Tja jag har en volvo s40N 2.4 2007 som mekonomen menar att motorn rasat.
Som jag förstår det har drivremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen vilket fått ventiler att slå i kolvarna så det är bara att byta motor eller skrota. En ny motor vill de ha 6000 för och inklusive jobb drygt 35000>40000 med nya servicedelar.
Måste fråga om det verkligen är rimligt detta pris?
40.000kr för motorbyte inklusive en begagnad motor och nya slitdelar som remmar och olja är förmodligen inget dåligt pris. Det är ganska många timmar vi pratar om, och så måste de ju lämna någon form av garanti på jobbet. Om sedan bilen är värt det är en annan fråga.
Jo, har väl bara haft dåliga erfarenheter med verkstäder genom åren med denna bil och vill väl bara veta om jag blir blåst när de presenterar detta pris som jag kan tycka vore mycket mindre.
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..
40.000kr för motorbyte inklusive en begagnad motor och nya slitdelar som remmar och olja är förmodligen inget dåligt pris. Det är ganska många timmar vi pratar om, och så måste de ju lämna någon form av garanti på jobbet. Om sedan bilen är värt det är en annan fråga.
Bara tanken på att några sketna remmar typ dödat min bil gör mig sur..
Förstår det. Idiotisk konstruktion där fläktremmen kan hamna i kamremmen om den går av.
Jag vet inte hur många timmar det kan ta med motorbyte. Någonstans mellan 10-20? Egentligen är den begagnade motorn förvånadsvärt billig och arbetskostnaden oproportionerligt dyr. 40k för motorbyte kanske är normalt, men kostnaderna är konstigt uppdelade.
Skulle tro att ca 20 timmar i jobb är ganska bra räknat. Inte bara motorbytet som tar tid. Först ska motorn ur, sen ska alla tillbehör flyttas över så som ac pump, generator osv. Sen byte av kamrem och annan service. Brukar även bli byte av olja i växellådan. Tömning fyllning av AC. Provkörning på någon mil, när jag utfört motorbyten så kör jag ca 3-4 mil efteråt. Hjulupphängning bör göras om framvagnen/framvagnsbalk var ner osv.
De borde väl kunna presentera prisförslaget på papper så vi/du kan se vad de vill ha betalt för! Skulle gissa på att det är reservdelar för ett gäng sköna tusenlappar förutom motorn,
Men presentera gärna ett komplett kostnadsförslag! Då kan vi mer förstå vad de vill ha betalt för!
Har du tur kan man bara laga eller byta toppen på motorn, allt går att fixa till, köpte en v70 2011 som en vevstake var borta på motorn gick på 6000 kr och bytte gjorde jag själv till och från på 10 dagar, väntade på delar i några av dom dagarna.
mb_pucken: tack nu förstår jag hur stort jobb det är
Myhran: jag fick pris över telefon, nått jag kunde bett dom maila över kanske
volvoqq: I mitt huvud kan ja se mig själv stå där å byta delar trots att jag aldrig meckat mer än på service nivå. önskar man hade en vän som kunde sånt där och att man hade ett större garage med el.
Byte av motor på framhjulsdrivna Volvos brukar ligga kring 8-9h och då ingår det som regel att flytta över de delar som krävs. Brukar vara samma tidsåtgång oavsett om man väljer att ta motorn nedåt eller uppåt, bara olika förfaranden. Ny kamremssats t ex monteras snabbt med motorn utanför bilen, likaså vissa servicedelar. AC-pumpen brukar gå att lägga till sidan, så det systemet behöver man inte röra. Man bör ställa in hjulvinklarna efteråt eftersom man måste lossa delar i framvagnen.
35-40k är alldeles för mycket, hälften är mer rimligt!
mb_pucken: tack nu förstår jag hur stort jobb det är
Myhran: jag fick pris över telefon, nått jag kunde bett dom maila över kanske
volvoqq: I mitt huvud kan ja se mig själv stå där å byta delar trots att jag aldrig meckat mer än på service nivå. önskar man hade en vän som kunde sånt där och att man hade ett större garage med el.
För bilen är väll nästan inte värd dom pengarna Mekonomen vill ha?
Byte av motor på framhjulsdrivna Volvos brukar ligga kring 8-9h och då ingår det som regel att flytta över de delar som krävs. Brukar vara samma tidsåtgång oavsett om man väljer att ta motorn nedåt eller uppåt, bara olika förfaranden. Ny kamremssats t ex monteras snabbt med motorn utanför bilen, likaså vissa servicedelar. AC-pumpen brukar gå att lägga till sidan, så det systemet behöver man inte röra. Man bör ställa in hjulvinklarna efteråt eftersom man måste lossa delar i framvagnen.
35-40k är alldeles för mycket, hälften är mer rimligt!
Ja det är det jag tänker.. Känner du till nån bra verkstad i stockholm?
Enligt www.bilpriser.se är en Volvo S40 2.4 2007 värd 10.500:- - 16.000:-. Således en MYCKET dålig affär att kosta på en beg motor inkl arbete. Som rep-/reservdelsobjekt 1.000:- - 5.000:-.
Enklaste sättet är väl att kolla med några fler verkstäder vad dom skulle ta för pris och sen jämföra. Det brukar alltid vara någon som sticker ut både neråt och uppåt, men man får ganska snabbt fram ett snittpris som visar ungefär vad det borde kosta.