3624
Sök

Peugot 206 gti -01 kupefläkt kass.

46 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Har lite frågor om peugot 206 gti.

Har praktiskt taget fått en av en släkting som jag tänkte göra iordning som grabben ev skulle kunna ta sen.

Fel 1.

Kupefläkten lever ett eget liv. Ibland funkar den. Ibland inte. Körde den ca 3 mil idag. När ja starta bilen funkade den bra. (28grader) och efter en stund i full vintermundering va ja tvungen att sänka till ca 21 grader. Då fläkten av efter en stund. Provade att öka till 28 grader igen och en stund senare drog den igång igen.

Nån som på ett enkelt men pedagogiskt sätt kan veta/förklara vad felet är?

Fel 2. Bilen varnar för absfel och jag antar att det enda sättet att få reda på felet är via dator? (Felkod)

(Fel 3.)

Bilen är svensksåld. Allså ingen import. Men jag kan inte välja språk: Svenska!

Fel 4.

Jag gissar på att de finns nån form av färddator och på ljusspaken (vänster sida) finns det en knapp längst ut på pinnen. Men det händer inget när jag trycker på den. Är det på höger sida färddatorsknappen sitter? För den är också trasig. Tyvärr finns det ju ingen instruktionsbok så kan inte kolla upp de den vägen.

Hoppas få lite råd härifrån.

Tacksam //Johan

311 Inlägg
18 november 2016
#2
Ang abs så kolla med dator.
Svenska finns inte som språk på min iheller så det får bli engelska.
Knappen på höger sida är till färddator på min bil.


1 702 Inlägg
18 november 2016
#3
Om du har den digitala acc-enheten så är det värmefläktsmotståndet som är kass och det sitter tyvärr på själva fläktmotorn.

Kolla i min tråd Peugeot 206 roland garros fixas i  ordning.
Där har jag gjort det jobbet med att byta värmefläktsmotstånd, finns billigt på ebay och tar ett par timmar att byta om allt går smidigt.

Som smurfen 32 säger angående abs så är det värt att skaffa peugeot planet också från ebay, det har hjälpt mig en hel del med att felsöka div.
Senast redigerat av Skruvar till det (18 november 2016)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

46 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#4
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

46 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#5
Skruvar till det skrev:
Om du har den digitala acc-enheten så är det värmefläktsmotståndet som är kass och det sitter tyvärr på själva fläktmotorn.

Kolla i min tråd Peugeot 206 roland garros fixas i  ordning.
Där har jag gjort det jobbet med att byta värmefläktsmotstånd, finns billigt på ebay och tar ett par timmar att byta om allt går smidigt.

Som smurfen 32 säger angående abs så är det värt att skaffa peugeot planet också från ebay, det har hjälpt mig en hel del med att felsöka div.

Är det den "taggiga" delen som du skriver om? smile

1 702 Inlägg
23 november 2016
#6
Zumo skrev:
Skruvar till det skrev:
Om du har den digitala acc-enheten så är det värmefläktsmotståndet som är kass och det sitter tyvärr på själva fläktmotorn.

Kolla i min tråd Peugeot 206 roland garros fixas i  ordning.
Där har jag gjort det jobbet med att byta värmefläktsmotstånd, finns billigt på ebay och tar ett par timmar att byta om allt går smidigt.

Som smurfen 32 säger angående abs så är det värt att skaffa peugeot planet också från ebay, det har hjälpt mig en hel del med att felsöka div.

Är det den "taggiga" delen som du skriver om? smile

Ja den som kallas igelkott ibland på forum.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
23 november 2016
#7
Zumo skrev:
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

Självklart har jag även haft det felet och löst det.

I mitt fall så blinkade motorlampan och bilen gick jätteilla, helt orkeslös.

