Hjälper en vän som kör en Peugeot 308 SW, osäker på årsmodell men typ 2008. Gått ca 18000 mil ish.
När hon var ute och körde så dog bilen när de körde över ett gupp. Hon är osäker på om hon hade kopplingen nere eller inte när bilen dog. När de sedan försökte starta bilen igen så spinner bara startmotorn utan att något händer. Bifogar video på hur det låter när man försöker starta bilen.
Några tips på vad som kan vara fel? Känns märkligt att startmotorn skulle vara boven då bilen dog under färd, men varför har den börjat spinna helt plötsligt?
Den låter ju ännu värre än komplös. Börja med att kolla om remskivorna snurrar när man försöker starta, det låter nästan som om startmotorn inte skjuter fram drevet utan bara snurrar för sig själv
Den låter ju ännu värre än komplös. Börja med att kolla om remskivorna snurrar när man försöker starta, det låter nästan som om startmotorn inte skjuter fram drevet utan bara snurrar för sig själv
Tyckte den lät lite väl komplös jag med, men vore det startmotorn som inte skjuter ut drevet borde den inte stannat. Detta låter som generalhaveri tyvärr. Så gissar denna hamnar på skroten.
Kolla om generator, vattenpump och sånt snurrar när du kör starten. Om det inte snurrar något så är det sannolikt startmotorn som är kass. Men det skulle inte förklara varför motorn dog. 🤔
Kolla om generator, vattenpump och sånt snurrar när du kör starten. Om det inte snurrar något så är det sannolikt startmotorn som är kass. Men det skulle inte förklara varför motorn dog. 🤔
Det är kamremmen som gjort sitt och det förklarar varför motorn dog. Helt 100 faktiskt.
Den verkar helt komplös. Så kamremmen som gått av. Dyrt, dyrt dyrt. Motorbyte som gäller, eller åtminstone topplock.
Lossa på kamremsskyddet och kolla remmen.
Utmarks-Loke skrev:
Den låter ju ännu värre än komplös. Börja med att kolla om remskivorna snurrar när man försöker starta, det låter nästan som om startmotorn inte skjuter fram drevet utan bara snurrar för sig själv
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Den låter ju ännu värre än komplös. Börja med att kolla om remskivorna snurrar när man försöker starta, det låter nästan som om startmotorn inte skjuter fram drevet utan bara snurrar för sig själv
Tyckte den lät lite väl komplös jag med, men vore det startmotorn som inte skjuter ut drevet borde den inte stannat. Detta låter som generalhaveri tyvärr. Så gissar denna hamnar på skroten.
Brådhis skrev:
Tveklöst kamremmen som gått. Dom låter precis sådär då.
uhlin skrev:
Skitungen skrev:
Kolla om generator, vattenpump och sånt snurrar när du kör starten. Om det inte snurrar något så är det sannolikt startmotorn som är kass. Men det skulle inte förklara varför motorn dog. 🤔
Det är kamremmen som gjort sitt och det förklarar varför motorn dog. Helt 100 faktiskt.
Mycket tacksam för er hjälp. Ni verkar kunna er sak och vid lite googlande låter bilen väldigt lik andra bilar där kamremmen brustit. Är det lönt att laga? Vad hamnar notan på? Bilen är värd max 30000 en bra dag, men rätt nyligen lagad så lite surt att skrota den.
Du får kolla med en verkstad, men det blir inte billigt. Lär vara ventilsallad i motorn så det är en hel del arbete. Däremot kan det vara värt att reparera även om det hamnar runt bilens värde, eftersom man då vet vad man har jämfört med att köpa en annan bil som kan vara "grisen i säcken" med alla möjliga dolda fel om man har otur. Kanske inte värt att laga för att sälja, men om man gillar bilen och den är i bra skick i övrigt så kan det ändå vara "rätt" beslut. Det är dock helt upp till ägaren.
Troligare är det mer ekonomiskt att byta till en annan motor. Dock är den motorn okänd, men, det är nuvarande också. Hur skadad är den utöver ventilerna? Repad cyl, böjd vevstake,.....Det vet man inte.
Hmm, rasad kamrem o ventilsallad på en Fransk bil. Andrahandsvärdet på denna bil är noll. Kan du skruva, eller känner nån som kan o hittar en topp så kan du säkert få ihop skiten för 6k. Men då pratar vi bara material... - så gäller att hitta nån dåre som gör jobbet gratis eller bara gillar att skruva.