33 volt i sidomarkeringslykta

sillkonserv24
2 februari 2022 · 8 Inlägg

Jag har en Volvo s40 - 03 med en sidomarkeringslykta som spökar. Märkte att den inte lös så bytte ut glödlampan (t10, 3 watt) och rengjorde kontakten men den fungerade ändå inte (antar att lamporna sprängs direkt?). Mätte med multimeter och den visar 33,3 volt i kontakten. Mätte i de fungerande sidomarkeringslyktorna och de visar runt 12. All annan elektronik och lampor fungerar på bilen så kan verkligen inte lista ut vad det här kan bero på. Är det någon som har en idé?

Tacksam för svar! // David

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
mb_pucken
2 februari 2022 · 5 090 Inlägg

sillkonserv24 skrev:
Jag har en Volvo s40 - 03 med en sidomarkeringslykta som spökar. Märkte att den inte lös så bytte ut glödlampan (t10, 3 watt) och rengjorde kontakten men den fungerade ändå inte (antar att lamporna sprängs direkt?). Mätte med multimeter och den visar 33,3 volt i kontakten. Mätte i de fungerande sidomarkeringslyktorna och de visar runt 12. All annan elektronik och lampor fungerar på bilen så kan verkligen inte lista ut vad det här kan bero på. Är det någon som har en idé?

Tacksam för svar! // David

Att få 33V i ett 12V system är i princip omöjligt. Säker att den inte visade 0.33V eller 33mV?
Skulle i vanliga fall tipsa om att byta batterier i multimeter men eftersom du får 12V i övriga så misstänker jag det andra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
2 februari 2022 · 10 315 Inlägg

Sannolikt 33,3 mV, som skrivet här ovan är det (i princip) omöjligt att "råka" få 33,3 V i ett 12V-system.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
3 februari 2022 · 2 909 Inlägg

sillkonserv24 skrev:
Jag har en Volvo s40 - 03 med en sidomarkeringslykta som spökar. Märkte att den inte lös så bytte ut glödlampan (t10, 3 watt) och rengjorde kontakten men den fungerade ändå inte (antar att lamporna sprängs direkt?). Mätte med multimeter och den visar 33,3 volt i kontakten. Mätte i de fungerande sidomarkeringslyktorna och de visar runt 12. All annan elektronik och lampor fungerar på bilen så kan verkligen inte lista ut vad det här kan bero på. Är det någon som har en idé?

Tacksam för svar! // David

Du mätte inte med multimetern i fel läge?
3.33v skulle vara helt rimligt, eftersom det ofta läggs en låg spänning som glödlampskoll tills shunten känner av belastningen av glödlampan och ger full spänning.

En S40 2003 är ganska analog och har mig veterligen inget som kan höja spänningen så.
Ballaster till xenonljus = ja, men något är väldigt fel om den ger ut högspänning i övriga systemet.  Och bara till EN sidomarkering. Nepp.

Och tändspolarna då förstås..

Det ska vara nått eftetmonterat elände då, i så fall.

torpis Forummoderator
3 februari 2022 · 10 576 Inlägg

Mossan1 skrev:
Och tändspolarna då förstås..

Det ska vara nått eftetmonterat elände då, i så fall.

Ja, helt rätt. Tändspolarna går inte via sidomarkeringarna från fabrik smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
sillkonserv24
3 februari 2022 · 8 Inlägg

mb_pucken skrev:
Att få 33V i ett 12V system är i princip omöjligt. Säker att den inte visade 0.33V eller 33mV?
Skulle i vanliga fall tipsa om att byta batterier i multimeter men eftersom du får 12V i övriga så misstänker jag det andra.

Brådhis skrev:
Sannolikt 33,3 mV, som skrivet här ovan är det (i princip) omöjligt att "råka" få 33,3 V i ett 12V-system.

Mossan1 skrev:
Du mätte inte med multimetern i fel läge?
3.33v skulle vara helt rimligt, eftersom det ofta läggs en låg spänning som glödlampskoll tills shunten känner av belastningen av glödlampan och ger full spänning.

Herregud va klantigt av mig, ni har helt rätt! Hade missat att multimetern visar när volt när den mäter växelström och milivolt när den mäter likström. Kollade igen idag och den visar såklart 033,3 mv vilket är otroligt lågt istället.... Märkte att dimljus höger fram inte funkar heller och det är just de två som grenar ut från samma kabel så antagligen något fel där. Verkar inte vara helt lätt att komma åt bara.

Tack för svar! big_smile

Saab 9-5 2,0t - 01
Saab 900 2,0 -86
Mossan1
3 februari 2022 · 2 909 Inlägg

torpis skrev:

Mossan1 skrev:
Och tändspolarna då förstås..

Det ska vara nått eftetmonterat elände då, i så fall.

Ja, helt rätt. Tändspolarna går inte via sidomarkeringarna från fabrik smile

Haha, syftningsfel av mig.

Menade bara att tändspolarna tillhör dom få saker i bilen som faktiskt kan höja spänningen.
Inte att nån dummer satt sådana till ljuset..
Eftermontering syftade mer till ej orginal Xenon, 230v omvandlare eller liknande.
Otydligt, jag vet jag vet..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang