2282
Sök

Felkoder, kan jag gör något åt dem sj.?

117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#21
Dempen skrev:
Dabanek skrev:
Tjena!

Var inne på Perssons idag och gjorde en felkodsavläsning.

Fick fram 5 fel som var registrerade:

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt                    Den här felkoden betyder att första katen renar för dåligt, troligtvis hål i den. Så de e bara att byta den

12403           P3073          004
Bränslepump
Elektriskt fel i strömkretsen
sporadiskt

00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

00768           P0300          001
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt

00771           P0303          001
3:ans cylinder
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt


Känns som om detta kommer kosta mig skjortan. Ge all info ni kan ge. Om ni sj. råkat ut för det, vad det kostat eller vad man kan göra sj. m.m.

Känner mig helt lurad alltså 1 och en halv vecka sen jag köpte bilen . hmm

Hur går bilen? går den bra? eller misständer den?

Tjena!

Tack för svaret. Men vad betyder katen. Lampan tändes igen. Denna gång var det bara de 2 statiska som visa fel. Bilen har varit inne på felsökning hela dagen. De har misstänkt turboras. Men de är inte riktigt säkra på vad de kan vara.

All tips är bra! Ska tipsa dem om dessa.

Mvh. Daban

117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#22
SibbSon skrev:
Pipet du förklarar... låter det som att den visslar/viner?
På Turboagg som börjar ge med sig börjar dem vissla när dem e på sista versen.. men vid 6000mil kan ja inte tänka mig att den e slut om inte föregående ägare kört slut på bilen??

/Sibba

Okej, då är den säkert slut! För de kommer ett ljud förutom motorljudet som piper typ viner... alltså låter som ett fint ljud. Men de är defenitivt inte från motorn känns det som. Bilen vara inne på felsökning hela dagen idag och de misstänker turboras, men de vill testa att byta någon regulator eller vad de nu var.


Mvh. Daban

32 Inlägg
20 mars 2010
#23
Hmm, går den på longlife olja?
Kollat oljesilen (ner med oljetråget yikes ) och vad har du för fabrikat på oljefiltret?
Kör man med longlife (shortlife) oljan kan oljesilen klogga igen och en vissa oljefilter "ylar" när oljan passerar (på höga varv).

Vilka felkoder återkommer efter radering av samtliga?
Är batteriet nytt, laddar den runt 14V, har den gått tom för ström eller har du kopplat ur batteriet?


117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#24
mex77 skrev:
Hmm, går den på longlife olja?
Kollat oljesilen (ner med oljetråget yikes ) och vad har du för fabrikat på oljefiltret?
Kör man med longlife (shortlife) oljan kan oljesilen klogga igen och en vissa oljefilter "ylar" när oljan passerar (på höga varv).

Vilka felkoder återkommer efter radering av samtliga?
Är batteriet nytt, laddar den runt 14V, har den gått tom för ström eller har du kopplat ur batteriet?

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt


00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt



Dessa två felkoder återkommer. Vet ej riktigt vad för olja man bytt med. Men den är servad 3 ggr. på VW verkstad. Bilen går klockrent, förutom att den acc. som en åsna. 0-60 km/h på 7 sek. Vet ej, har sj. inte gjort några saker? Men har haft min Navi i ciggaret uttaget. Låtit den ladda där. Kanske kunnat påverka? Tändstiften är juh aldrig bytta heller. Kan de ha något med detta att göra? Möller bil ville testa att byta ut någon regulator eller vad de nu var något på r. Prylen gick på 500-600 spänn iallafall. Killen sa att han ville prova de innan ham börja ta av hela rubbet. Frågan är den om jag inte ska ta tbx. bilen om det inte löser sig? Lämna in den hos Mekonomen istället? Någon som är lite billigare.

Förresten kan jag fixa dessa grejer sj.? Som t.ex. kolla dumpventil på turbon om den gått sönder? Kolla katen om den gått sönder? Eller oljesilen?

P.S. Vid högre varv känns det som om varvräknare går skit sakta och bilen acc. väldigt sakta. Dessutom känns det nästan som om motorn ska sprängas. Den verkar ha det kämpigt vid varvtal över 4000-4500. D.S.


