Ford Focus kombi 1.8 flexifuel 2010 - "Vinande" ljud vid gaspådrag

randomnamn
lördag 20:42 · 2 Inlägg

Hej!

Köpte en begagnad ford fokus idag, en 1.8 flexifuel från 2010 som gått cirka 24800 mil. Där är ett visst vinande ljud som jag av någon anledning inte lagt tillräckligt mycket vikt på/inte märkt under provkörningen.

Det låter bara om jag har växel i och gasar. Om jag släpper gasen medans jag kör slutar det låta. Det är tydligt märkbart först i treans växel i hastighet över 50km/h. Hörs tydligare i fyrans växel och tydligast i femmans. Ljudets frekvens varierar beroende på hastighet.

Har filmat lite medans jag körde. I denna videon: https://youtube.com/shorts/Tzv-lJVAmfo kör jag runt 120 på motorväg i femmans växel, när jag släpper gasen slutar ljudet för att sedan komma igen när jag gasar.

I denna videon: https://youtube.com/shorts/resWwCSFCgk kör jag runt 100km/h i femmans växel. Beter sig likadant som jag tidigare beskrivit.

Känns dumt såhär efteråt att jag inte märkte/reagerade på ljudet tidigare. Nu rör det sig inte om överdrivet mycket pengar så är inte så farligt men lite drygt är det allt. Mina egna tankar efter lite googlande och filosoferande är väl något vajsing med växellådan, i så fall är det ju relativt överkomligt verkar det som men har ingen erfarenhet av bilmeck förutom mulle meck så kom gärna med idéer och tankar.

Tack så mycket och ha det gött!

Blanke
Igår 20:45 · 428 Inlägg

Ljudet låter väldigt udda!

Låter det någonting när bilen står på tomgång och du trycker på gaspedalen?

Vad händer om du trycker in kopplingen? Slutar ljudet då?

Du nämner att det bara händer när du har växeln i, alltså ingenting i friläge alls?

Möjligen växellådan?

Och må inte så dåligt över att du inte provkörde "nog bra". Alla gör misstag vid bilköp. Jag tror väl att alla bilar jag köpt begagnat har haft X antal fel som jag missade under provkörning även om jag var noga.

Professionell hatare
randomnamn
Igår 21:35 · 2 Inlägg

Hej hej och tack för svar!
Det är relativt irriterande också, i alla fall när man börjar lyssna på det vilket jag såklart börjat med nu.

Nej, ingenting när bilen står på tomgång och jag gasar.

Ljudet slutar om jag trycker in kopplingen.

Ingenting alls i friläge.

Inga konstigheter alls att lägga i växel.

Låter det vara så får vi se vad som händer helt enkelt, tänker att det ger sig. Allt annat verkar fungera och det är ju gött ändå!
Är en bil till sommarstugan som bara används 4 månader om året så blir inte särskilt många mil/år.

Blanke
Igår 21:39 · 428 Inlägg

randomnamn skrev:
Hej hej och tack för svar!
Det är relativt irriterande också, i alla fall när man börjar lyssna på det vilket jag såklart börjat med nu.

Nej, ingenting när bilen står på tomgång och jag gasar.

Ljudet slutar om jag trycker in kopplingen.

Ingenting alls i friläge.

Inga konstigheter alls att lägga i växel.

Låter det vara så får vi se vad som händer helt enkelt, tänker att det ger sig. Allt annat verkar fungera och det är ju gött ändå!
Är en bil till sommarstugan som bara används 4 månader om året så blir inte särskilt många mil/år.

Jag hade då chansat på att det kan vara någonting i växellådan. Men kan inte säga någonting definitivt då jag varken är bekant med bilen eller är där och kan testa mig fram själv.

Professionell hatare
zzr94092
för 23 timmar sedan · 4 421 Inlägg

Växellådan,hade en Golf 2:a,för läääänge sedan,läckande låda, dags att fylla på olja i lådan när den började att låta så..Men det löste iom att en Hjort klev ut framför bilen!!

Senast redigerat av zzr94092 (för 23 timmar sedan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang