3433
Sök

Köpråd Golf GTI och R32, motorproblem?

2 Inlägg
14 december 2016
Trådstartare
Hej.
Går i tankar att köpa en av ovanstående Golfar som kul vardagsbil. Tänker mig runt -08'or eller nyare...
Med tanke på att driftsäkerhet står högt i kurs för min del så blir det sannolikt med manuell låda.

Men, till frågan då... vet ju att ett antal av Audi's 2,0 tfsi motorer inte alltid håller och är överrepresenterade då det gäller motorbyten/motorrenoveringar. Inte sällan i samband med Longlife-intervaller. Även Audi's 3,2 har ju drabbats av många motorhaverier. Då undrar man ju om det är lika mycket strul om det är samma motorer i VW, även om jag inte hittat lika många artiklar om problemen som avser VW!?

Gillar ju Golfarna i övrigt...

Cupra_
14 december 2016
2.0TFSI/TSI har väl egentligen två svagheter som jag ser det.. Det är kamföljaren till högtrycksbränslepumpen, och haveri pga longlife-service.

Min motor dricker varken olja eller har havererat, men jag gör ett oljebyte själv mellan varje service (minst) och jag byter kamföljaren efter ett par tusen mil.
Googla den om du inte är medveten om vad det är.. Billig men viktig detalj som inte byts på service.

Generellt kan man säga att ja, det är samma motor i skoda, Audi, SEAT och vw, men sen kan det variera lite mellan årsmodeller m.m.
Min motor (CDLA) sitter exempelvis i både golf R och Audi S3.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
14 december 2016
Du måste skilja på 3,2L som är V6 och 3,2 som är VR6 (R32, A3, TT)

VR6 har inte på långa vägar samma mängd bekymmer som V6 smile

2.0TFSi är skottsäker om man sköter om dem, de äldre dricker inte olja på samma sätt som nyare (2010-) har en tendens att göra

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

2 Inlägg
15 december 2016
Trådstartare
Tack för bra input Deception och TomBjorklund!!

VR6 har jag bra erfarenheter av, åtminstone de gamla 2,8 och 2,9 versionerna...
Senast redigerat av DrNOS (15 december 2016)

Sök