Nissan Qashqai startar ej efter trasig jordkabel

CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Råkade ut för en grej med bilen igår. När jag åkte hemifrån startade bilen som vanligt. Jag stängde av bilen och på ett ställe några minuter och när jag kom ut och skulle köra iväg så klickade det bara när jag vred på tändningsnyckeln. Tänkte först det var batteriet. Fick starthjälp men det gjorde ingen skillad alls. Vi stod och funderade en stund och drog slutsatsen att startmotorn gått. Fick hjälp att knuffa igång bilen och körde hem utan problem, förutom att en gul motorlampa lyste. Bilen gick precis som vanligt.

Det är en 2.0 liters bensinmotor MR20DE. 2007 års modell.

Stannade hemma på gården och lämnade bilen på tomgång några minuter medan jag ringde verkstan, hade tänkt att det är lättast att köra dit direkt istället för att behöva ta hjälp och knuffa igång bilen igen.

Efter några minuter hörde jag hur den fick lite ojämn tomgång en stund, men sen gick den bra i några minuter innan den plötsligt stannade.

Med hjälp av en kompis felsökte vi och kom till sist på det var den grova jordkabeln mellan chassi och motor som hade ärgat av. Med en startkabel mellan minus på batteriet och motorn så började startmotorn fungera. Men bilen startade ändå inte.

Jag har bytt ut den dåliga kabeln och försökt felsöka på egen hand efter det.

Jag har testat alla säkringar, både i kupen och under motorhuven. Jag har kollat att bensinpumpen får ström, samt att den surrar en stund när man slår på tändningen. Om jag klämmer på bensinslangen under motorhuven känns den stenhård, så jag gissar det är tryck. Ska ju vara 350 kPa vid tomgång på denna bil.

Jag hittar inget bra sätt att kolla om det är bensintryck, men jag testade spruta in lite startgas i insuget men det gjorde ingen som helst skillnad.

Jag skulle vilja kolla gnistan på tändstiften men de sitter så olämpligt till att det känns hopplöst. Man måste plocka bort både spjällhus och insugsrören som går ovanför tändstiften.

Jag testade koppla in en dator till OBD-uttaget. Har ingen riktig testdator utan kör ett gratisprogram. Men den hittade åtminstone följande:
P0304 Powertrain Cylinder 4 misfire Detected
Jag rensade felkoden och den återkommer inte.

Jag kan på datorn även se att motorvarvet går upp när jag vrider på startmotorn. Så troligtvis är givarna ok.

Enligt serviceboken ska tändningen styras av kamaxelgivaren (och ev även vevaxelgivaren).

Har lite slut på ideer nu.

Kan någon elektronik gått sönder då jordkabeln var dålig? Det känns ju som att det mest är startmotorn som behöver den kabeln, och om den inte finns så borde väl inte hända så mycket..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni · 17 682 Inlägg

Har du gjort en norsk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du gjort en norsk?

Vad är det? Slut bensin? Det är halvtank enligt bensinmätaren, och jag har bara kört ca 20 mil sen senaste fulltankningen så det verkar stämma bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni · 17 682 Inlägg

CaddyM skrev:

Hybrid_ skrev:
Har du gjort en norsk?

Vad är det? Slut bensin? Det är halvtank enligt bensinmätaren, och jag har bara kört ca 20 mil sen senaste fulltankningen så det verkar stämma bra.

Häng av minuskabeln från batteriet minst 15 minuter. Kallas för "norsk reset".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:

CaddyM skrev:

Hybrid_ skrev:
Har du gjort en norsk?

Vad är det? Slut bensin? Det är halvtank enligt bensinmätaren, och jag har bara kört ca 20 mil sen senaste fulltankningen så det verkar stämma bra.

Häng av minuskabeln från batteriet minst 15 minuter. Kallas för "norsk reset".

