BMW E39 M54B25 motor

Ninhow
19 maj · 11 Inlägg

Hej!

Jag har börjat märka ett lätt rasslande ljud från motorn, som kommer och går på ett märkligt sätt. Jag misstänker att det kan vara kamkedjan, men ville fråga här innan jag börjar ta isär allt.

Ljudet uppstår ofta när bilen inte har varit igång länge och minskar lite efter en stund. Jag märker det mest vid låg växel runt 2000 rpm, särskilt när jag gasar lite försiktigt. Det kan vara så att jag inte hör så bra på grund av ljuddämparen. Ljudet är mest påtagligt när jag släpper gasen och varvtalet ligger mellan 1500 och 2500 rpm.

Efter att ha gjort lite efterforskningar har jag några teorier om vad som kan vara fel. Svara gärna om jag är helt fel ute.

1 - Spännaren på vänster sida av motorn kanske inte fungerar ordentligt och spänner inte kedjan som den ska. Jag vet att det finns en fjäder inuti som kan bli sämre med tiden.
2 - Kamkedjedelen som spänner mellan kamaxlarna kan också vara sliten.
3 - Kamkedjan själv kan ha blivit dålig, men från det jag har läst verkar det inte hända så ofta.
4 - VANOS
4 - Jag funderar på om det kan vara plastdelen som leder kedjan, men då tycker jag ljudet borde uppstå hela tiden om den har gått sönder.

Min bil har 20800 mil på mätaren. Jag har ägt den i tre år och vet inte hur välskött den var innan. Den första ägaren hade full servicebok, men ägaren däremellan, som hade bilen i tre år, skötte den inte så bra. Under min ägo har jag bytt olja varje år och försöker lära mig mer om motorer. Jag har bytt många delar som har börjat gå dåligt. Just nu väntar jag på en ny termostat och en modifierad metall vattenpump som jag ska sätta dit i veckan.

Någon annan som upplevt samma problem? smile

Jag är ingen expert, långt ifrån. Jag är systemutvecklare och har på senare tid upptäckt min kärlek för motorer och försöker lära mig. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Senast redigerat av Ninhow (19 maj )

Mossan1
19 maj · 2 909 Inlägg

Det är inte multiremmen som skallrar då?  Skuret frihjul I generatorns remskiva förekommer ganska ofta. Då slår remspännaren när remmen vibrerar.  Brukat ge rasslade ljud.

Inte specifikt BMW utan dom flesta som inte har ryckutjämningen på annat sätt.

Ninhow
19 maj · 11 Inlägg

Aha det där jag jag inte tänkt på, vet du ett bra sett o titta på detta? Det händer inte på tomgång, det är det som är så weird. På tomgång/när bilen står still går den perfekt.

Edit: Nu förstår jag vad du menar. Men det kan inte vara det, både kamrem och generator är bytt så det pulley är ny.

Senast redigerat av Ninhow (19 maj )

Ninhow
23 maj · 11 Inlägg

Bytte motor kudde (engine mount) och det löste problemet. Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang