Ac

tommy47
fredag 16:06 · 1 Inlägg

Hej vi har en Citroen C3 där Ac inte fungera, blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
fredag 16:10 · 14 097 Inlägg

tommy47 skrev:
Hej vi har en Citroen C3 där Ac inte fungera, blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?

Snarare att det är för lågt tryck på gasen eller att gasen är helt slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
fredag 18:02 · 5 905 Inlägg

Åk till en A/C firma!

stoltosmart
fredag 22:38 · 889 Inlägg

Köp en fyllnings kit på nätet o prova fyll systemet själv
Enkel o billig felsökning av ac system

Funkar de inte så är de garanterat för dyrt för o laga

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
husseman
fredag 23:13 · 1 630 Inlägg

Hmm- kan bero på en så enkel sak som tryckgivare. Felsökning är inte konstig, du byglar kablarna. Startar kompressorn då- så har du en kass tryckgivare. Eller för lågt tryck i ditt system. Men Fransk skit- så kan vara fel på allt. Ett annat tips kan vara att koppla direktström till magnetkopplingen, funkar den? Om ja- du har problem med styrning av ac pump- kan bli hur dyrt som helst. Om nej. -trasig magnetkoppling..billigt om man kan skruva.- Lycka till. /Husse

Mossan1
lördag 09:37 · 2 969 Inlägg

Stopp nu!

Man fyller inte bara på med kylmedia så fort AC inte fungerar. Vet man inte noga vad man gör ska man låta bli.
Man kan ha sönder väldigt dyra saker i okunskap.

Man kan börja med att kolla säkringar och reläer tex.

Troligast är ju att den brutit pga LÅGT tryck, men som sagt, eftersom kunskap om systemet saknas, åk till proffsen.

Vakuumpump +fyllning brukar gå på 1200-1500kr.  Hittas då en läcka finns ett -FEL som måste lagas helt oavsett vad det fylls med.

Har någon klåpare pillat på systemet kan "vad som helst" hända. Då kan det vara för HÖGT tryck.  Saker kan paja av för mycket media, svar ja.
Lärdomen om detta är fallet är att inte släppa loss klåpare i AC system.

stoltosmart
Igår 09:21 · 889 Inlägg

Mossan1 skrev:
Stopp nu!

Man fyller inte bara på med kylmedia så fort AC inte fungerar. Vet man inte noga vad man gör ska man låta bli.
Man kan ha sönder väldigt dyra saker i okunskap.

Man kan börja med att kolla säkringar och reläer tex.

Troligast är ju att den brutit pga LÅGT tryck, men som sagt, eftersom kunskap om systemet saknas, åk till proffsen.

Vakuumpump +fyllning brukar gå på 1200-1500kr.  Hittas då en läcka finns ett -FEL som måste lagas helt oavsett vad det fylls med.

Har någon klåpare pillat på systemet kan "vad som helst" hända. Då kan det vara för HÖGT tryck.  Saker kan paja av för mycket media, svar ja.
Lärdomen om detta är fallet är att inte släppa loss klåpare i AC system.

Känner lite som att de va påhopp mot mig.
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet

Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Mossan1
Igår 09:32 · 2 969 Inlägg

stoltosmart skrev:
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla

Men trådskaparen frågar ju om det är för HÖGT tryck som bryter magnetkopplingen, och vad MAX ska vara.

tommy47 skrev:
blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?

Det får i alla fall MIG att tro att någon utan nödig kunskap redan har pytsat i lite på ren måfå. Som så ofta sker.
Annars hade nog frågan varit vad MIN tryck är, och om den bryter av för LÅGT tryck.
Eller hur?
Då bör man kanske inte fylla som första försök i felsökningen.

Men jag är INTE behörig kyltekniker, så jag kanske har fel?

Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:56)

stoltosmart
Igår 09:53 · 889 Inlägg

Mossan1 skrev:

stoltosmart skrev:
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla

Men trådskaparen frågar ju om det är för HÖGT tryck som bryter magnetkopplingen, och vad MAX ska vara.

tommy47 skrev:
blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?

Det får i alla fall MIG att tro att någon utan nödig kunskap redan har pytsat i lite på ren måfå. Som så ofta sker.
Annars hade nog frågan varit vad MIN tryck är, och om den bryter av för LÅGT tryck.
Eller hur?
Då bör man kanske inte fylla som första försök i felsökningen.

Men jag är INTE behörig kyltekniker, så jag kanske har fel?

Därav att han ska köpa ett sånt kit alternativt bara en tryckmätare och se vad trycket är
Det ska ligga i det blåa fältet är det på gult eller rött så är det för mycket

Sen beror det olika systemet/bilar hur mycket det får kylmedel det ska va i systemet

Att det slår ifrån kan bero på massa saker och har inte vara med tryck att göra

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
xXSammy
Igår 10:21 · 6 599 Inlägg

stoltosmart skrev:
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet

Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet

Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?

De/Dem
stoltosmart
Igår 12:08 · 889 Inlägg

xXSammy skrev:

stoltosmart skrev:
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet

Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet

Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?

Det vet till o med du att det kan den ej men den kan visa vilket tryck du har där av kan du om du har rätt mängd/tryck i systemet
Har aldrig sagt att den kan utläsa i gram eller vikt

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
xXSammy
Igår 12:24 · 6 599 Inlägg

stoltosmart skrev:

xXSammy skrev:

stoltosmart skrev:
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet

Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet

Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?

Det vet till o med du att det kan den ej men den kan visa vilket tryck du har där av kan du om du har rätt mängd/tryck i systemet
Har aldrig sagt att den kan utläsa i gram eller vikt

Och absolut viktigaste kriteriet innan felsökning på A/C system görs är rätt mängd köldmedium i bilen

Tack för bekräftelse!

De/Dem
Muskelbil
Igår 14:51 · 633 Inlägg

Åk till en seriös firma
Låt dom suga systemet
Har du otur har någon klåpare tagit ett dumt råd och fyllt med ett hemma kit och fått i gasol

Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 15:36 · 13 837 Inlägg

man ska inte fylla själv..  iallfall inte med skitgas som gasol som man köper online.. för den gasen försör så mycket för nästa stackare som ska göra det seriöst.. en sak om man skaffar mätare kopplar in ser att trycket är lågt och man fyller på rätt gas  tex r134 och inte gasol..  och gör det med förstånd men oftast är det en anledning att ac slutat fungerat..   

men jag har iof själv fått ac fylld på bilar med icke fungernade ac  och det fungerar 5år efter smile  men då är det med riktig maskin vacumsuget och testat så det var tätt innan. 

men det är lätt att både ha  för lite gas eller för mycket båda orsakar att ac inte fungerar.  på min polo kan jag läsa av trycket.   så där ser man ju vad problemet är direkt.  om inte kompressorn skär..  vilket det alltid gör på vag bilar ;-)  min är skuren smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang