Dålig bromsverkan efter byte

jonashenriksson
24 augusti 2022 · 5 Inlägg

Volvo V70 2008 flexifuel

Bytt bromsbelägg på bakaxeln(båda sidor).
Elektronisk parkeringsbroms, använde EJ dator.

Den ena sidan hade kolven åkt hela vägen ut(inte lossnat helt alltså) Lyckades knacka/trycka tillbaka den så att jag fick i nya belägg tillslut. Använde lite våld, var bära eller brista.
Andra sidan tryckte jag tillbaka kolven(halvvägs ut) med ett bromskolvsverktyg.
Båda sidor bytta alltså och så långt kändes allt ok.

Kollade en film hur man kalibrerar bromsarna manuellt med pedalen. Pumpa fotbromsen, lägg i handbroms, pumpa, lägg ur handbroms, pumpa och så vidare. Bilen igång.

Bromsen kändes då något stum som den ska men vid körning är den ”slapp”, efter bara några inbromsningar går den trycka i botten och minimal bromsverkan.

Gör om pumpproceduren igen och känns samma men försvinner igen.

Har både under arbetet och nu efter kollat bromsvätskenivån som hela tiden varit på max.
På ena sidan kunde jag inte trycka tillbaka kolven först(var innan jag köpte verktyget), testade då att släppa på bulten lite varpå lite vätska droppade ut. Nippeln har jag inte öppnat. Var någon som sa att olja kunde vara i vägen.

Någon med tips?

Bonnpojken
24 augusti 2022 · 185 Inlägg

jonashenriksson skrev:
Volvo V70 2008 flexifuel

Bytt bromsbelägg på bakaxeln(båda sidor).
Elektronisk parkeringsbroms, använde EJ dator.

Den ena sidan hade kolven åkt hela vägen ut(inte lossnat helt alltså) Lyckades knacka/trycka tillbaka den så att jag fick i nya belägg tillslut. Använde lite våld, var bära eller brista.
Andra sidan tryckte jag tillbaka kolven(halvvägs ut) med ett bromskolvsverktyg.
Båda sidor bytta alltså och så långt kändes allt ok.

Kollade en film hur man kalibrerar bromsarna manuellt med pedalen. Pumpa fotbromsen, lägg i handbroms, pumpa, lägg ur handbroms, pumpa och så vidare. Bilen igång.

Bromsen kändes då något stum som den ska men vid körning är den ”slapp”, efter bara några inbromsningar går den trycka i botten och minimal bromsverkan.

Gör om pumpproceduren igen och känns samma men försvinner igen.

Har både under arbetet och nu efter kollat bromsvätskenivån som hela tiden varit på max.
På ena sidan kunde jag inte trycka tillbaka kolven först(var innan jag köpte verktyget), testade då att släppa på bulten lite varpå lite vätska droppade ut. Nippeln har jag inte öppnat. Var någon som sa att olja kunde vara i vägen.

Någon med tips?

Har du provat lufta bromsarna?

jonashenriksson
24 augusti 2022 · 5 Inlägg

Nej, jag nämnde det för en bekant som var osäker på om det skulle hjälpa i det här läget. Men man får kanske börja där.
Behöver man alltid lufta alla fyra bromsar  eller räcker det med de jag hållit på med? 🤔

zzr94092
24 augusti 2022 · 4 412 Inlägg

Du måste lufta bromsen/bromsarna 
när det läckt ut bromsvätska,..
Du trampar/pumpar bara ut kolvarna med bromspedalen ,sedan kör du ut handbromsen och in igen så är det klart,om du har elhandbroms...

Bonnpojken
25 augusti 2022 · 185 Inlägg

jonashenriksson skrev:
Nej, jag nämnde det för en bekant som var osäker på om det skulle hjälpa i det här läget. Men man får kanske börja där.
Behöver man alltid lufta alla fyra bromsar  eller räcker det med de jag hållit på med? 🤔

Ska räcka att lufta de bromsarna du pillat med, är du osäker så lufta allihop smile

uhlin
25 augusti 2022 · 2 835 Inlägg

Som andra skrivit, du har luft i bromsoket. Lufta så löser det sig.

Det räcker med att du luftar det oket som bromsvätskan sipprade ut.

jonashenriksson
26 augusti 2022 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! 🙏
Fick hjälp idag att se över vad det kan vara och min polare hörde som ett pysande ljud när man trycker ner pedalen(bil avstängd). Han nämnde att det troligen är huvudbromscylindern som gett upp… några synpunkter där?

Xebers76
26 augusti 2022 · 2 284 Inlägg

det ska pysa, det är luft som sugs in i bromsservon igenom ett luftfilter inne i kupén

det slutar pysa om du bromsar ur allt vakuum, alternativt låter mindre.

jonashenriksson
27 augusti 2022 · 5 Inlägg

Jo men det konstiga är att när bilen är igång hörs ett pysande ljud inne i kupén, typ som en vanlig madrasspump.
Men när bilen är avstängd hörs det inte från kupén men däremot gör man det i motorrummet vid huvudbromscylindern. 🤔

zzr94092
27 augusti 2022 · 4 412 Inlägg

Gör som jag har skrivit tidigare till dig! Har du gjort det?

jonashenriksson
27 augusti 2022 · 5 Inlägg

Nej inte hunnit ännu…
Men du menar att jag luftar den bromsen som jag öppnade bromsvätskan på och efter jag gjort det gör jag som du skriver med pedalen?

1. Lufta

2. Du trampar/pumpar bara ut kolvarna med bromspedalen ,sedan kör du ut handbromsen och in igen så är det klart

zzr94092
27 augusti 2022 · 4 412 Inlägg

Ja..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang