3266
Sök

Basen slår av när man försöker spela på hög volym

28 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har ett konstigt problem i min a-traktor när jag ska spela musik på hög volym.

När jag höjer volymen på 20 i stereon så slår basen av för en sekund och då måste man vrida ner volymen för att basen ska spela igen. Kan påpeka att steron är en LG stereo (ingen aning om modell) Basen är en pioneer 10" Slutsteget är ett 750w 2 kanals steg (märke okänt) Kablarna som jag har dragit är 20mm2. Jorden är bra till slutsteget. Och så kan man inte heller spela utan att högtalarna börjar brusa fast dem är nya och dem är inte sprängda!

Kan också påpeka att när man maxar basen så är volymen på max 20 och alla ljus (dioder inne i bilen, extraljusen och ljuset på instrumenten blinkar) Då när basen slår så då slår alla ljus i samma takt också.

Batteriet är ett mycket större batteri också och det är 115Ah tudor batteri.

Finns det någon kunnig som vet eller som kanske har vart med om detta?

så berätta hjärna hur ni löste problemet smile

1 494 Inlägg
20 oktober 2016
#2
Först och främst så bör du se till så att grejerna får ström nog, blinkar lamporna dippar spänningen för lågt. Skulle gissa på att steget eller stereo går i protect eller stryper effekten för att skydda sig. Mät med multimeter och se vad du har för spänning med bilen igång och inget ljud på, med ljud på och sen helst batteriets vilospänning. Kan bero på olika saker tex, kass batteri, dålig kontakt någonstans, dålig generator, för klena kablar etc

Kolla så att du säkert kopplat basen rätt.

Antar att du driver högtalarna på stereon? Har du ett HPF i stereon? Det är som regel inte mycket effekt en stereo ger ut och kan du inte dela bort dom lägre frekvenserna så går det inte spela speciellt högt innan det låter skräp.


6 091 Inlägg
20 oktober 2016
#3
En stor kondensator monterad nära slutsteget kanske hjälper lite

28 Inlägg
21 oktober 2016
Trådstartare
#4
Fjong skrev:
Först och främst så bör du se till så att grejerna får ström nog, blinkar lamporna dippar spänningen för lågt. Skulle gissa på att steget eller stereo går i protect eller stryper effekten för att skydda sig. Mät med multimeter och se vad du har för spänning med bilen igång och inget ljud på, med ljud på och sen helst batteriets vilospänning. Kan bero på olika saker tex, kass batteri, dålig kontakt någonstans, dålig generator, för klena kablar etc

Kolla så att du säkert kopplat basen rätt.

Antar att du driver högtalarna på stereon? Har du ett HPF i stereon? Det är som regel inte mycket effekt en stereo ger ut och kan du inte dela bort dom lägre frekvenserna så går det inte spela speciellt högt innan det låter skräp.

Hej, har kollat om slutsteget går i protect men det gör inte det vilket är skumt?
Skulle ha för mig att batteriet är ur dåligt och tror själv att det skulle behövas Kol byte i generatorn!
Men vart skulle det vara dålig kontakt menar du?

Basen har jag kopplat rätt iallafall, det har jag kollat noggrant!

Ska kolla runt inställningarna på stereon, men har testat med en annan stereo också i bilen men det kommer bara samma brus och det är inte fel på den stereon iaf. Men först och främst ska jag kolla inställningarna.

1 494 Inlägg
21 oktober 2016
#5
Möjligt att det bara stryper effekten då, som sagt mät spänningen. Bilen är väl inte ny antar jag, med tiden så oxiderar/rostar kontaktytorna och dålig kontakt gör också så att det leder sämre och kan bli väldigt varmt om det blir för dålig kontakt. Se över generator och batteri kablar (både + och jord), om du ändå ska riva ur batteri och generator så passa på och gör ''big three'' uppgraderingen.

Att det låter dåligt betyder inte nödvändigtvis att stereon är dålig, den har för dålig kräm helt enkelt. (4x10wrms brukar en stereo ha ungefär). Därför man kör slutsteg till framsystemet med smile


47 Inlägg
21 oktober 2016
#6
Vad är det för a-traktor?
Hur många ampere är generatorn på?
Hur är kablarna till steget draget från batteri/stereon?

311 Inlägg
22 oktober 2016
#7
Min sterio gjorde likadant och då var det dålig jord.
Så kolla jorden ifrån slutsteget till karossen


28 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#8
Fjong skrev:
Möjligt att det bara stryper effekten då, som sagt mät spänningen. Bilen är väl inte ny antar jag, med tiden så oxiderar/rostar kontaktytorna och dålig kontakt gör också så att det leder sämre och kan bli väldigt varmt om det blir för dålig kontakt. Se över generator och batteri kablar (både + och jord), om du ändå ska riva ur batteri och generator så passa på och gör ''big three'' uppgraderingen.

Att det låter dåligt betyder inte nödvändigtvis att stereon är dålig, den har för dålig kräm helt enkelt. (4x10wrms brukar en stereo ha ungefär). Därför man kör slutsteg till framsystemet med smile

Nä nå bilen är ju en volvo 245 -75 så inte den nyaste direkt, ska mäta spänningen någon dag framöver så ska se vad det blir!

28 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#9
Amazonjerka skrev:
Vad är det för a-traktor?
Hur många ampere är generatorn på?
Hur är kablarna till steget draget från batteri/stereon?

Det är en volvo 245 -75 med en D24 sug motor

Ingen aning vad amperen är skulle tippa på 55

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
24 oktober 2016
#10
Du har troligen för låg spänning i batteriet. Escorten jag hade en gång i tiden hade samma problem, dock var generatorn felet i den då den sög ur batteriet istället för att mata den, så bytte generator och satte i ett extra batteri och underhålls laddade båda någon gång i månaden.  Kolla upp batteriet och mät upp laddningen ifrån generatorn.

Att sätta i en kondensator som någon föreslog är som att sätta ett plåster på en kapad artär, det döljer bara problemet.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

28 Inlägg
24 oktober 2016
Trådstartare
#11
Streethawk skrev:
Du har troligen för låg spänning i batteriet. Escorten jag hade en gång i tiden hade samma problem, dock var generatorn felet i den då den sög ur batteriet istället för att mata den, så bytte generator och satte i ett extra batteri och underhålls laddade båda någon gång i månaden.  Kolla upp batteriet och mät upp laddningen ifrån generatorn.

Att sätta i en kondensator som någon föreslog är som att sätta ett plåster på en kapad artär, det döljer bara problemet.

Tack för tipset! Men just att hitta en större generator till D24 motorer är ju ett stort problem, Tänkte skaffa minst ett 100ah för just nu har jag ett 55Ah. Batteriet är väl ca 4-5 år gammalt skulle jag tippa på men det är ett 95ah batteri och det är mycket större än ett vanligt batteri men det är också ganska slitet för alltid på morgonen när man ska starta och glöda så dör batteriet men det är ett annat problem.


Sök