Mvh Daban

34 Inlägg
20 mars 2010
#25
SibbSon skrev:
Pipet du förklarar... låter det som att den visslar/viner?
På Turboagg som börjar ge med sig börjar dem vissla när dem e på sista versen.. men vid 6000mil kan ja inte tänka mig att den e slut om inte föregående ägare kört slut på bilen??

/Sibba

Så din turbo på din a3a viner inte när du får upp laddtrycket?


25 Inlägg
20 mars 2010
#26
Dabanek skrev:
Dempen skrev:
Dabanek skrev:
Tjena!

Var inne på Perssons idag och gjorde en felkodsavläsning.

Fick fram 5 fel som var registrerade:

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt                    Den här felkoden betyder att första katen renar för dåligt, troligtvis hål i den. Så de e bara att byta den

12403           P3073          004
Bränslepump
Elektriskt fel i strömkretsen
sporadiskt

00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

00768           P0300          001
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt

00771           P0303          001
3:ans cylinder
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt


Känns som om detta kommer kosta mig skjortan. Ge all info ni kan ge. Om ni sj. råkat ut för det, vad det kostat eller vad man kan göra sj. m.m.

Känner mig helt lurad alltså 1 och en halv vecka sen jag köpte bilen . hmm

Hur går bilen? går den bra? eller misständer den?

Tjena!

Tack för svaret. Men vad betyder katen. Lampan tändes igen. Denna gång var det bara de 2 statiska som visa fel. Bilen har varit inne på felsökning hela dagen. De har misstänkt turboras. Men de är inte riktigt säkra på vad de kan vara.

All tips är bra! Ska tipsa dem om dessa.

Mvh. Daban

Ja menar att Katalysatorn är trasig, bara att byta den. Den funkar inte som den ska göra.

Sen bör man kolla om du har något läckage på undertryck sidan, om någon vaccumslang e trasig. Om man har de så kan man få för lite laddtryck.

Sen e de inte något fel på den olja du har i bilen, helt orelevant just nu.

Återkom när du har bytt katalysator o kollat vaccumslangar

Ja e de bästa ja vet.....

117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#27
Dempen skrev:
Dabanek skrev:
Dempen skrev:

Hur går bilen? går den bra? eller misständer den?

Tjena!

Tack för svaret. Men vad betyder katen. Lampan tändes igen. Denna gång var det bara de 2 statiska som visa fel. Bilen har varit inne på felsökning hela dagen. De har misstänkt turboras. Men de är inte riktigt säkra på vad de kan vara.

All tips är bra! Ska tipsa dem om dessa.

Mvh. Daban

Ja menar att Katalysatorn är trasig, bara att byta den. Den funkar inte som den ska göra.

Sen bör man kolla om du har något läckage på undertryck sidan, om någon vaccumslang e trasig. Om man har de så kan man få för lite laddtryck.

Sen e de inte något fel på den olja du har i bilen, helt orelevant just nu.

Återkom när du har bytt katalysator o kollat vaccumslangar

Tjena!

Okej, fattar inte hur Möllerbil kan missa att katan är trasig. Men hur kollar jag enklast om den är det? Eller du är säker på att den är sönder?


Mvh. Daban

8 Inlägg
20 mars 2010
#28
Dabanek skrev:
Tjena!

Var inne på Perssons idag och gjorde en felkodsavläsning.

Fick fram 5 fel som var registrerade:

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt

12403           P3073          004
Bränslepump
Elektriskt fel i strömkretsen
sporadiskt

00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

00768           P0300          001
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt

00771           P0303          001
3:ans cylinder
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt


Känns som om detta kommer kosta mig skjortan. Ge all info ni kan ge. Om ni sj. råkat ut för det, vad det kostat eller vad man kan göra sj. m.m.

Känner mig helt lurad alltså 1 och en halv vecka sen jag köpte bilen . hmm

läste av mina felkoder igår å tror ja hade 3 utav dom du har..
00771, 00768 och 01056. va en tändspole som hade gått sönder.
bytte den och provkörde. under provkörningen gick nr 2 sönder.
bytta den och tänkte att nu går de inte sönder mer.
men bara nån mil senare så gick 3e sönder..
så ja passade på att byta den 4e medans ja höll på. (:

verkar som tändspolarna e rätt känsliga och inte ett allt för ovanligt fel.

8 Inlägg
20 mars 2010
#29
Dabanek skrev:
eXe skrev:
Dom 2 "statiska" felkoderna går inte o radera, Kan tänka mig att de är den första lambdan som är dålig, (vanligt på golf). Den andra "laddtrycks felkoden" kan vara någon givare som har gett upp. Dom sporadiska kan du radera för o se ifall dom kommer tillbaka.

Vad tror du jag hamnar på om jag byter ut detta?

har lamdan pajjat så byter VAG den gratis om bilen är yngre än 6 år å gått under ett x000 mil enligt nån eu-betämmelse.. vet dock ej den exakta mil-gränsen.. (rätta mig om ja har fel)smile

117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#30
Swiden skrev:
Dabanek skrev:
eXe skrev:
Dom 2 "statiska" felkoderna går inte o radera, Kan tänka mig att de är den första lambdan som är dålig, (vanligt på golf). Den andra "laddtrycks felkoden" kan vara någon givare som har gett upp. Dom sporadiska kan du radera för o se ifall dom kommer tillbaka.

Vad tror du jag hamnar på om jag byter ut detta?

har lamdan pajjat så byter VAG den gratis om bilen är yngre än 6 år å gått under ett x000 mil enligt nån eu-betämmelse.. vet dock ej den exakta mil-gränsen.. (rätta mig om ja har fel)smile

Visste inte detta =S. Shysst om det nu skulle vara så. Vet egentligen inte vart jag ska börja. Vad är lättast, hjälp mig snälla haha. Får höra typ att jag ska kolla avlastningsventilen eller den elektroniska dumventilen då, hur enkelt gör man det? Tändspole hur enkelt gör jag det? Lamdan hur kollar jag enklast om den är paj? Hur ser jag om katen är paj? Eller är de lätt å byta. Måste börja någonstans lixom. Möller ville byta någon regulator på måndag detta kommer kosta mig över 2000 kr till så är redan upp i 3-4 tusen hos dem. Börjar känna att de får räcka. Måste nog försöka lite sj. de som går annars drar det iväg så de skriker om det. De vet lixom fortfarande vad det är för fel ens.


Skriv gärna om det är enkelt att byta de ni anser att jag ska byta? Och vad man ska lixom börja med? Är ganska händig, har även en gör-det-själv bok hemma som jag kan kolla igenom.


Mvh. Daban

117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#31
Dempen skrev:
Dabanek skrev:
Dempen skrev:

Hur går bilen? går den bra? eller misständer den?

Tjena!

Tack för svaret. Men vad betyder katen. Lampan tändes igen. Denna gång var det bara de 2 statiska som visa fel. Bilen har varit inne på felsökning hela dagen. De har misstänkt turboras. Men de är inte riktigt säkra på vad de kan vara.

All tips är bra! Ska tipsa dem om dessa.

Mvh. Daban

Ja menar att Katalysatorn är trasig, bara att byta den. Den funkar inte som den ska göra.

Sen bör man kolla om du har något läckage på undertryck sidan, om någon vaccumslang e trasig. Om man har de så kan man få för lite laddtryck.

Sen e de inte något fel på den olja du har i bilen, helt orelevant just nu.

Återkom när du har bytt katalysator o kollat vaccumslangar

Vet ej hur tydligt man ska kolla katen men jag hittade inga skador på den idag då jag lyfte bilen. Vad kan det annats vara då?


Mvh. Daban

32 Inlägg
20 mars 2010
#32
Plocka av slangen (som går från luftfiltret) till turbo och kolla så den inte glappar eller kanske den inte går runt yikes

Oljan har stor betydelse på turbomotorer... TOMTE...


117 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#33
mex77 skrev:
Plocka av slangen (som går från luftfiltret) till turbo och kolla så den inte glappar eller kanske den inte går runt yikes

Oljan har stor betydelse på turbomotorer... TOMTE...

Lite enkelt förklarat under här på bilden där M står för motor och frågetecknet för vart jag tror du menar att slangen sitter. Stämmer det? Glappar och går runt, ser jag eller märker jag detta som amatör meckare?


l-----------l
   ?  M
      M
       l
       l
     l
    l
  l l
l-----------l


Mvh. Daban

32 Inlägg
21 mars 2010
#34
Är den helt slut märker du det...
Kolla även så wastegaten är hel yikes


117 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#35
mex77 skrev:
Är den helt slut märker du det...
Kolla även så wastegaten är hel yikes

Till er allihopa!

Har hittat felet, katen var helt paj, kolsvart! Den skall bytas nu förhoppningsvis blir den bra efter detta!

Tack för all hjälp allihopa!!!

Återkommer senare med om bilen blivit helt bra senare!


Mvh. Daban

Golfen
128 Inlägg
11 juli 2010
#36
Dabanek skrev:
Dempen skrev:
Dabanek skrev:

Tjena!

Tack för svaret. Men vad betyder katen. Lampan tändes igen. Denna gång var det bara de 2 statiska som visa fel. Bilen har varit inne på felsökning hela dagen. De har misstänkt turboras. Men de är inte riktigt säkra på vad de kan vara.

All tips är bra! Ska tipsa dem om dessa.

Mvh. Daban

Ja menar att Katalysatorn är trasig, bara att byta den. Den funkar inte som den ska göra.

Sen bör man kolla om du har något läckage på undertryck sidan, om någon vaccumslang e trasig. Om man har de så kan man få för lite laddtryck.

Sen e de inte något fel på den olja du har i bilen, helt orelevant just nu.

Återkom när du har bytt katalysator o kollat vaccumslangar

Tjena!

Okej, fattar inte hur Möllerbil kan missa att katan är trasig. Men hur kollar jag enklast om den är det? Eller du är säker på att den är sönder?


Mvh. Daban

Tjena... Hoppar in här och frågar lite .. Var och felsökte min bil i dagarna och fick då upp en felkod. P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

Det ingen motorlampa som lyser men fick enbart för mig att jag skulle söka igenom bilen med en dator och då dök just den här felkoden upp är de någon på rak arm som vet exakt vad det betyder.. Fredrik på Bsr har inte tid att titta på bilen nu med tanke på att han är på semester. Släkte koden felkoden men de känns som den har dykt upp igen det konstiga är att motorlampan lyser inte och bilen går bra men inte så bra som den gör när man släcker felkoden. Ursäkta felstavningen precis avslutat en runda på krogen tongue

Mvh Dani

Köpte bilen helt orginal. Då mina planer är att den ska vara klar innan månaden är slut kan vara rätt svår men man ska alltid ge de en chans

2 Inlägg
12 februari 2021
#37
Jag har felkoder P0303 CYLINDER 3, FELTÄNDNING DETEKTERAD  P0410 LUFTINJEKTION I AVGASSYSTEMET (PULSAIR) P0410 SEKUNDÄRLUFTMATNINGSSYSTEM, FEL
2005 peagutte 307 2,0 
PG verkstan sa att leta efter säkring och se om den gått till luftpumpen, byt tändstift, första förfrågan innan jag nämnde koderna var spridarna, kanske lambdan. och eller stiften. koderna kommer tack vare att pumpen fallerar vid kallstart, till historien så var mitt batteri dåligt (55 amp fast det skall vara 62, lågt kallstartsvärde och fått använda kablar vid tre tillfällen, efter andra vändan med kablar dök polution failure felet upp för att sedan försvinna, nu är den tillbaka och har stannat kvar. Hällde i en flaska bensintillsats för rengöring av spridarna, ej rent ännu me vet ej hur länge man måste köra innan det verkar, eller om det verkar.
Ska kika stift, leta säkring, kika pump om den fallerat, den ordningen. Vet någon om den går att laga? på riktigt gmla bilar går ju allt att laga men.....
Hojt i hålet


Sök