KÖPRÅD. Pendlarbil låg budget.

skoobi
29 september 2023 · 2 Inlägg

Uppdatering1: kan tänka mig manuellt men automat är önskat pga skönt.
Kan även gå upp en prisklass med Max 30000kr smile

Tjena, är i behov av en pendlarbil då jag snart tar körkort och är trött på kollektivtrafiken. Jobbet ligger 2mil bort men sparar ca 30-40min med bil jämfört med kollektiv pga flera byten. Kommer inte vara någon stadskörning.

Har en budget på Max 20 000.
Det jag önskar är en bensinare,automat (vet att dem drar mer) och helst en sedan av märke Volvo, Saab, merca eller BMW. Behöver inte vara värsta racerbilen men en omkörning får den gärna klara.

Vad ska jag leta efter? Vill helst slippa massa motorras o krångliga problem, men är det små saker som man själv fixar över en dag är inget problem. Vilka växellådor eller motorer ska man passa sig för och vilka är kanon?

Är ganska amatör när det gäller bilar, gillar dem men kan inte mycket om motorer osv.
Tacksam för hjälp. smile

Senast redigerat av skoobi (29 september 2023)

Utmarks-Loke
29 september 2023 · 5 884 Inlägg

I den prisklassen bör man akta sig för automater, för det var oftast länge sedan de fick någon omvårdnad

zemet
29 september 2023 · 4 049 Inlägg

I den prisklassen köper du nog bara problem om du inte kan skruva med bilen själv.

Jag vet ingen bilmodell som man kan säga är "bra" i den prisklassen.

Vad har du för månadsbudget för bilen? Det kan vara mer intressant än inköpspris i den prisklassen.

Du kan glömma BMW och Merca direkt. Möjligtvis hittar du någon fin Saab eller en okej S/V40 för dom pengarna.

Vill du ha något pålitligt och billigt kan eventuellt en Nissan micra vara att titta på.

Någon gammal Atos som någon gubbe ägt kan kanske också vara nåt.

Men som sagt, bilarna kostar såpass lite av en anledning och det är att du troligen är sista ägaren på dom innan skroten.

Senast redigerat av zemet (29 september 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
skoobi
29 september 2023 · 2 Inlägg

zemet skrev:
I den prisklassen köper du nog bara problem om du inte kan skruva med bilen själv.

Jag vet ingen bilmodell som man kan säga är "bra" i den prisklassen.

Vad har du för månadsbudget för bilen? Det kan vara mer intressant än inköpspris i den prisklassen.

Du kan glömma BMW och Merca direkt. Möjligtvis hittar du någon fin Saab eller en okej S/V40 för dom pengarna.

Vill du ha något pålitligt och billigt kan eventuellt en Nissan micra vara att titta på.

Någon gammal Atos som någon gubbe ägt kan kanske också vara nåt.

Men som sagt, bilarna kostar såpass lite av en anledning och det är att du troligen är sista ägaren på dom innan skroten.

Hur ser det ut om man skulle ta en manuell istället, samma prisklass? Kan självklart spara undan lite och gå upp mot 25-30000 men skulle helst ha den innan vintern när spårvagnar och tåg börjar krångla 😅

Brådhis * Voff voff *
29 september 2023 · 10 307 Inlägg

Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107...? Se upp för rosten under bara!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2023 · 13 784 Inlägg

easy   Seat Arosa..      om dom skulle gå sönder är reservdelarna äkligt billiga..  samma delar som en golf mk2 polo 6n osv

bästa bilarna jag ägt..
dessutom tystare och mer välbyggda än aygo från 2011 smile  toppfart 160+- 10km/h

har ägt 5st totalt har en kvar just nu.
man kan lätt och ledigt ligga i 120 utan problem.  efter 140 är dom lite jobbiga men tittar man inte på mätaren så ligger man 130-140 på motorvägen utan att ens reflektera hur fort man kör.
varvar inte speciellt mycket i 90-110

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
29 september 2023 · 1 394 Inlägg

Hyundai i30, jag hade en sådan diesel automat och den funkade bra. Du kan hitta en sådan för ungefär de pengarna.
Fördelen att det är en ganska modern bil ,med klimatanlägginng, elhissar servo c-lås och dubbla airbag. Men inte så dyr att äga eller att laga.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2023 · 17 562 Inlägg

Köpte en Suzuki Swift till frun (nyare) men hon är mycket nöjd. Ta en koll!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2023 · 13 784 Inlägg

KSI-Garage skrev:
Hyundai i30, jag hade en sådan diesel automat och den funkade bra. Du kan hitta en sådan för ungefär de pengarna.
Fördelen att det är en ganska modern bil ,med klimatanlägginng, elhissar servo c-lås och dubbla airbag. Men inte så dyr att äga eller att laga.

som sagt fullt med lyx som kommer gå sönder.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
kmx
30 september 2023 · 35 Inlägg

Kanske haft tur, men jag har en Peugeot 207 -08.
Du ska nog inte vara för ivrig på omkörningar, men växlar man mycket och ligger på så går det absolut. Jag har 88hk-motorn

Köpte min för drygt två år sen och sen har startat varje dag, sommar som vinter.
Varit lite bromsar och en spindelled. Thats it.

Den fick jag värderad till 30k nyligen, men väljer du en med mer mil kan du nog komma under 20k. De är inte så dyra, min har bara gått 7k, därav att den ligger högre

Om du gillar att tanka så finns ju alltid Volvo 740/940. De drar bensin, men är enkla att laga när det blir något och hittar du någon som inte är ungdomskörd så har du bil länge.
Har haft bilar som gått 50k och ännu mer som inte varit något skönt alls än de som bara går 20k
Köp absolut inte den med b230k motor annars är alla lika bra

Lycka till i jakten

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang