2433
Sök

Volvo 740 -1988 skakar/hoppar.

92 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#1
Hej!

Har sökt runt men inte hittat något som passar in på just mitt problem.

Det började med att en dag när jag startade bilen så skakade den ganska mycket(ej på tomgång) och hoppade fram från 0 km/h. Helt orkeslös.. Det var inga konstigheter att växla/koppla. Sedan släppte det efter ca 200 meter och den gick klockrent i ett par veckor fram tills idag.

Startade bilen på morgonen, inget konstigt och fin o jämn tomgång, la i växel och skulle köra men då bara hoppade den fram och växelspaken bara slog i sidled. Stannade till och det fortsatte även på tomgång, hela bilen gungade och spaken slog i sidled. Efter några sekunder dog den och sen startade den ej igen... Hann ej försöka något mer då jag var påväg till jobbet.. Kändes typ som en fastsvetsad hantel på svänghjulet!

Har någon en idé om vad det kan vara? Kan ju utesluta allt som har med hjulen att göra då problemet var lika illa vid stillastående.

Det konstiga är att det bara har blivit så över natten. Ej direkt vid uppstart, bara precis när jag skulle köra iväg.

Mvh J


736 Inlägg
14 februari 2019
#2
Inte så att den gick på tre cylindrar då? Då blir det en annan ton i motorgången och bilen blir ganska orkeslös. Isåfall skulle jag se över tänddelar som rotor, fördelarlock samt tändkablar och tändstift. Inte sällan dessa för hänga med 20+ år i gamla volvos...


92 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#3
Jag misstänker också tändningen nu när jag hunnit vakna till lite.. Ska ta en titt sen. Känns som det är det mest logiska. Samtidigt borde väl problemet vara konstant ifall det hade varit en tändkabel eller liknande som givit upp? Den har funkat bra sedan sist, och detta kom bara över natten?? men tack för svar!


736 Inlägg
14 februari 2019
#4
Nja det beror ju på många faktorer, är det fuktigare ute, kanske du tappar gnista vid belastning. Problem med slitna tänddelar kommer ofta sporadiskt smygande.


6 217 Inlägg
14 februari 2019
#5
Hej!
Antagligen flera orsaker!
1.När bytte du fördelare och rotor sist?
2. Byt motor och växellådsbussningar (gummi) om du aldrig har bytt dem.
3. Byt tändstift om du aldrig har gjort det (bör byts men 3000-4000mil intervall).
4. Byt luft och oljefilter om du inte har bytt det senste året.


4 489 Inlägg
14 februari 2019
#6
Kuddarna har inget med att göra att bilen troligen går på 3 cyl bara..

4 489 Inlägg
14 februari 2019
#8
Skakar för att den går på tre...

6 217 Inlägg
15 februari 2019
#9
Och kanske för att motor och växellådskuddar är slitna!
Så var det på min Audi 100 Avant -89:a . Bytte de två växelådsinfästningarna och märkte en tydlig minskning av motorvibrationerna (som tidigare även varit minimala).


Forummoderator
18 132 Inlägg
15 februari 2019
#10
Vilken motor? Fanns 230K då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 februari 2019
#11
Dåliga motorkuddar kan väl iofs göra så bilen går ryckigt, men det är ju inte direkt det, den här går ju på tre.
Tändstift, kablar, tändningsstyrning. Sliten fördelaraxel har jag också haft, det var spännande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

92 Inlägg
16 februari 2019
Trådstartare
#12
Hej!

Tack för alla svar. Pillade lite idag och såg då att det finns gnista på alla tändstift, bilen startar ej med startgas ändå vilket är konstigt..

Kan det vara så att det är ett elfel även om det är gnista på alla stift? Kanske är för svag gnista eller något annat som gör att den inte tänder? Är sååå kass på fordonsel.. hjälp!

Släpp motorkuddarna, dem är ok och dem gör inte så bilen inte startar wink


Forummoderator
18 132 Inlägg
16 februari 2019
#13
Jackiechan skrev:
Hej!

Tack för alla svar. Pillade lite idag och såg då att det finns gnista på alla tändstift, bilen startar ej med startgas ändå vilket är konstigt..

Kan det vara så att det är ett elfel även om det är gnista på alla stift? Kanske är för svag gnista eller något annat som gör att den inte tänder? Är sååå kass på fordonsel.. hjälp!

Släpp motorkuddarna, dem är ok och dem gör inte så bilen inte startar wink

Vilken maskin sitter i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

92 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#14
B230f smile


92 Inlägg
17 februari 2019
Trådstartare
#16
Dem var väl inte de starkaste, men borde ändå gå igång lite på startgas tycker man..


6 217 Inlägg
17 februari 2019
#17
Och du har blåvit gnista på samtliga Bosch eller NGK stift?



Sök