Aha! Jo, jag gjorde det och lät den vara borta några timmar medan jag laddade batteriet fullt igen (varit många provstarter)

CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Jag har nu kollat OBD-uttaget med en riktig felkodsläsare. Inga felkoder, dock var det två saker som var lite märkliga. Den säger "batterispänning: 8.8V", samt "insugstemperatur: 43 grader", vilket låter lite mycket. Men borde ju inte göra att den inte startar. Vattentemperaturen var 22 grader, vilket stämmer.
När jag mäter på batteriet visare multimetern 12.5V.

Kanske en dålig jordledning till styrdatorn som det ligger spänning över.. Ska kolla om jag kan hitta något konstigt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni · 17 682 Inlägg

CaddyM skrev:
Jag har nu kollat OBD-uttaget med en riktig felkodsläsare. Inga felkoder, dock var det två saker som var lite märkliga. Den säger "batterispänning: 8.8V", samt "insugstemperatur: 43 grader", vilket låter lite mycket. Men borde ju inte göra att den inte startar. Vattentemperaturen var 22 grader, vilket stämmer.
När jag mäter på batteriet visare multimetern 12.5V.

Kanske en dålig jordledning till styrdatorn som det ligger spänning över.. Ska kolla om jag kan hitta något konstigt.

Batterispänning 8,8V? Då startar den inte. dålig kontakt på din tillfälliga lösning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Nä det låter lågt. Men jag begriper inte var den lyckas mäta så lågt.
Jag bytte ytterligare en jordkabel som gick från chassi till batterihållare nu. Den såg lite luggsliten ut, men mätte ändå ok. Men tänkte bara ifall styrdatorn jordas via batterihållaren (där datorn sitter).

CaddyM
3 juni · 16 Inlägg

Jag tror jag är felet på spåren. Följde en guide i nissans servicemanual, där står stift 105 i kontakt E16 på ECM:en ska vara 12V med tändningen påslagen. Men där finns ingen spänning. När jag ansluter kabeln till ECM:en och mäter i andra änden av kabeln så är där 12V. Men inte när kabeln inte är ipluggad. Så de 12V kommer bakvägen via ECM:en verkar det som.

Är det någon som har ett kopplingsschema till denna motor/ECM?

Det som finns i Nissans servicemanual (den som går att hitta gratis på nätet) är inte komplett, bara delar av elschema. Inga säkringar, tändningslås osv är utmärkta där.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juni · 17 682 Inlägg

CaddyM skrev:
Jag tror jag är felet på spåren. Följde en guide i nissans servicemanual, där står stift 105 i kontakt E16 på ECM:en ska vara 12V med tändningen påslagen. Men där finns ingen spänning. När jag ansluter kabeln till ECM:en och mäter i andra änden av kabeln så är där 12V. Men inte när kabeln inte är ipluggad. Så de 12V kommer bakvägen via ECM:en verkar det som.

Är det någon som har ett kopplingsschema till denna motor/ECM?

Det som finns i Nissans servicemanual (den som går att hitta gratis på nätet) är inte komplett, bara delar av elschema. Inga säkringar, tändningslås osv är utmärkta där.

Kolla till Renault Kadjar istället. Det är den bilen som Nissan rebageat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CaddyM
lördag 12:53 · 16 Inlägg

Lösningen på problemet var att byta alla fyra tändspolar samt tändstift (som såg väldigt slitna ut). Av tändspolarna så var en totalt död, övriga tre mätte helt annorlunda än de nya tändspolarna. T.ex. ser man på kopplingsschemat att stift 1 (har jag för mig) går över en spole till tändstiftshatten. Där var ingen kontakt alls på de gamla. Däremot mätte de nya som jag skulle förväntat mig av kopplingsschemat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 13:00 · 17 682 Inlägg

CaddyM skrev:
Lösningen på problemet var att byta alla fyra tändspolar samt tändstift (som såg väldigt slitna ut). Av tändspolarna så var en totalt död, övriga tre mätte helt annorlunda än de nya tändspolarna. T.ex. ser man på kopplingsschemat att stift 1 (har jag för mig) går över en spole till tändstiftshatten. Där var ingen kontakt alls på de gamla. Däremot mätte de nya som jag skulle förväntat mig av kopplingsschemat.

Bra jobbat! Tack för återkoppling!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang