Jag har haft nästan precis samma fel på en Audi. Varningsblinkers fungerade men inte de andra. De blinkade ibland snabbt, ibland inte alls. Bilen var visserligen från -74 men det är samma relä på VW -92. Sedan kanske de började ändras på men jag kollade det då för att se om man kunde byta mot ett nyare och det gick.
Tips 1: Byt INTE relä till ett pirat. Gå till skroten, köp ett begagnat till rätt bil och kolla artikelnummer på det gamla relät (det ligger ofta typ 500 st i en låda vid receptionen/kassan). Jag ersatte med tre olika ersättningsrelän och inget fungerade som det skulle utom original.
Tips 2: En lampa som sitter löst och glappar kan ge liknande fel. Det hade jag också på den gamla bilen. Kila i lampan ordentligt och blinkersen gick. Om en lampa är ur är motståndet över relät för litet. Därför slår det av och på snabbare. Varningsblinkers belastar över större del av kretsen kan jag tro. Det är därför det fungerar.
Tips 3: Dålig jordning kan ge konstiga problem med blinkers. Kolla det men det är svårare att kolla överallt.
Tips 4: Om inget av detta fungerar kan man alltid byta ut säkringsboxen (gjorde jag OCKSÅ på den gamla bilen). Det är bara att plocka ur en skrotad bil och gå till en bilelfirma så sätter de i en "nygammal" box. Det fungerar ofta för ev. brända kretsar eller när man inte kan hitta felet via kabelbrott etc.
Jag kan tillägga att det där med spaken och kolla kretsar runt ratten gjordes också men det verkade ok. Självklart kan felet ligga där men jag tror det är längre fram i kretsen. Men just att varningsblinkers fungerar är inte en garanti för att det är spaken som spökar menar jag.
/Dextre
Senast redigerat av Dextre (24 september 2009)