All3xx skrev:
Hybridsmurfen skrev:
All3xx skrev:
Hur vet man om det är snabbstift? Vad borde man kolla om det är knappen som spökar?? Kan inte alls mycket om el.
Stiften du byter till är nog det. Enkel koll: Koppla in ett på backen och kolla tiden tills det glöder...
Knappen kopplar troligen förbi reläet som styr stiftens inkopplingstid. Enkelt att kontrollera. När bilen är är varm så ska lampan slockna efter 1-2 sekunder. Gör den inte det så är det felet ovan.
Kan också vara så att något geni kopplat stiften direkt till knappen utan relä i mellan. Spänningsfall och urusel koppling alltså.
Ska ta och kolla det som du sa, men stiften är kopplade till ett relä det ser man. För det går en röd tjock kabel från glödstiften till ett relä.
Hur kollar man om det glöder då när det inte är fast i motorn? Kan inte alls mycket om diesel motorer för har alltid mekat och mixtrat med bensinare.
Tänk dig stiftet som en tändstift. Jord (-) är hela stiftet och plus(+) är anslutningen uppe på toppen.
Fulkoppla ihop ett sådant på ett batteri och ta tid på hur länge det tar innan det glöder. Söka på Youtube kan vara en idé. Inte kollat. För jag kommer inte ihåg hur ett "Startmässigt" stift ska se ut.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!