3334
Sök

Volvo 245 D24 problem HJÄLP!!!

Forummoderator
18 047 Inlägg
4 november 2016
#21
All3xx skrev:
Hybridsmurfen skrev:
All3xx skrev:

Hur vet man om det är snabbstift? Vad borde man kolla om det är knappen som spökar?? Kan inte alls mycket om el.

Stiften du byter till är nog det. Enkel koll: Koppla in ett på backen och kolla tiden tills det glöder...
Knappen kopplar troligen förbi reläet som styr stiftens inkopplingstid. Enkelt att kontrollera. När bilen är är varm så ska lampan slockna efter 1-2 sekunder. Gör den inte det så är det felet ovan.

Kan också vara så att något geni kopplat stiften direkt till knappen utan relä i mellan. Spänningsfall och urusel koppling alltså.

Ska ta och kolla det som du sa, men stiften är kopplade till ett relä det ser man. För det går en röd tjock kabel från glödstiften till ett relä. Hur kollar man om det glöder då när det inte är fast i motorn? Kan inte alls mycket om diesel motorer för har alltid mekat och mixtrat med bensinare.

Tänk dig stiftet som en tändstift. Jord (-) är hela stiftet och plus(+) är anslutningen uppe på toppen.

Fulkoppla ihop ett sådant på ett batteri och ta tid på hur länge det tar innan det glöder. Söka på Youtube kan vara en idé. Inte kollat. För jag kommer inte ihåg hur ett "Startmässigt" stift ska se ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

28 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#22
Hybridsmurfen skrev:
All3xx skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Stiften du byter till är nog det. Enkel koll: Koppla in ett på backen och kolla tiden tills det glöder...
Knappen kopplar troligen förbi reläet som styr stiftens inkopplingstid. Enkelt att kontrollera. När bilen är är varm så ska lampan slockna efter 1-2 sekunder. Gör den inte det så är det felet ovan.

Kan också vara så att något geni kopplat stiften direkt till knappen utan relä i mellan. Spänningsfall och urusel koppling alltså.

Ska ta och kolla det som du sa, men stiften är kopplade till ett relä det ser man. För det går en röd tjock kabel från glödstiften till ett relä. Hur kollar man om det glöder då när det inte är fast i motorn? Kan inte alls mycket om diesel motorer för har alltid mekat och mixtrat med bensinare.

Tänk dig stiftet som en tändstift. Jord (-) är hela stiftet och plus(+) är anslutningen uppe på toppen.

Fulkoppla ihop ett sådant på ett batteri och ta tid på hur länge det tar innan det glöder. Söka på Youtube kan vara en idé. Inte kollat. För jag kommer inte ihåg hur ett "Startmässigt" stift ska se ut.

Hittade ett bra klipp då dem använde startkabel. Men ska ta och kolla det! Viktigt att glödstiften är på topp till vintern!

* Voff voff *
10 656 Inlägg
4 november 2016
#23
All3xx skrev:
Aronson skrev:
14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Om det faller till 11,9V med motorn igång när du kör förbrukare (som tex slutsteg osv) så ger generatorn åt skogen för lite ström.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

28 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
#24
Brådhis skrev:
All3xx skrev:
Aronson skrev:
14 volt utan belastning och 13,5 med ,låter ok i mina öron

Jo det gör ju det men sen när man tex spelar på musik å basen spelar så tappar jag spänningen till 11,9 snabbt å då slår basen av och slutsteget går i protect.

Men det konstiga är ju att varför tar just glödningen så mycket batteri när man har den på knapp?

Om det faller till 11,9V med motorn igång när du kör förbrukare (som tex slutsteg osv) så ger generatorn åt skogen för lite ström.

//Brådhis

Jo jag vet, och det roliga är ju att generatorn bara är på 55ah vilket är tok för lite till en diesel motor. Är ute efter en 100ah generator åtminstone men jag vet inte från vilken bil för det är ett jäkla krångel att hitta en större generator till en D24. Generatorn sitter ju på vänster sida (nere) när man öppnar huven och kollar.


Sök