4 september 2016
Trådstartare
Hej alla!
Har en Mercedes CLK 230K cab -00 som jag har två frågor kring:
1. När jag köpte bilen så var bagagelampan smält, det var ett hål rakt igenom plasten. Jag antog att någon hade satt in fel lampa som hade överhettats. Köpte en ny lampinsats med rätt lampa ifrån Mercedes och satte i den. Efter något dygn så upptäckte jag att plasten över lampan var svart på ett ställe. Plockade ut den och märkte att plasten hade börjat smälta och att lampan var ordentligt varm. Bytte till en led-lampa med tanken att de drar mindre ström och utvecklar mindre värme. Det har fungerar fint efter det men vad är felet som gör att lampan blir för varm och hur felsöker jag detta?
2. När jag köpte bilen så var säljaren tydlig med att batteriet var nytt och visade kvitto på det, som jag nu inte hittar. Startmotorn gav tidigare upp och när jag felsökte startmotorn så märkte jag att batteriet gav 11.5V. Tänkte inte mer på det och åkte ut i Europa. Efter tre dagar med många mil på motorväg så stannade jag på en motorvägsmack i Belgien och glömde lamporna igång medan jag tankade. När jag skulle köra vidare så gick inte startmotorn. Allt jag kunde höra var ett klickande. Rullade igång bilen och körde till en verkstad som kontrollerade bilen och kom fram till att det var batteriet som var slut och bytte till ett nytt batteri. På grund av språkförbistring så fick jag ingen annan information än att batteriet var dåligt. Tänkte att generatorn kanske inte laddade ordentligt och mätte upp följande över batteriet:
Avstängd: 12,56V
Motor igång: 13,92V
2000 varv: 14,02V
Lampor igång m.m: 13,93V
När jag har läst på så verkar det inte vara supersiffror men inte något som sticker ut. Vad kan vara felet, det tidigare batteriet?
Tack för hjälp!