Centrallåset fungerar men bara från passagerardörren?

TSK-65
24 juni · 2 Inlägg

Skaffade en Audi 100 Avant 2.0E av -90 års (april) modell ganska nyligen och håller på med en översyn. När jag som brukligt låst upp med förardörren har jag uppenbarligen felaktigt utgått från att att hela systemet var ur funktion tills jag för några dagar sedan öppnade på passagerarsidan och till min stora förvåning märkte att den både öppnade och stängde samtliga dörrar inklusive förardörren. Någon som har en teori om vad det kan vara som felar då? Sannolikt något i förardörren tänker jag? Mycket tacksam för tips.

simlar
24 juni · 5 570 Inlägg

Mest troligt defekt "sensor" i vakuumventilen eller kabelbrott.

Lagade på en -91 Jetta för några år sedan samma symptom. Då hade ett stift ärgat sönder i vakuumventilen.
Jag tillverkade ett nytt stift av en plåtbit och sen fungerade centrallåset som det skulle igen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TSK-65
lördag 23:34 · 2 Inlägg

Tack för tipsen. Mycket troliga orsaker tänker jag också. Det blir till att plocka ner och kolla upp.

Mossan1
söndag 09:49 · 2 970 Inlägg

Är det inte snarare brytaren i dörrlåset till förardörren som inte ger signal att låsa/låsa upp?  Brytaren eller kabel av i dörren.

Passagerardörren gör ju det och då startar alltihopa.  Slangen till aktuatorm i förardörren är nog hel eftersom den låste/låste upp.

Jag har för mig att den suger för att låsa och blåser för att låsa upp.
Är det brott på EN slang funkar inget alls. Då hör man pumpen surra bara.

Har själv haft en Audi 100 1987 med detta system för mycket mycket länge sedan där en slang ploppade av aktuatorn förardörren.

Det jag kallar "aktuatorn" är alltså klockan som sköter lås/låsa upp i resp dörr.

Senast redigerat av Mossan1 (söndag 09:52)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang