4357
Sök

skall jag våga att boon trimma min golf diesel... hjälp

54 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#21
hmm jag har liksom inte fått nått riktigt svar här tycker jag... det är en golf tdi-98 som jag har .. kan jag ställa upp turbon och diesel pumpen????sad

Strömstad Holigans Leader Of The Pack

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 juni 2007
#22
pitch88 skrev:
hmm jag har liksom inte fått nått riktigt svar här tycker jag... det är en golf tdi-98 som jag har .. kan jag ställa upp turbon och diesel pumpen????sad

De kan du säkert smile. Har du kollat med dvs chipfirmor och sånt?

EDIT: Har du kollat med KCR? smile. Tror dom typ tar 3-4000 för deras diesel trim(som för den delen funkar riktigt bra! )
Senast redigerat av THEBADGUY (10 juni 2007)

Allt för den där jävla hatten!

1 058 Inlägg
27 juni 2007
#23
det går utmärkt att skruva på pumpen på din bil.. kör så det ryker tongue

PoLoud =D

93 Inlägg
27 juni 2007
#24
varför tror alla att bilarna drar MER när man trimmar??  drar ju MINDRE, men visst kan det dra mer när plattan är i botten..

666 Inlägg
27 juni 2007
#25
folkvagn skrev:
varför tror alla att bilarna drar MER när man trimmar??  drar ju MINDRE, men visst kan det dra mer när plattan är i botten..

så här ligger det till... om man chippar sin bil så man får mer effekt och mer vrid så KAN!! man köra den snålar om man uttnyttna vridet, den går även generellt sett snålare om man tex set momentanförbrukningen på ex. 70 väg, så blir den något mindre... om man uttnyttjar den extra effekten man får av trimmet så kommer det gå åt mer bränsle, högre ladd ger mer luft vilket gör att motorn sörplar i sig mer bränsle vilket resulterar i mer power och högre förbrukning....

personliga erfarenheter av detta, efter det att ja chippade min så har jag ett lägre snitt när ja kör normalkörning, men då utnyttjar jag inte alla hästarna... de gånger ja sedan gasar på så dricker den en massa mer än innan, så räknar ja på snittet vid varje tankning så är den ungefär på det samma..

//Silver


1 813 Inlägg
27 juni 2007
#26
kan man inte sätta en vanlig pysventil på en disel ? inte en anning om disel bilar tyvärr:P men funkar det så går det ju att höja ditt ladd enkelt

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 juni 2007
#27
Men pratar vi om att skruva upp pumpen och ladda mer så kommer den garanterat att dra mer i alla lägen...
KCR har lagt många timmar på att optimera programvaran i boxen, då kan förbrukningen sjunka om man kör försiktigt. Så frågan är om du tjänar in 3-4000 på att den drar mindre än om man tar mer ladd och diesel bara genom att skruva?

Kortfattat: Öka mängden diesel genom att skruva upp pumpen. Avgas mätare är ett mkt bra hjälpmedel för att hålla besiktningsmännen glada.
Öka laddtrycket genom pysventil (för att vara seriös) annars vet de flesta som kör 2/740 tic hur lång slang man ska sätta på ett T-kors för att höja lagom mkt...

OBS! OBS! Slitaget på drivlinan (koppling, växellåda och drivaxlar) ökar mycket när du trimmar!


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
27 juni 2007
#28
haxer skrev:
Vrf inte känner du att du vill ha en "snabbare" bil fast än att du bara får köra i 110km/h så visst. Drar ju mer bensin. Öka laddtrycket och sätt på en dump så är det skoj. smile

Dump funkar inte på diesel... inget vaakum i spj'llet eller nått sånnt

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Smålänning
7 883 Inlägg
27 juni 2007
#29
98:ans golfdiesel nar väll CommonRail? Då går det inte skruva på pumpen, utan då gäller KCR. Är det vanlig pump så går den dock skruva på, och även turbon, men då får du mindre för bilen om du ska sälja den...

Men ska du ändå ha en dump på den så är det skitsamma, för då kommer den ju ändå inte öka eftersom du släpper ut allt laddet så den måste börja om...

Ja, en dieseldump är dyr, just för att dne måste vara elektrisk. En diesel ssknar, som någon nämde, gasspjäll och då finns inget som stoppar luften så att den går ut genom dumpen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
27 juni 2007
#30
bumpe skrev:
Men pratar vi om att skruva upp pumpen och ladda mer så kommer den garanterat att dra mer i alla lägen...
KCR har lagt många timmar på att optimera programvaran i boxen, då kan förbrukningen sjunka om man kör försiktigt. Så frågan är om du tjänar in 3-4000 på att den drar mindre än om man tar mer ladd och diesel bara genom att skruva?

Kortfattat: Öka mängden diesel genom att skruva upp pumpen. Avgas mätare är ett mkt bra hjälpmedel för att hålla besiktningsmännen glada.
Öka laddtrycket genom pysventil (för att vara seriös) annars vet de flesta som kör 2/740 tic hur lång slang man ska sätta på ett T-kors för att höja lagom mkt...

OBS! OBS! Slitaget på drivlinan (koppling, växellåda och drivaxlar) ökar mycket när du trimmar!

Trimmar man med kcr box så kan jag nsätan lova att den drar minder i 90% av alla lägen..
När bilen kommer från fabriks å får den lite för mycket soppa än av den behöver så den dränker sig lite för att få igenom avgaskrav å dylikt.. men med kcr box får den optimal förbrönning och dricker då mindre.. de fick jag förklarat för mej av en som är utvecklare åt volvo lastvagnar...

Och det där med en avgasmätare behövs inte.. håll bara kolla på vad många varv du skruvar på pumpen å sen är det bara att lägga sig under å skruva tebax när de ska beiktas.. den varianten kör vi på farsans pickup...
Senast redigerat av speedfreak racing (27 juni 2007)

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

543 Inlägg
27 juni 2007
#31
FireTraXX skrev:
pitch88 skrev:
hadde varit knepigt om den drog mer bensin men... och dump är fan dyrt

Klart som fan den drar mer bensin när man höjer bränsle och turbo-tryck...

Inte när det är en diesel.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

226 Inlägg
27 juni 2007
#32
Snoppen skrev:
FireTraXX skrev:
pitch88 skrev:
hadde varit knepigt om den drog mer bensin men... och dump är fan dyrt

Klart som fan den drar mer bensin när man höjer bränsle och turbo-tryck...

Inte när det är en diesel.

....Jag tror alla har fattat att det är diesel vid detta laget!


Sök