med Audi Sverige nyss och fick följande besked så det är väl inte så mycket att fundera på. Den ska bytas smile

"Den ska bytas senast vid 18000 mil MEN då bilen är från 2008, dvs 8 år, så rekommenderar vi att den byts av åldersskäl. Remmen kan få sprickbildningar utmed åren och orsaka att den brister med motorhaveri som möjlig värsta scenario. Rekommendationen är alltså att remmen ska bytas av åldersskäl och i förebyggande syfte för att andra motorproblem inte ska uppstå som i sin tur kan bli kostsamma. 

Audi har inga uttalade åldersintervaller för kamremsbyten men vi rekommenderar att man kontroller kamremmens skick när bilen är 5-6 år gammal då detta kan vara individuellt från bil till bil beroende på hur kamremmen och komponenterna runt om har skötts."

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2016
Ja det är rätt vanligt att AutoData, Haynes osv har en något "kortare" körsträcka angiven än tillverkarna, just för att ha lite "marginal". Gör man det själv är det ju en relativt billig "försäkring" i sammanhanget.
Senast redigerat av it_mutt (3 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

85 Inlägg
3 augusti 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Ja det är rätt vanligt att AutoData, Haynes osv har en något "kortare" körsträcka angiven än tillverkarna, just för att ha lite "marginal". Gör man det själv är det ju en relativt billig "försäkring" i sammanhanget.

Ok ja det låter rimligt. Lika bra att byta även om den gått få mil. Undrar varför det inte bara finns en bestämd gräns som det gör på andra märken?

Det blir ju en väldig förvirring när en del verkstäder säger en sak och Audi själva säger en sak. Eller ja, tillochmed deras kommunikation är ju ganska "lös" 18k km är det som står i boken bara.

Sök