Eftersom du skriver felkod misständning så är det mest troligt tändkassetten som är kass.
Vanligt fel på 206:orna.
Det sitter säkert en kassett av märket sagem på din och dom ger upp ofta, samma kassett kan ge strömspikar och döda styrboxen om man har otur.
Jag hittade en begagnad på bildelsbasen.se av märket Valeo och har inte haft problem efter det bytet.

All info finns i min tråd om du vill kika.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

394 Inlägg
23 november 2016
#8
Zumo skrev:
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

Hej.

Kolla den hårda plastslangen som går från luftpumpen till avgasgrenröret. den brukar spricka efter några år på flera ställen, byt ut den mot en gummislang så är problemet borta:)

1 702 Inlägg
23 november 2016
#9
Stefan7neson skrev:
Zumo skrev:
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

Hej.

Kolla den hårda plastslangen som går från luftpumpen till avgasgrenröret. den brukar spricka efter några år på flera ställen, byt ut den mot en gummislang så är problemet borta:)

Ja i bästa fall så är det så lätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

46 Inlägg
24 november 2016
Trådstartare
#10
Skruvar till det skrev:
Zumo skrev:
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

Självklart har jag även haft det felet och löst det.

I mitt fall så blinkade motorlampan och bilen gick jätteilla, helt orkeslös.

Eftersom du skriver felkod misständning så är det mest troligt tändkassetten som är kass.
Vanligt fel på 206:orna.
Det sitter säkert en kassett av märket sagem på din och dom ger upp ofta, samma kassett kan ge strömspikar och döda styrboxen om man har otur.
Jag hittade en begagnad på bildelsbasen.se av märket Valeo och har inte haft problem efter det bytet.

All info finns i min tråd om du vill kika.

Hej. Jag har kollat efter Valeo. Men hittar inte för min motor. 2,0 gti.

Funkar de med en för 1,4 eller 1,6 också?

1 702 Inlägg
25 november 2016
#11
Zumo skrev:
Skruvar till det skrev:
Zumo skrev:
Samtliga problem är lösta och jag tackar för eran hjälp.

Nu har ett nytt problem uppstått som säkert funnits sedan tidigare.

Vid normalkörning eller hård körning. Det har ingen betydelse.

Först kommer: anti pollution fault och sen dirkekt efter catalytic converter fault.

Motorlampan tänds.

Nån som har nån bra gissning? Har felsökt men får ingen felkod mer än misständning.

Nån som haft samma problem och löst de?

Tack.

Självklart har jag även haft det felet och löst det.

I mitt fall så blinkade motorlampan och bilen gick jätteilla, helt orkeslös.

Eftersom du skriver felkod misständning så är det mest troligt tändkassetten som är kass.
Vanligt fel på 206:orna.
Det sitter säkert en kassett av märket sagem på din och dom ger upp ofta, samma kassett kan ge strömspikar och döda styrboxen om man har otur.
Jag hittade en begagnad på bildelsbasen.se av märket Valeo och har inte haft problem efter det bytet.

All info finns i min tråd om du vill kika.

Hej. Jag har kollat efter Valeo. Men hittar inte för min motor. 2,0 gti.

Funkar de med en för 1,4 eller 1,6 också?

Nej iaf enligt mekonomen så är det två olika tändkassetter, kostar där ca 1500 nya.

Men de felen du fått, det är ju inte säkert att det är tändkassetten.
Antipollution fault är bilens sätt att säga att nåt är fel och det är inte specificerat vad.
Catalytic converter fault innebär att nåt är fel i förbränningen som i sin tur kan skada katalysatorn.

Så vad exakt fick du för felkod??
Har du kollat din tändkassett så du vet vilket märke det är??

Du kan ha fått misständning pga fel/dåliga tändstift, igensatt bränslefilter, spridare som läcker.

Det är svårt att felsöka detta, men gå in på www.peugeot-sport-club.se
Sök i forum där på antipollution fault och du får upp en massa nyttigt att läsa.

Lycka till, fråga på om du undrar över nåt mer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök