Orsaken till att bilar har backlampor är inte för att lysa upp bakom bilen.
Lagkrav till att börja med på amerikanska bilar för att varna bakomvarande för backande fordon.
Analogt med att amerikanska bilar hade krav på varningsblinkers.
Men det var inte tillåtet i Sverige så därför knipsades strömställarens knopp av med en sidavbitare på alla MOPAR-bilar som levererades av ANA.
Så småningom blev det tillåtet.
Inifrån justerbara utvändiga backspeglar, som kom på 60-talet på amerikanska bilar, var heller inte tillåtna i Sverige. Därför demonterade ANA alla justerbara backspeglar på MOPAR-bilarna.
Allt detta förmodligen för att Volvo och SAAB inte hade dessa faciliteter, som i dag betraktas som självklara.
Men de svenska bilfabrikanterna hade lobbyister långt upp i regeringen.
Snacka om att skydda inhemska produkter(från innovationer).
B t w så har jag själv 2 LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera bak på takräcket vintertid/mörka årstiden.
Manöverströmmen till reläna matas endast när backväxeln är inlagd.
Dessutom separat strömställare så de endast kan kopplas in vid behov.