Ljuddämpare

stenis24
lördag 17:58 · 3 Inlägg

Tjena, har en V70n (A-traktor) från 01 och undrar om någon vet om det är olagligt att kapa av den "sista" ljuddämparen/slutdämparen. Har funderat på det men hittar inget när jag googlar på de.

Mew
lördag 18:07 · 2 230 Inlägg

Inte så länge du ersätter med ett rör (avgaserna ska inte komma ut under bilen, utan bakom den). Förutom det så är det ljudnivån som styr - och det kan vara lite av en tolkningsfråga. Så länge det inte låter herrejösses-högt (typ raka rör hela vägen) brukar bess inte bry sig, men visst KAN man få en grinig bessgubbe som sätter 2a om man har otur.

Senast redigerat av Mew (lördag 18:07)

stenis24
lördag 18:08 · 3 Inlägg

Men då kan man väl spara de gamla röret o dämparen o svetsa på igen om de är så eller?? Och näste bess är i mars/april 2026.

Senast redigerat av stenis24 (lördag 18:10)

Utmarks-Loke
lördag 21:27 · 5 922 Inlägg

Fast man brukar få bättre ljud om man ersätter mellandämparen med ett rör. Gör man det med slutdämparen kan det bli att motorljudet studsar runt i röret då det får gå långt utan motstånd. Men de flesta bryr sig inte, de vill bara ha högt motorljud och bryr sig inte om det låter bra eller dåligt

Mew
lördag 22:42 · 2 230 Inlägg

stenis24 skrev:
Men då kan man väl spara de gamla röret o dämparen o svetsa på igen om de är så eller?? Och näste bess är i mars/april 2026.

Anledningen är att avgaserna inte ska komma in i kupén. Det är inte så mysigt  även om man bortser från vad besiktningen tycker. Så nja, om du ska göra det så gör det ordentligt och ersätt med ett rör. smile

Senast redigerat av Mew (lördag 22:43)

stenis24
Igår 13:52 · 3 Inlägg

Så för at de ska låta bra så ska man ta bort mellandämparen då?

Utmarks-Loke
Igår 14:11 · 5 922 Inlägg

stenis24 skrev:
Så för at de ska låta bra så ska man ta bort mellandämparen då?

Det tycker jag men andra har säkert avvikande åsikter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 15:44 · 13 837 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

stenis24 skrev:
Så för at de ska låta bra så ska man ta bort mellandämparen då?

Det tycker jag men andra har säkert avvikande åsikter.

ja håller med..  jag skulle ju dock välja att köra båda ljudämparna men ersätta dom med  någon 3" variant istället.. om man vill att det ska låta bra..

men det finns ju folk som tycker en cheva van med raka rör låter bra.. så är man så gravt hörselskadad  så kanske man uppskattar bortplockade ljudämpare och tycker det låter bra..

men 5orna låter bäst med ljudämpning men lite grövre system..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328 Diagnostekniker
Igår 16:48 · 2 449 Inlägg

Hade en V70 som bakre dämparen rostade av på.
Även om jag uppskattar rakfemmor så lät denna helt förjävligt.
Skämdes fan över att åka runt i den. lol

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 17:12 · 13 837 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hade en V70 som bakre dämparen rostade av på.
Även om jag uppskattar rakfemmor så lät denna helt förjävligt.
Skämdes fan över att åka runt i den. lol

ja dom låter inte speciellt trevligt..     det blir för mycket av det goda.. 

en turbo 5a med jt 3" system med dubbla dämpare och sportkat och hela skiten det låter RIKTIGT bra..  så härligt ljud....smile

det jag saknar mest från mina gamla 850 t5or  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
Igår 18:49 · 17 682 Inlägg

En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 19:12 · 13 837 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.

det gör dom lite med 3" oxå..  men då har man iaf lite dovare ljud..   men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart...   men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna..smile  en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga...  vågade dock aldrig köra det chippet i min bil  men provat i andra t5or  går att varva bra med dom smile

min varvstoppa nog vid 6.700  en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra..  smile  bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
Igår 19:22 · 17 682 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.

det gör dom lite med 3" oxå..  men då har man iaf lite dovare ljud..   men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart...   men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna..smile  en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga...  vågade dock aldrig köra det chippet i min bil  men provat i andra t5or  går att varva bra med dom smile

min varvstoppa nog vid 6.700  en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra..  smile  bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång

Min raka diesel-4a har rödmarkering vid 4000 rpm. Inget jag kommer labba med lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 19:37 · 13 837 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.

det gör dom lite med 3" oxå..  men då har man iaf lite dovare ljud..   men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart...   men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna..smile  en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga...  vågade dock aldrig köra det chippet i min bil  men provat i andra t5or  går att varva bra med dom smile

min varvstoppa nog vid 6.700  en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra..  smile  bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång

Min raka diesel-4a har rödmarkering vid 4000 rpm. Inget jag kommer labba med lol

så lågt? jag växlar vid 5 på min polo smile  90hk monster..eller 135hk nu men varvstoppet är orört..  lyckades faktist för första gången slå i varvstoppet för några veckor sen..    hann inte riktigt växla..när jag soppade ner nåra påsar och kasta mig förbi en bil..   missbedömde nog min fart lite.. 2an på motorvägen var inte rätt växel i typ 60.. smile gick väldigt fort upp till varvstoppet.  men 3an åkte i så försvann gubbfan som inte kunde använda gaspedalen..smile  den går rätt fort på 3an för att vara en liten 1.6a diesel..  närmare 150 på 3an..vid 5000rpm..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang