Då va de återigen helg och fredagen kunde lite tid läggas till att slutföra isärplockningen av blocket.
De mesta gick smidigt och inge större överraskningar fick man heller. Nedan fortsätter "bildspelet" ihop med lite kommentarer.
Så toppen är nu borta och skymten av en smått sliten topplockspackning med igentäppta kanaler va väl lite o vänta av en så gammal motor.
Toppen läggs åt sidan så länge och får lite stöd av en hylsa så ventilerna som är nedtryckta inte ligger under ständig press mot bordet.
Sedan fortsätts det med blocket. Oljetåget åker av efter att alla tusentals små skruvar är släppta!
Och undertill får man en "glimpse" av hjärtat av maskineriet och även oljepumpen.
Oljepumpen skruvas lätt bort genom de två 13mm skruvarna och lyfts sedan rakt ut och läggs åt sidan för senare inspektion och rengöring.
Sedan börjar arbetet med att få ur drivningen av pumpen, alltså aggregataxeln, med sina klassiska lager problem.
Först tas drevet bort som lättast släpps på liknande sätt som jag släppte kamdrevet, alltså med hjälp av en planmejsel som man låser mot blocket.
Sedan tas de båda 13mm skruvarna bort.
Och med hjälp av en lite mindre mejsel så kan man vicka ur "packningshållaren" och lägga den åt sidan. Notera att de även sitter en större o-ring som bör bytas ihop med packboxen och inte får glömmas!
Sedan jobbar vi vidare vid täcklocket som håller drevet som oljepumpen suttit i på plats, detta är drevet som aggregataxeln möter upp vid och för vidare kraften ner till oljepumpen.
Släpp på skruven som håller fast låsningen för täcklocket, som sedan lyftas rakt uppåt. Under kommer det sedan finnas ett löst drev som man med lite fingertoppskänsla får lufta upp med tång eller liknande.
Allt är då bortplockat förutom själva aggregataxeln vilket nu kan med ett svagare ryck dras ut, detta görs lättast genom att åter montera remhjulet och sedan dra rakt ut.
Och här är axeln ute ur blocket!
Och som väntat möts man av ett lager i bitar, får man kalla det klassiker om det hänt 2 av 2 gånger?
Sedan vänds motorn igen och alla kolvar plockas ut, detta genom att släppa på överfallen och sedan trycka ur dem uppifrån. Lägg märke till hur överfallen är monterade och även åt vilket håll kolvarna sitter! Lägg de gärna i en bra låda med allt i rätt ordning gärna med lagrena även om de ska bytas.
Kolvarna ute! Detta betyder att de ända som är kvar är veven. Detta påbörjas med att få bort bulten som är dragen som bara den från fabrik. Jag pratar om bulten som håller vev-remhjulet på plats och denna släpper ofta inte förens man eldat på ordentligt vilket också var fallet denna gång.
Testa först med mutterknacken, går de inte så fram med gasolen och värm som bara den, på med knacken och om och om igen om de behövs! Till slut släpper det och remhjul och bult borta!
Arbetet fortsätter för min del på golvet då motorstativet är ivägen för att ta bort ena "kåpan" som håller packboxen på växellådssidan för veven.
Alla överfall släpps och med tålamod så får man också tillslut ut dem ur blocket.
Veven ute och då Kr är en riktigt räser motor så är den såklart försedd med oljekylda kolvar
Dessa sitter med loctite så är lite sega och skruva ut men de kommer tillslut!
Och här ligger även alla viktiga delar ordnade i ordning och väntar på nya delar och ett rent o fint block att åter bosätta sig i!
Så vete fan om de är så intressant och se tvättning men blir kanske nån bild, sen återkommer de med ihop plock, äntligen!