4387
Sök

Motorn har rasat, tokpriser på mekonomen?

16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#1
Tja jag har en volvo s40N 2.4 2007 som mekonomen menar att motorn rasat.

Som jag förstår det har drivremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen vilket fått ventiler att slå i kolvarna så det är bara att byta motor eller skrota. En ny motor vill de ha 6000 för och inklusive jobb drygt 35000>40000 med nya servicedelar.

Måste fråga om det verkligen är rimligt detta pris?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 september 2020
#2
Jag vill undvika frågan med att säga såhär: Är det inte bättre att lägga dom pengarna på en annan bil ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 062 Inlägg
2 september 2020
#3
40.000kr för motorbyte inklusive en begagnad motor och nya slitdelar som remmar och olja är förmodligen inget dåligt pris. Det är ganska många timmar vi pratar om, och så måste de ju lämna någon form av garanti på jobbet. Om sedan bilen är värt det är en annan fråga.

16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#4
Jo, har väl bara haft dåliga erfarenheter med verkstäder genom åren med denna bil och vill väl bara veta om jag blir blåst när de presenterar detta pris som jag kan tycka vore mycket mindre.

Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..

16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
40.000kr för motorbyte inklusive en begagnad motor och nya slitdelar som remmar och olja är förmodligen inget dåligt pris. Det är ganska många timmar vi pratar om, och så måste de ju lämna någon form av garanti på jobbet. Om sedan bilen är värt det är en annan fråga.

Hur många timmar kan det ta?

6 062 Inlägg
2 september 2020
#6
Def_McDoe skrev:
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..

Förstår det. Idiotisk konstruktion där fläktremmen kan hamna i kamremmen om den går av.

Jag vet inte hur många timmar det kan ta med motorbyte. Någonstans mellan 10-20? Egentligen är den begagnade motorn förvånadsvärt billig och arbetskostnaden oproportionerligt dyr. 40k för motorbyte kanske är normalt, men kostnaderna är konstigt uppdelade.

5 119 Inlägg
2 september 2020
#7
Skulle tro att ca 20 timmar i jobb är ganska bra räknat. Inte bara motorbytet som tar tid.
Först ska motorn ur, sen ska alla tillbehör flyttas över så som ac pump, generator osv.
Sen byte av kamrem och annan service.
Brukar även bli byte av olja i växellådan.
Tömning fyllning av AC.
Provkörning på någon mil, när jag utfört motorbyten så kör jag ca 3-4 mil efteråt.
Hjulupphängning bör göras om framvagnen/framvagnsbalk var ner osv.

Mycket jobb och tid kostar pengar tyvärr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

452 Inlägg
2 september 2020
#8
De borde väl kunna presentera prisförslaget på papper så vi/du kan se vad de vill ha betalt för! Skulle gissa på att det är reservdelar för ett gäng sköna tusenlappar förutom motorn,

Men presentera gärna ett komplett kostnadsförslag! Då kan vi mer förstå vad de vill ha betalt för!

Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
2 september 2020
#9
Har du tur kan man bara laga eller byta toppen på motorn, allt går att fixa till, köpte en v70 2011 som en vevstake var borta på motorn gick på 6000 kr och bytte gjorde jag själv till och från på 10 dagar, väntade på delar i några av dom dagarna.


16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#10
Tack för svar!

mb_pucken: tack nu förstår jag hur stort jobb det är

Myhran: jag fick pris över telefon, nått jag kunde bett dom maila över kanske

volvoqq: I mitt huvud kan ja se mig själv stå där å byta delar trots att jag aldrig meckat mer än på service nivå. önskar man hade en vän som kunde sånt där och att man hade ett större garage med el.

16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#11
Utmarks-Loke skrev:
Def_McDoe skrev:
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..

Förstår det. Idiotisk konstruktion där fläktremmen kan hamna i kamremmen om den går av.

https://www.nyteknik.se/fordon/varnar-f … on-6947608

roll

6 062 Inlägg
2 september 2020
#12
Def_McDoe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Def_McDoe skrev:
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..

Förstår det. Idiotisk konstruktion där fläktremmen kan hamna i kamremmen om den går av.

https://www.nyteknik.se/fordon/varnar-f … on-6947608

roll

Se där ja. Jag hade ett svagt minne av att jag hört talas om problemet förr.

1 798 Inlägg
2 september 2020
#13
Byte av motor på framhjulsdrivna Volvos brukar ligga kring 8-9h och då ingår det som regel att flytta över de delar som krävs. Brukar vara samma tidsåtgång oavsett om man väljer att ta motorn nedåt eller uppåt, bara olika förfaranden.
Ny kamremssats t ex monteras snabbt med motorn utanför bilen, likaså vissa servicedelar.
AC-pumpen brukar gå att lägga till sidan, så det systemet behöver man inte röra.
Man bör ställa in hjulvinklarna efteråt eftersom man måste lossa delar i framvagnen.

35-40k är alldeles för mycket, hälften är mer rimligt!


Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
2 september 2020
#14
Def_McDoe skrev:
Tack för svar!

mb_pucken: tack nu förstår jag hur stort jobb det är

Myhran: jag fick pris över telefon, nått jag kunde bett dom maila över kanske

volvoqq: I mitt huvud kan ja se mig själv stå där å byta delar trots att jag aldrig meckat mer än på service nivå. önskar man hade en vän som kunde sånt där och att man hade ett större garage med el.

För bilen är väll nästan inte värd dom pengarna Mekonomen vill ha?


16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#15
Hilmer skrev:
Byte av motor på framhjulsdrivna Volvos brukar ligga kring 8-9h och då ingår det som regel att flytta över de delar som krävs. Brukar vara samma tidsåtgång oavsett om man väljer att ta motorn nedåt eller uppåt, bara olika förfaranden.
Ny kamremssats t ex monteras snabbt med motorn utanför bilen, likaså vissa servicedelar.
AC-pumpen brukar gå att lägga till sidan, så det systemet behöver man inte röra.
Man bör ställa in hjulvinklarna efteråt eftersom man måste lossa delar i framvagnen.

35-40k är alldeles för mycket, hälften är mer rimligt!

Ja det är det jag tänker.. Känner du till nån bra verkstad i stockholm? tongue

16 Inlägg
2 september 2020
Trådstartare
#16
volvoqq skrev:
För bilen är väll nästan inte värd dom pengarna Mekonomen vill ha?

en internetvärdering gav mig 25000 som svar så.. Nej, det är inte värt det. Roligt regnummer har den iaf tongue

vad kan man få om man säljer den i nuvarande skick tror du?

7 441 Inlägg
3 september 2020
#17
Enligt www.bilpriser.se är en Volvo S40 2.4 2007 värd 10.500:- - 16.000:-.
Således en MYCKET dålig affär att kosta på en beg motor inkl arbete.
Som rep-/reservdelsobjekt 1.000:- - 5.000:-.

4 822 Inlägg
3 september 2020
#18
Def_McDoe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Def_McDoe skrev:
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..

Förstår det. Idiotisk konstruktion där fläktremmen kan hamna i kamremmen om den går av.

https://www.nyteknik.se/fordon/varnar-f … on-6947608

roll

den motorn som sitter i din bil har ingenting med motor i artikeln att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 705 Inlägg
3 september 2020
#19
Enklaste sättet är väl att kolla med några fler verkstäder vad dom skulle ta för pris och sen jämföra. Det brukar alltid vara någon som sticker ut både neråt och uppåt, men man får ganska snabbt fram ett snittpris som visar ungefär vad det borde kosta.



Sök