catlady skrev:
Kanske testade i neutral också minns inte. Höll på länge iaf. Men är rätt säker den rullar bak då trots handbromsen! Därför jag la i ettan för den rullar annars
Så här är det:
Med växeI i (oavsett vilken växel) måste det vara friläge för att kunna stå stilla med motor igång och kopplingen uppsläppt.
För att kunna stå stilla med motor igång och växel I måste den vara frikopplad transmissionen. Det medelst kopplingspedalen.
Med motor av, gör växel i och kopplingen uppe att motorns tröghet gör det svårare för bilen att rulla. Ju lägre växel desto trögare. Ett komplement till handbromsen och på relativt plan mark tillräckligt för att bilen ska stå stilla.
En automatväxlad bil har läge P där den helt blockerar transmissionen.
Även den ett komplement till handbromsen, med samma premisser som manuell med växel i.
Man kan alltså inte lämna förarsätet med växel I med motorn igång
Med manuell växel blir det antingen motorstopp, eller, så rymmer bilen iväg okontrollerat. = farligt.
Lämna heller ALDRIG förarsätet med en automatväxlad bil i D eller R. Då sticker den själv okontrollerat. Det farliga med just en automat är att tex motlut eller autoavstängd motor kan ge en fördröjning så den kommer en bit innan det upptäcks. Flera har blivit ihjälklämda av sin egen bil så mot tex husvägg.
En bil med motor igång lämnas ENDAST i friläge med handbroms i, eller om automat i läge P. Alt N med handbroms I.