Om vi tar den första diagnosen som TS lämnade.
"I friläge låter det mindre."
Alltså en lyftare låter inte mer för att motorn belastas! Inte ens spridare.
Däremot låter lager och ibland kolvar, kolvbult o s v, med för stort slitage och annat mer vid belastning.
En anledning till slitage är givetvis hur man skött oljebyten och att det aldrig varit för lite med olja. Inte så bra enligt TS
Har oljevarningen lyst/larmat någon gång under körning?
Det första som tar stryk då är vev- eller ramlager, eftersom det även normalt är stor belastning på dessa.
Skulle öven kunna vara ett motorfäste/motorkudde som lossnat eller gått sönder. Märks främst vid belastning.
Märker du om någon drar handbromsen och lägger i växeln, släpper lite på kopplingen, typ hitta dragläge, då får inte motorn vrida sig speciellt mycket.
Än en gång. Ställ frågor på Clubrenaultsverige.Com, eller leta på deras forum. 1000-tals specifika Renault frågor o svar.
Tips... Köper filter och rekommenderad olja 15 liter åt gången på Autofrance. Ca 80 kr litern för helsyntet. Enhetsfrakt upp till 15 kg.
F ö, var det kul att lyfta på ventilkåpan?
Blev du något klokare av detta?
.
Senast redigerat av Meaganeowner (11 april 2020)